Lóerő

2015.09.05. 08:19

A Ferrari nappalijában a Forma 1

Vasárnap Monzában rajtol el a Forma 1-es gyorsasági autós világbajnokság mezőnye az idei 12. futamon. Az Olasz Nagydíj előtt arra voltunk kíváncsiak, hogy képes lehet-e valaki a Mercedes erőforrások által meghajtott versenygépek egyeduralmának megtörésére.

Kelemen Attila

A 2015-ös Formula 1 világbajnokság tizenkettedik futamát az olaszországi Autodromo Nazionale Monzán rendezik, amely lényegében az európai szezon végét is jelenti. (Igaz még Oroszország is rendez futamot október elején, ám Szocsi inkább már az ázsiai zónához tartozik.)

Az öt kilométer hosszú versenypályára a csapatok a legalacsonyabb leszorítóerejű csomagjukat viszik el. Az autók sebessége a pálya leggyorsabb pontján elérheti a 350 km/h-át, és egy kör 75 százalékát teljesítik teljes gázon a versenyzők.

Minket elsősorban az a kérdés foglalkoztatott, hogy ez a - Forma-1-ben is - különösen gyorsnak számító versenypálya mely csapatoknak fekszik leginkább? Illetve képes lehet-e bármelyik csapat megtörni a Mercedes egyeduralmát, vajon a Ferrari képes lehet-e a csodára hazai környezetben? Kérdéseinket az a Wéber Gábor válaszolta meg, aki jómaga is belekóstolhatott már a monzai versenypálya ízébe. Tudniillik a Forma 1-es szakértő és szakkommentátor tavaly ott volt a SEAT Leon Európa-kupa monzai megmérettetésein a B3 Racing színeiben. Ugyan az időmérő edzésen még megtréfálta a technika ördöge, ám a versenyeken parádézott: az első futamon a 8. helyre tornászta fel magát a 25. helyről rajtolva, a második versenyen pedig egészen a 4. helyig tört előre az utolsó sorból indulva. Ilyen tapasztalattal jobb interjúalanyt nem is találhattunk volna.

Wéber Gábor F1-es szakértő szerint egyértelműen a Mercedes a legfőbb esélyese az Olasz Nagydíjnak

- Egyértelműen a Mercedest emelném ki, mint legfőbb esélyest a győzelemre - kezdte Gábor az esélylatolgatást. - Kész csoda lenne, ha a Ferrari odaérne a dobogó tetejére. Igaz a legfrissebb hírek szerint az olaszok új erőforrás-fejlesztésekkel érkeznek erre a futamra, ám ez még mindig édes kevés lehet. Ugyanis a pálya karakterisztikája jobban felnagyítja a Mercedes lóerőfölényét. Éppen ezért a német erőforrást használó kiscsapatok (elsősorban a Lotus és a Force India) fognak a leglátványosabban előbbre lépni. Mint ahogy azt Belgiumban is láthattuk, ahol lényegében négy csapat versenyzői harcoltak a dobogó alsó fokáért. Ez a két csapat az alacsony leszorító erős csomagjukkal szinte minimálisra redukálhatja a hátrányukat a Mercedesszel szemben, mivel az aerodinamikai lemaradásuk itt nem igazán érvényesül. A negyedik mercedeses csapat a Williams is ott kullog mögöttük, ám ők mintha éppen ez ilyen gyors pályákon nem találják idén a megfelelő beállításaikat.

- Ami pedig a pilótákat illeti: Monzában jobban előjönnek a pilóták közötti különbségek, hiszen a kevés kanyarral tarkított aszfaltcsíkon, aki hibázik, az már nem tud javítani ugyanazon a körön. Lényegében megsokszorozódík a versenyzők gyorsasága és rátermettsége. Csakúgy mint a startnál, különösen az új elrajtoltatási szabályoknak köszönhetően. Aki itt a rajtnál hibázik, az hatványozottan több helyet eshet vissza, mivel jóval messzebb van az egyes kanyar a rajtvonaltól, szemben Spával, ahol a gyengén induló Rosberg csupán két helyet esett vissza. Itt egy ilyen hiba akár tíz pozícióba is kerülhet.

Végezetül arra voltunk kíváncsiak, hogy Hamilton, vagy Rosberg lehet az, aki a pódium legfelső fokáról locsolhatja majd a pezsgőt a tifozik nyakába.

- Csakúgy, mint Montrealban, itt is fontos szerepük lesz a fékekenek. És mivel a pálya eléggé hepehupás, az autók stabilitása nagyon fontos a féktávokon. Kanadában Hamilton jobban vizsgázott ilyen téren (is), magabiztosabban találta meg a fékpontokat, rövidebb féktávokat vett, miközben tökéletesen uralta az autóját. Rosberg kicsit bizonytalan ilyen téren. Bár ki tudja? Lehet, hogy azzal, hogy megszületett a kislánya, kicsit felszabadultabban versenyez majd.

Az Olasz Nagydíjat vasárnap 14 órakor rajtoltatják el.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!