Lóerő

2015.11.05. 10:17

A lapos gumi veszélyei - 10-ből 7 magyar autós közlekedik rossz abroncsokon

Körkép – 10-ből 7 magyar autótulajdonos közlekedik olyan abroncsokon, amelyek miatt nemcsak érezhetően növekszik a gépjármű benzinfogyasztása, hanem amelyek akár közúti balesetek forrásai is lehetnek – olvasható az egyik japán gumiabroncsgyár sajtóközleményében.

Kelemen Attila

A problémás esetek oka 65 százalékban az alacsony légnyomás, 20 százalékban az elkopott futófelület a probléma, 14 százalékban pedig az a gond, hogy túlfújjuk az abroncsot. Hasonló a helyzet Európa sztrádáin is, hiszen az EU országaiban 10-ből 8 autós vezet alacsony légnyomású abroncsokon – derült ki a 15 országban végzett közlekedésbiztonsági felmérésből. Rendszeres havi ellenőrzéssel és minőségi abroncsok választásával nemcsak a gumiabroncsunk élettartamát növelhetjük meg, de csökkenthetjük az üzemanyag fogyasztást és a balesetveszélyt is – mégis csak kevés autótulajdonos emlékszik arra, hogy utoljára mikor ellenőrizte, hogy kocsija abroncsainak megfelelő-e a nyomása.

Optimális nyomás esetén nagyobb a kapcsolat az útfelülettel, ami biztonságosabb tapadást is jelent
Grafika: Kelemen Attila

Az egyik vezető gumiabroncsgyár évek óta rendszeresen végez felméréseket és kutatásokat az európai autósok, így a magyar autóvezetők körében is, hogy felhívja a figyelmet azokra a közlekedésbiztonsági veszélyekre, amelyeket a gumiabroncsok nem megfelelő légnyomása és a futófelület kopottsága okozhat. A vállalat szakemberei az elmúlt évek során az EU 15 országában több mint ötvenezer, Magyarországon pedig több mint 3500 gépjármű abroncsait vizsgálták meg. Magyarországon 10-ből 7 vizsgált abroncsnál találtak valamilyen problémát. A problémás gumiabroncsok között a leggyakrabban alacsony guminyomást (65 százalék), erősen elkopott – profilmélység 3,2 milliméter alatt – abroncsot (19 százalék), magas abroncsnyomást (14 százalék), valamint teljesen elkopott – profilmélység 1,7 milliméter alatt – abroncsot (2 százalék) találtak a szakemberek. Általános tapasztalat, hogy noha szinte minden autós fontosnak tartotta a gumiabroncsok ép állapotát a biztonságos közlekedés érdekében, mégis csak kevesen emlékeztek arra, hogy utoljára mikor ellenőrizték akár csak szemrevételezéssel is a gumik állapotot a reggeli indulás előtt. Az abroncs futófelülete mindent elárul vezetőjéről: míg az optimális abroncsnyomás egyenletes kopást eredményez, addig az alacsony vagy magas nyomás hatására egyenetlenül kopik a gumi. Az abroncs a gépkocsi egyetlen része, amelyik érintkezik az útfelülettel, így kiemelkedően fontos minden autóvezetőnek tudnia, hogy az alacsony nyomáson gördülő abroncsok esetében akár 30 százalékkal is megnövekedhet a fékút – ez még a gyakorlott vezetőknek is komoly gondokat okozna ideális időjárási körülmények között. Alacsony nyomás esetén fékezéskor a futófelület egyenlőtlenül érintkezik az útfelülettel, az abroncs közepe elemelkedik, így a gumi két széle kopik, a gumi öregedése pedig, a túlmelegedés miatt látványosan felgyorsul. A túlfújt gumiabroncs szintén rossz választás: sokan szeretnék így csökkenteni a gördülési ellenállást és ezzel üzemanyagot spórolni, de az egyenlőtlen kopás miatt ők is hamarabb lesznek kénytelenek új abroncsot vásárolni.

 

 

Képalá:
Optimális nyomás esetén nagyobb a kapcsolat az útfelülettel, ami biztonságosabb tapadást is jelent
Grafika: Kelemen Attila

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!