Lóerő

2014.07.31. 13:20

Aki kordában tartja az F1-eseket - Interjú Bernd Mayländerrel

A Motorsport Csatorna egyike volt annak a három médiumnak, amelynek a Forma–1 biztonsági autójának állandó pilótája, Bernd Mayländer exkluzív interjút adott.

Nagy Deborah

– Jövőre új biztonsági autót (Safety Car) kap a Forma–1-es mezőny. Ha minden igaz, ez egy AMG GT lesz...

– Hmm Még nem tudjuk pontosan. Az viszont biztos, hogy jövőre új Safety Cart és orvosi autót szeretnénk, de jelenleg még nincs lefixálva, hogy melyik modellt fogjuk használni. Az AMG GT az AMG legújabb sportautócsodája, ha esetleg azzal kéne vezetnem jövőre, akkor nagyon boldog lennék.

– El tudna képzelni egy másik Safety Cart, például egy Ferrarit vagy egy Lamborghinit?

– Amögött, hogy egy Mercedes a Safety Car egy régi és érdekes sztori áll. Amikor a DTM-ben versenyeztem 1996-ben, még kezdő voltam és egy C36-os AMG-t kaptam. Körülbelül két hét után kaptam egy telefont, hogy vissza kéne adnom az autómat. Teljesen megrémültem, hogy vajon mit csináltam, de megnyugtattak, hogy azért kell visszaszolgáltatni, mert ez lesz az első Safety Car a Forma–1-ben. Akkor még eszem ágában sem volt biztonsági autós pilóta lenni, mert aktívan versenyeztem. Dde négy évvel később mégis a volán mögött találtam magam. Az említett prémium márkáknak nagyon szép autóik vannak az igaz, de mivel 1996 óta egy Mercedes-Benz a biztonsági autó, különösen az AMG verziója, nem lenne olyan egyszerű váltani. Ráadásul a Nemzetközi Autómobil Szövetség nagyon szigorúan előírja, hogy milyennek kell lennie a kocsinak, és a többéves fejlesztések miatt a Mercedes az egyetlen, ami ezeknek magas szinten megfelel.

– Mindig a határon autózik?

– Normál körülmények között igen, próbálom feszegetni a határokat, olyan 96-98 százalékon megyek. Nem megyek kvalifikációs köröket, mert nekem konstans gyorsnak kell lennem, és figyelnem kell a biztonságra is. Tudom, hogy nem nyerhetem meg a futamot, nem láthatom a kockás zászlót, de nekem ez a munkám.

Bernd Mäylander normál körülmények között a határon autózik, bevallása szerint 96-98 százalékon autózik felvezető sofőrként is (Fotó: Abai Róbert)

– Nem találja unalmasnak, hogy nem versenyzik senkivel az élen, hanem csak vezeti a mezőnyt?

– Hát nézzük csak. 15 éve ez a munkám, és 2004-ig a DTM-ben is versenyeztem és a Safety Cart is vezettem. 2004-ben nagyon kifáradtam, és úgy döntöttem, hogy onnantól csak a biztonsági autót vezetem. Be kell, hogy valljam, gondolkozom azon, hogy visszatérek a versenyzéshez. Nem a DTM-be szeretnék visszamenni, hanem inkább valamilyen hosszútávú szériába. Szerintem még nem vagyok ehhez túl öreg.

– Melyik pályát szereti a legjobban a vonalvezetés tekintetében?

– Nagyon sok olyan pálya van, aminek kiváló a vonalvezetése. Például a Hungaroringet is jó pályának tartom. Ráadásul itt még a Porsche Szuperkupával is versenyeztem, szóval mentem itt éles körülmények között, igazán izgalmas volt. Szuzukát is szeretem, nagyon jók a kanyarok benne. Minden pályában van valami különleges, de ha mindent összevetünk, akkor azt kell, hogy mondjam, hogy Budapest az egyik kedvenc, hiszen a pálya is nagyon jó, és a város is lenyűgöző.

– Van olyan pálya, amit nagyon szeretett, de már nem a versenynaptár része?

– Volt ilyen versenypálya igen, az ausztriai, ahol nem versenyeztünk csaknem tíz évig, és nagyon örülök, hogy visszatérhettünk oda. Alig várom már Mexikót is és szeretném, ha lenne futam Dél-Afrikában, illetve Argentínában is, de ha engem kérdezel, a sportnak sokkal inkább Európában kellene maradnia, hiszen itt vannak a gyökerei és hagyománya.

– Van bármiféle beleszólása abba, hogy mikor megy ki a pályára?

– Nem, mivel én nem látom át annyira a helyzetet, mint a vezetőség. Én csak a közvetítést látom az autómban, körülbelül ugyanannyit, mint a nézők. Ha pedig esik az eső, és azért vagyok kint, akkor kikérik a véleményemet, de ugyanolyan arányban kikérik a pilóták véleményét is.

– Ki szokta kapcsolni az elektronikai segítségeket és blokkolókat a pályán?

– Igen, ha alkalmasak a körülmények és nem esik, akkor nem szoktam semmiféle segítséget használni. Néha sport módban megyek, ami speciálisan az F1-es Safety Carra van tervezve, ami többet enged meg, mint a sima üzemmód. Az egyetlen nehézség ebben, hogy állandóan hátrafelé kell néznem, hogy egyben tartsam a mezőnyt és nem olyan könnyű konstans gyors köröket menni.

– Hány kilométert lehet vezetni a Safety Carral egy tankolással?

– Ez nagyban függ a körülményektől. Átlagosan 150-180 kilométert, de esőben ez kevesebb. Mivel ez csak a féltáv, ezért két Safety Carunk van. Persze a másik autó nem csak ezért áll a garázsban, ha esetleg történik valami az elsőszámúval. Ha netalántán van egy defektem, akkor nem cserélhetünk kereket, autót kell cserélni, ez gyorsabb és biztonságosabb.

– Mi történik, ha nem az autóval akad valami probléma, hanem Önt kell helyettesíteni?

– Ez esetben több opció is van, de legvalószínűbben az orvosi autó, a Medical Car sofőrje, a holland Alan van der Merwe venné át a helyem. Ő is egy fantasztikus pilóta rengeteg tapasztalattal és elhivatottsággal.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!