Lóerő

2017.01.26. 15:20

Az itthon értékesített használt személyautók 73 százaléka kiskocsi

2016 utolsó negyedévében is emelkedni tudott a hazai használtautó-piac állapotát mutató használtautó-index.

VN-információ

Az elkelt használt személygépkocsik összértékének változását jelző mutatószám elérte a 191,9 százalékos értéket. Az év során mutatott 35 százalékpontos növekedés túlnyomó része azonban még az első félév során következett be. 2016-ban közel 13 százalékkal több autó cserélt gazdát, miközben a kínálati árak mintegy 6 százalékkal emelkedtek. (Az index egyébként egy arányszám, amely az adott időszakban elkelt használtautók aktuális összértékét viszonyítja a legutóbbi válság kezdetekor, 2009 első negyedévében mért szinthez.)

A szakértők szerint a második negyedéve tartó stagnálás közeli állapot egyre biztosabban azt jelzi, hogy a 2013 derekától zajló gyors növekedési időszak lezárult, a piac a csúcs közelébe ért. Amennyiben azonban a kedvező gazdasági környezet kitart, visszaesésre 2017-ben sem kell számítani: a legvalószínűbb forgatókönyv az idei évre további lassú növekedést feltételez, amit az újautó-eladások és a használtautó-import további bővülése egyaránt támogat majd.

Legjobban a nagyautók és a terepjárók ára nőtt az elmúlt évben a Használtautó.hu adatai szerint Grafika: Kelemen Attila

Tavaly jóval 310 forint felett állt az euró árfolyam átlagos szintje, ami jelentősen drágította a használtautó-importot, közvetetten pedig a hazai kínálat átlagárát is megnövelte. Tovább erősítették ezt a hatást az importált autókkal kapcsolatos kedvezőtlen tapasztalatok is, amelyek nyomán sokan ismét inkább a hazai piacon keresik jövőbeli autójukat. Mindezek hatására 2016-ban az átlagos kínálati árszint közel 1,9 millió forint volt, az utolsó negyedévben pedig kevéssel meghaladta a 2 millió forintot is.

Az átlagosan 6 százalékos árnövekedés az egyes személygépkocsi-kategóriákban eltérő mértékben csapódott le. 2015-höz képest leginkább a nagyautók és a terepjárók kínálati ára növekedett. A közép- és felső-középkategóriás autókat 5,8, míg az alsó-középkategóriásakat 4,1 százalékkal kínálták drágábban, mint 2015-ben. Átlag alatti mértékben, 3,1 százalékkal drágultak a mini- és kisautók, miközben az egyterű használt autók átlagára minimálisan csökkenni is tudott. Utóbbi oka az, hogy ez a szegmens egyre kevésbé népszerű az új autót vásárlók körében, így ezen autók átlagéletkora növekszik.

Az itthon értékesített használt személyautók 73 százaléka a kisautók, az alsó-középkategóriás, illetve a felső-középkategóriás autók halmazába sorolható. Mindhárom kategória 35-40 százalékát három-három modell teszi ki. A kisautók esetében a Suzuki Swift, az Opel Corsa és a Volkswagen Polo, az alsó-középkategóriában az Opel Astra, a Volkswagen Golf és a Ford Focus, míg a felső-középkategóriában a Volkswagen Passat, a BMW 3-as széria, illetve a Ford Mondeo vezeti a belföldi használt eladási listákat.

Tavalyhoz képest a Ford Focus adásvétele nőtt leginkább. A legnagyobb visszaesést az Opel Astra produkálta, ám ennek ellenére továbbra is vezeti az alsó-középkategóriás autók adásvételi listáját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!