Carsharing: olcsóbb és környezetkímélőbb városi közlekedés

2017. május 31., 10:27 szerző: Munkatársunktól
komment
Egyre több mindent lehet megosztani a digitális világban. Azonban nem csak a divatos közösségi oldalak posztjaira kell gondolni, hanem az autókra is. Európában már igen elterjedt és népszerű, Budapesten pedig napról napra lesz ismertebb és elfogadottabb szolgáltatás a carsharing, azaz az autómegosztás. Nem tévedünk, ha azt állítjuk, hogy az okosváros és az e-mobilitás elterjedésével, egyre többen fogják választani ezt a közlekedési lehetőséget.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A közösségi autózás kiindulópontja, hogy a városokban sokszor nem éri meg, esetleg teljesen felesleges egy saját kocsi fenntartása. A carsharing rendszer lényege, hogy a város különböző pontjain elhelyezett, internetes foglalás után használatba vehető autókat veszik igénybe.

(Illusztráció: Shutterstock)

Egy átlagos autótulajdonos kocsija többnyire egyhelyben áll. Ez azért is érdekes, mert mindenki tudja, hogy egy jármű fenntartása nem csak a tankolást jelenti, számottevő pénzbe kerül havonta a fenntartás. Gondoljunk csak a parkolóautomatákra, az olajcserére, autópályamatricára, vizsgáztatásra, autómosásra, vagy a teljesítményadóra, és a sort folytathatjuk… A többség talán soha nem is számolta ki, hogy az autója mennyit visz egy hónapban, vagy egy évben.

A carsharing esetében egy felhasználó számlája négy részből áll: a regisztrációs díjból, a havidíjból, a használat után pedig óra- és kilométerdíjat kell fizetni, amely tartalmazza az üzemanyag árát is.

Ha számba vesszük a belvárosi parkolás, a parkolóbérlés, illetve a biztosítás költségeit, látni fogjuk, hogy azoknak éri meg leginkább, akik rendszeresen használják a járművüket, de kevesebbet vezetnek évente, mint 10 ezer kilométer. A carsharing elsősorban gyakori, de rövidebb városi használatra való, ott éri meg inkább. Vagyis a városi autósok többségének.

Az e-mobilitás elterjedésével olyan korszakba érkeztünk, amikor már érdemes arról beszélni, hogy az elektromos kerékpározás valódi alternatívája a városi közlekedésnek és arról is, hogy sokaknak jobban megéri a carsharing (és az e-carsharing), szemben a saját autó vásárlásával. Ehhez persze, egy alapvető szemléletváltásra van szükség. Bizonyára több időt fog igénybe venni, hogy a városlakók megbarátkozzanak a saját tulajdonú autó helyett a „megosztottal”.

A közös autó további vitathatatlan előnye, hogy környezetbarát megoldás: csökkenti a környezeti károkat, a káros anyag kibocsátást.

Igaz sok kérdés van még, de az már jól látszik: egyre népszerűbb a szolgáltatás. Az okosváros útjain biztosan egyre több „megosztott” autót fogunk majd látni a következő időszakban.

Milyen lesz az okosváros, vagy az okosút? Milyen lesz az e-mobilitás? Hogyan kell elképzelni a carsharinget? Június 1-én és 2-án a Mobil Járműipari és Logisztikai Szakkiállítás és Konferencia nyilvános lehetőséget biztosít, hogy bárki megismerje az ezzel kapcsolatos elképzeléseket és terveket, illetve azt, hogy a zalaegerszegi járműipari tesztpálya miként kapcsolódik ehhez.

Munkatársunktól

2017. május 31., 10:27 szerző: Munkatársunktól

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...