Lóerő

2016.07.28. 19:15

Életet ment az arany középút - Nyáron kerülendő a téli gumi és a helytelen abroncsnyomás használata

Az autók több mint negyede téli gumival jár. Kockázatos stratégia nyáron lejárni a már elkopott téli gumit.

Kelemen Attila

Bár nincsen kimondott jogszabályi előírás, mely nyáron tiltaná a téli gumik használatát, mégis nem árt néhány adatot ismerni, és figyelembe venni.

Kezdjük a már ismert jogszabályi környezettel, melynek ismerete a közlekedésbiztonság és a baleset-megelőzés szempontjából létfontosságú lehet, hisz járműtől függően sokszor folyamatosan mintegy tenyérnyi felülettel vagyunk kapcsolatba az úttal kerekenként.

Honnan is ismerhetjük meg, hogy téli gumiabroncs van még a járművünkön? Egyrészt a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen. Másodsorban a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: M+S , M&S , M.S , MS , Winter , Winter Use felirat, Hópihe ábra, Háromágú hegycsúcs ábra. És végezetül a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

Molnár László közlekedésbiztonsági szakembert kérdeztük, hogy milyen veszélyeket is rejthet a téli gumiabroncs használata nyáron?

- A hazai jogszabályok szerint téli mintázatú gumiabroncsot szabad felszerelni a járműre abban az esetben is, ha annak sebességhatára alacsonyabb a jármű legnagyobb sebességénél. Ebben az esetben a jármű vezetőfülkéjében a gumiabroncs megengedett sebességére utaló feliratot kell elhelyezni. Ha valaki ezt alkalmazza téli körülmények között, az vajon nyáron is folyamatosan figyelembe veszi a gumiabroncs megengedett sebességhatárait? Költőinek tűnik a kérdés, de sajnos az élet ennél realistább.

- A gumiabroncsokban az előírt nyomást kell tartani. A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) az EU 9 országában 38 ezer járművön végzett guminyomás ellenőrzéseket. A mérések megdöbbentő eredménnyel szolgáltak: az autósok 71 százaléka alacsony abroncsnyomással jár. A vezetők 7,5 százaléka kritikus - a gyártó által javasoltnál legalább 0,5 barral alacsonyabb - nyomásértéket használt. Az utakon futó gumik 12 százaléka oly mértékben kopott, hogy profilmélysége még a minimálisan előírt 1,6 mm-t sem érte el. Ráadásul az abroncsok mintegy 2 százalékánál az erősen kopott állapothoz jelentősen csökkent guminyomás is társult.

Mindez egyértelműen arra vall, hogy sok autóvezető igencsak hiányos ismeretekkel rendelkezik a helyes guminyomást illetően (is).

De mik a helytelen guminyomás hátrányos következményei?

- Elégtelen guminyomás esetén romlik az úttartás, a vezető akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett. Rosszabb lesz a kormányozhatóság, csökken a kanyarstabilitás. Az alacsony abroncsnyomás különösen negatív hatással van a gumik tartósságára, mivel következtében nő a nyíró igénybevétel a vállakon, illetve az üzem közbeni túl nagy deformáció által a hőtermelés a oldalfalakban. E tényezők miatt a jelentősebb nyomáshiánnyal közlekedő járművezetőket fokozottan fenyegeti a gumik roncsolódása (szakadások, szerkezeti elemek szétválása), esetleg szétdurranása, ami nagy sebességnél akár végzetes is lehet.

- Ha túl magas a guminyomás, a gumik nem biztosítanak optimális érintkezést az úttal a csökkenő tapadással romlik a menetstabilitás, nő a fékút. A túl keményre fújt abroncs sérülékenyebbé is válik, ez tovább csökkenti a biztonságot. Az alacsony abroncsnyomás növeli a gördülési ellenállást, aminek következtében emelkedik az üzemanyag fogyasztás, magasabb lesz a CO2-kibocsátás. Az üzemanyag fogyasztást a gyárilag megadott guminyomás legfeljebb 0,2 barral való emelése pozitívan befolyásolja, ennél nagyobb mértékű túlnyomás viszont már a biztonság rovására megy.

Az optimális guminyomástól mindkét irányban való eltérés ront a kényelmen. Túl puha gumikon a jármű bizonytalanná, imbolygóvá válik. A túl magas nyomású gumikon járó autó keményebb, pattogósabb futásáról ismerszik fel, mert az ilyen abroncsok az út egyenetlenségeit kevésbé nyelik el.

A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Az útfelülettel való hiányos érintkezés, az egyenetlen igénybevétel a futófelület rendellenes kopását idézi elő, alacsony nyomás esetén ráadásul a kopás a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul.

- A guminyomást mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni és beállítani! Hideg állapot: az autód legalább egy órája áll, vagy csak 2-3 kilométert utaztál, kis sebességgel. Üzem közben természetes, hogy a gumik melegszenek, ezzel a nyomás is megnő bennük, melyhez a nyári időszakban a meleg még fokozottan hozzájárul. Meleg abroncs nyomását tehát soha ne csökkentse az előírt értékre, mert akkor valójában a kívánatosnál alacsonyabb lesz.

Címkék#téli gumi

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!