Lóerő

2015.06.25. 06:24

Feláldozni a vezetés élményét? - Vajon veszélyes a vezető nélküli robotjárművek bevezetése? (2. rész)

Körkép – A Google és a Tesla is megosztotta már a sofőr nélkül közlekedő autóival kapcsolatos vízióit a nagyvilággal.

Kelemen Attila

Eszerint már öt év múlva megjelennek az utakon a sofőr nélkül közlekedő autók. Jelenthetnek-e veszélyt az automatikusan közlekedő járművek a forgalom többi tagjára? Minderről Molnár László közlekedésbiztonsági szakértőt kérdeztük.

A fent említett két cég mellett a Delphi is sikeresen befejezte az egész észak-amerikai kontinenst átszelő, sofőr nélküli ún. „autonóm vezetéssel" működtethető autójának tesztútját. A jármű bonyolult közlekedési helyzetekkel szembesült és számos forgalmi helyzetet oldott meg: voltak köztük körforgalmak, építési területek, hidak, alagutak, agresszív sofőrök és változatos időjárási körülmények.

Vajon így néz ki a jövő autója? Miközben a jármű elvisz minket a célállomásra, addig mi hátradőlve lazíthatunk teljes biztonságban? Fotó: formtrends.com

Tény, hogy ezen járművet a fejlett technológiák és korszerű járműbiztonsági jellemzők teljes felszereltsége jellemzi, amelyek közül számos technológia már a piacon elérhető akár már középkategóriás járművekben is. Mint például az ütközést mérséklő rendszerek, beépített radar és kamerarendszerek, ütközést megelőző rendszerek, sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek a már hagyományosnak tekinthető aktív biztonsági rendszerek mellett. Természetesen ehhez hozzá tartozik, hogy a járművet fel kellett szerelni hat hosszú távú radarral, négy rövid távú radarral, három kamerával, hat lidarral (lézer alapú távérzékelés vagy röviden lézerszkennelés), nagy pontosságú helymeghatározó rendszerrel és valamennyi vezetőtámogató asszisztenssel.

A sikeres tesztút ellenére vészhelyzet esetén (megkülönböztetett jármű a forgalomban, autós üldözés a közelben, műszaki hiba egy vasúti átjáróban, stb.) vajon mekkora aggályokat okozhat egy ilyen autó a forgalomban?

– Ha napjaink már rendszerbe állított, mindenki számára elérhető technológiát vesszük alapul, akkor jogosnak tűnnek az aggodalmak. Azonban úgy tűnik, hogy erre vonatkozóan is látják már a mérnökök „az alagút végét". Az Audi vezetésével a TTTech, a Mobileye, az nVidia és a Delphi közösen fejlesztette ki az ún. központi vezetőtámogató vezérlőegységet. Mostanáig a vezetőtámogató rendszerek szabályozása többnyire egymástól térben elhatárolt vezérlőegységekkel történt. Az átfogó szemlélettel végzett fejlesztés eredményeképpen az Audi a funkciókínálatot, az ahhoz szükséges érzékelőket, az elektronikát és hardvert, valamint a szoftverarchitektúrát egyetlen központi rendszerré fogta össze. Fontos kiemelni, hogy a tervezés során az első pillanattól a biztonság számított a legfontosabb szempontnak. Érzékeltetésként a nagyfokú integrációnak köszönhetően az új panel mindössze akkora, mint egy táblagép. Fontos, hogy az ún. „moduláris koncepciója" jóvoltából a vezérlőegység rugalmasan skálázható, így minden tekintetben „jövőbiztos", így már most látható, hogy a járműgyártók az ügyfeleknek az önműködően közlekedő autók felé vezető úton a biztonságot és kényelmet fokozó vezetőtámogató rendszereket tudnak nyújtani. Mi sem szemlélteti ezt jobban, mint hogy a közeljövőben az Audi önműködően közlekedő autói az Audo connect segítségével még menet közben is folyamatosan tanulnak majd. A rendszer képes továbbfejleszteni saját képességeit, s így mind jobban megbirkózik az összetett szituációkkal, egyedinek tűnő veszélyhelyzetekkel is.

Végezetül arra voltunk kíváncsiak, hogy Lászlónak szakértői szemmel mi a személyes véleménye a témával kapcsolatban.

– Ha bármilyen fórumon beszélnem kell a közlekedésbiztonságról, járműtervezésről az első stabil alap, hogy tudjuk, hogy a gépjárművezető, gépjármű, út hármasból álló közlekedési rendszer harmóniáját meg kell őrizni ahhoz, hogy a közúti közlekedés elérje a célját: mindenki balesetmentesen megérkezzen oda, ahova szeretne. Bár meglátásom szerint egyiket sem lehet a másik rovására a fontossági sorrendben kiemelni, mégis hangsúlyozni szeretném, hogy az ember érző lény, így nagyon oda kell figyelni, hogy a tudomány oltárán feláldozhatjuk-e teljesen, hogy pl. megfosszuk magunkat a vezetés élményétől, és ezáltal a gépjármű feletti „uralom" közvetlen biztonságának érzésétől. Meg kell hagyni a gépjárművezetőknek a döntés szabadságát, mely alapján a hagyományos- vagy az autonóm vezetést választja. Gyerekkorunkban hányszor hallottuk a sci-fi filmekben, hogy „átadom a vezetést a robot pilótának". Ha leegyszerűsítjük, akkor most sem történik más, csak ez már lassan a mindennapok valósága, és nem a fantázia szüleménye!

A konstruktőröknek, mérnököknek folyamatosan különböző problémákkal kell megküzdenie a gépjármű fejlesztések területén: környezetvédelem, ergonómia, komfort, közlekedésbiztonság, alternatív meghajtás, közlekedésbiztonság, közlekedési rendszerekkel összehangolás stb. Azonban véleményem szerint felmerül egy kérdés, amit minden érintettnek szem előtt kell tartani: hol van az a határ, amikor a mesterséges intelligenciát megalkotó ember még biztos lehet abban, hogy nem fordult meg a folyamat, és a biztonság és a kényelem maximálása érdekében az identitásunkat még nem vesztettük el?

Kapcsolódó cikk:

Vajon veszélyesek-e a vezető nélküli robotjárművek?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!