2016.10.27. 15:45
Figyeljünk az akkura télen! - Egy kis elővigyázatosság, hogy télen is zavartalanul közlekedhessünk
Megyei körkép - Lassan hozzászokhatunk az éjszakai fagyokhoz. Az akkumulátort érdemes a tél beállta előtt ellenőrizni és karbantartani. Összegyűjtöttük, hogy mire kell odafigyelni.
Nem kell megvárni a telet ahhoz, hogy talajmenti fagyokkal találkozzunk. Az időjárási előrejelzések szerint november első három éjszakáján rendre nulla fok alatti hőmérséklettel számolhatunk éjszakánként. Márpedig ha folyamatosan fagypont alatt van a klíma, az az autónkra is kihat: olyan meghibásodások jelentkezhetnek, amelyekkel az év eddigi részében nem igazán találkoztunk. Ezek közé tartoznak az akkumulátor körül jelentkező problémák.
JÓ, HA TUDJUK, HÁNY ÉVES
Ha az autót - és vele együtt az aksit is - újonnan vásároltuk, akkor nem túl bonyolult számon tartani, hogy hány év szolgálaton van már túl az áramforrás. Ha pedig már megtörtént egyszer a csere, érdemes feljegyezni a váltás időpontját, vagy a számla másolatát betenni a szervizfüzetbe. Ez utóbbi megoldás már csak azért is jobb, mert így biztosan tudni fogjuk később is, hogy milyen típusút kell beszerezni.
Az akkumulátor élettartamát lerövidítheti, ha például a szabad ég alatt parkolunk. Olyankor ugyanis nagyobb hidegnek, illetve jelentős forróságnak is ki van téve. Ha ritkán hozzuk ki a garázsból, vagy rövid távokat megyünk vele, az szintén megrövidíti az élettartamát.
Az akkumulátor bikázása során nagyon fontos, hogy betartsuk a kábelek csatlakoztatásának sorrendjét. Mindig a pozitív pólussal kezdjünk! Fotó: Shutterstock
BIKÁZÁS, A LEGGYORSABB MÓDSZER
Ha lemerült az aksi, a leggyorsabb módszer az újjáélesztésére a bikázás, azaz egy másik autón keresztül való töltés. Ha sikerült beindítani a lemerült aksit, akkor érdemes hosszabb távot megtenni vele, hiszen olyankor tud csak teljesen feltöltődni.
HA ÚJ EGYSÉGRE VAN SZÜKSÉG
Ha már a bikázással sem megyünk semmire, akkor mindenképpen új akkura van szükségünk. A vásárlásnál figyeljünk arra, hogy ne csak méreteiben, de teljesítményi értékeiben is megegyezzen az autóban lévővel. Egyrészt lehet, hogy csak egy-két centiméteren fog múlni, hogy befér-e az új egység. Másrészt általában 12V-os akkumulátorokat használnak; a tárolókapacitás (Ah) ugyan lehet kicsit nagyobb, de nagymértékben semmiképpen se térjen el az eredetitől. Mindemellett a saru méretére és a polaritásának a helyzetére is figyelnünk kell. Akinek pedig start/stop rendszerrel van ellátva az autója, az az új aksin is keresse az AGM jelölést.
Az indítókábel szakszerű használata
Hogy a „bikázás" eredményes legyen, ügyeljünk a következőkre:
- Az akkumulátorok lehetőleg egyforma teljesítményűek legyenek!
- A segítő aksi nem baj, ha nagyobb kapacitású.
- A csatlakozási pontokon kívül a kábelek ne érjenek máshoz!
- Csak kifogástalan minőségű kábeleket fogjunk hadba!
- Fontos a kábelek csatlakoztatásának sorrendje.
A pozitív pólusokat a piros kábellel kössük össze! Először a segítőére, majd az indítandó autóéra.
A fekete kábelt előbb a segédakku negatív pólusára, végül a lemerült autó testpontjára rögzítsük!