Három emberből egynek van kocsija hazánkban

2017. július 14., 09:30 szerző: Kelemen Attila
komment
Érdekes adatokra bukkantunk az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat által közölt legutóbbi kimutatásból. Ezek alapján Luxemburg vezeti azt a listát, melyen az ezer lakosra jutó autók számát vizsgálták.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Az Eurostat legfrissebb, 2015-ös felmérése szerint az Európai Unióban átlagosan minden második embernek volt autója, azaz 497 gépkocsi jutott ezer emberre. Az öreg kontinens országai közül ez a szám Luxemburgban volt a legnagyobb 661 kocsival. A miniállamot Málta (634), Olaszország (610) és Finnország (590) követte a lista élén. Ami pedig a lista másik végét illeti: Romániában csupán 261 autó jutott ezer emberre. Mi magyarok sem nagyon dicsekedhetünk komoly mutatókkal, hiszen az utolsó előtti helyen állunk 325 gépjárművel. Közvetlenül Lettország (345) és Horvátország (358) szerepel előttünk a sorban.

Ha az arányokat félretesszük és a regisztrált autók számát nézzük, akkor két éve Németország állt az élen 45 millió gépkocsival az EU-n belül. Olaszország volt a második 37 milliós darabszámmal, a dobogó harmadik fokán Franciaország állt 32 millió autóval.

A legnagyobb változást öt évre visszamenőleg tudunk vizsgálni, azaz a 2011-2015-ös időszakban. Ilyen tekintetben több tag-államban is ugrásszerűen nőtt a regisztrált autók száma. Éppen az alacsony bázisszámú Románia tudott felmutatni jelentős bővülést a maga 19 százalékával. Észtországban 18 százalékkal, Szlovákiában 16 százalékkal, Lengyelországban 14 százalékkal, Csehországban pedig 12 százalékkal bővült a gépjárművek száma. Ám nem minden országban volt pozitív a mérleg, három tag-államban kevesebb autót számláltak 2015-ben 2011-hez képest: Görögországban két százalékkal, Horvátországban egy százalékkal, Litvániában pedig 27(!) százalékkal csökkent a személygépjárművek száma. A balti államban a megváltozott regisztrációs folyamatok miatt volt drasztikus a csökkenés.

Az Eurostat külön kitért a benzines és a dízel személygépjárművek arányára. 2015-ben 23 tagállamból érkeztek adatok. 15 tagállamban az autók többsége benzines volt. Nyolc tagállamban a dízeles gépkocsik voltak többségben, konkrétan Belgiumban, Spanyolországban, Franciaországban, Lettországban, Litvániában, Luxemburgban, Ausztriában és Portugáliában. Az uniós országok többségében továbbra is egy százalék alatt maradt az alternatív üzemanyaggal működő személyautók aránya. Nem úgy, mint Lengyelországban, ahol nem kevesebb, mint 16 százalék volt ezek aránya. A magas mutató döntően az LPG autógázzal hajtott autóknak köszönhető. Kiemelkedtek még az olaszok és a lettek 8 százalékkal, a svédek pedig 6 százalékkal.

IDŐS JÁRGÁNYOK, VADIÚJ VERDÁK

Kimagaslóan túlkoros gépparkja, azaz 20 éves vagy annál korábbi évjáratú gépkocsiállománya négy tagállamnak volt 2015-ben. A legnagyobb arány Lengyelországé (33 százalék), megelőzve Észtországot (26 százalék), Lettországot (22 százalék) és Finnországot (21 százalék).

Ami pedig az új (jellemzően kétévesnél fiatalabb) személygépkocsik arányát illeti, itt is Luxemburg állt az élen 33 százalékkal. A második helyen holtverseny alakult ki: Belgium és Írország egyaránt 21 százalékot ért el. A harmadik helyen pedig Ausztria állt a maga 18 százalékával.

Kelemen Attila

2017. július 14., 09:30 szerző: Kelemen Attila

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...