Lóerő

2017.06.01. 12:30

Mire figyeljünk oda, ha nagy zuhéban vagyunk kénytelenek vezetni?

Mindamellett, hogy a hirtelen leszakadó esőben milyen vezetéstechnikai tanácsokat, érdemes betartani, összegyűjtöttük, hogy milyen károkat okozhat a víz az autóban.

Kelemen Attila

Az autósiskolákban nem győzik elégszer mondani a leendő sofőröknek, hogy esőben teljesen másképp kell vezetni, mint száraz időben. Ez különösen igaz, ha rövid időn belül nagy mennyiségű csapadék esik. Mindamellett, hogy fejben kell átkapcsolnunk a vizes üzemmódra, az alábbi tanácsokat érdemes észben tartanunk.

Mérsékeljük a sebességet! Egyrészt azért, mivel fel kell készülnünk a nem várt helyzetekre, másrészt nagyobb tempónál romlik az abroncsok vízkiszorító hatása.

Autópályán érdemes az előttünk haladó autó nyomvonalát követni, mivel abban a sávban már ki van szorítva a víz
Fotó: Shutterstock

Jobb, ha elkerüljük a külső sávokat, mivel ott jobban megsüllyedhet az útburkolat, mélyebbek lehetnek az úthibák. Márpedig ha belehajtunk egy ilyenbe, felléphet az aquaplaning, azaz a felúszás. Ami annyit tesz, hogy a gumik nem bírják kiszorítani a nagy mennyiségű vizet, és a kocsink irányíthatatlanul megcsúszik, megpördül. Másrészt a pocsolyák mély kátyúkat is rejtegethetnek, amelyekbe belegázolva a futóművet és a kerekeket tesszük ki sérülésveszélynek. Mindemellett érdemes a megszokott nyomvonaltól nagyjából tíz centire balra vagy jobbra haladni. Ezzel a nyomvályúkat és a bennük felgyülemlett vizet kerüljük ki. Ha pedig autópályán ér minket a nagy zuhé, próbáljunk az előttünk haladó autó nyomvonalán haladni, hiszen onnan már ki van szorítva a víz.

No de mit tegyünk, ha semmiképp nem tudjuk elkerülni az özönvizet? Mi az a vízszint, ami kárt tehet az autónk alkatrészeiben?

Általános vélemény, hogy ha csak a tengelyig ér a víz, nagy kár nem érheti a kocsinkat, ám a futómű kenést igénylő részeit így is majd újra kell zsírozni. A lényeg, hogy a küszöbig vagy annál feljebb ne érjen a víz. hiszen az ajtótömítések nem védenek az alulról érkező víz ellen. Még ha ki is szárítanak egy vízkáros járművet, az elektronikus rendszerei utólag is bemondhatják az unalmast, hiszen az oxidáció ezt követően is dolgozik. Egy új, minden extrával felszerelt gépjárműben egy zárlatos akkumulátor akár milliós kárt is tud okozni.

A legnagyobb problémát az okozhatja, ha a küszöbig, vagy - ne adj Isten - még feljebb ér a víz
Fotó: Shutterstock

De legyen az autónk akár a legmodernebb, vagy éppen múlt évszázadi, az esővíztől a kárpitok megbüdösödhetnek.

Még egy fontos szempont: a motorba lehetőleg ne jusson víz a szívócsövön keresztül. Ha bejut az égéstérbe a folyadék, az végleg megpecsételheti az erőforrásunk sorsát. Pláne, ha megpróbáljuk állás után beindítani. Ilyen esetben a hajtókar törhet, vagy éppen a dugattyúk sérülhetnek. Bármelyikről is legyen szó, mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha javíttatni kell a motort.

Jégesőben az elsődleges cél, hogy a körülményekhez képest mihamarabb juttassuk el az autót fedett helyre. Elsősorban azért, mivel a jeges égi "áldás" kárt tehet az autónk fényezésben és a lemezekben.

Lehet, hogy az első ilyen adandó alkalom egy benzinkutaknál lesz. Rendkívüli esetben nem szoktak hőbörögni azért, ha tankolás nélkül foglaljuk el a helyet.

Ellenben semmiképpen ne egy felüljáró alatti útszakaszt, vagy éppen híd alatti területet vegyük célba; mivel ez esetben akadályozzuk a többi autóst.

A fák alá sem érdemes leparkolnunk autónkat, mivel a leszakadó ágak is okozhatnak nem várt sérülést az autónkon.

Egy erősebb ponyva jól jöhet, ha mégsem találunk fedezéket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!