2017.01.19. 16:15
Hogyan indítsunk hidegben? - Nem mindegy, hogy mennyi időt szánunk a motor bemelegítésére
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a nagy hidegben mivel kímélhetjük leginkább az autónk motorját elindulás előtt.
Ugyan attól nem kell tartanunk, hogy fagykárok miatt sérülne meg az autónk erőforrása, ám azt érdemes észben tartani, hogy a hideg-üzemben kopik leginkább. Éppen ezért, hogy ezt az elhasználódási folyamatot lerövidítsük, érdemes megfogadni néhány jó tanácsot.
RÖVIDÍTSÜK LE A HIDEGÜZEMET!
Minél kevesebb ideig járatjuk üresben az autót, annál hálásabb lesz az a későbbiek során. Ha emelkedő(k) felé vennénk az irányt elindulást követően, abban az esetben megengedett a pár perces üresjárati üzem, hiszen ilyenkor előre tehermentesítjük az amúgy felfelé erőlködő járművünket. Nem szabály, ám az alábbi melegítési idő ajánlott: benzines autónál fél-egy perc, dízelesnél pedig egy-két perc. Természetesen ez alól kivételt jelent, ha páramentesítenünk is kell, hiszen inkább járjon egy kicsit tovább a motor, semmint az autóból való rossz kilátási viszonyok miatt érjen minket baleset.
KERÜLJÜK A PADLÓGÁZT!
A melegítés során ne nyomjuk tövig a gázt - túráztatva a motort - , hiszen az is cél, hogy minél kevésbé terheljük azt. Máskülönben kenés nélkül kap viszonylag magas fordulatot az aggregátor, aminek egyértelműen a drasztikus és gyors kopás lesz a végeredménye.
NE MEGSZOKÁSBÓL INDULJUNK!
Nem kell megvárni az optimális üzemi hőmérsékletet, ám az első terhelés előtt kíméletesen adjunk gázt! Ekkor ugyan már nem emelt fordulatszámmal üzemel a motor, ám érdemes óvatosan felváltogatni, amíg a vízhőmérő el nem éri az üzemi szintet. Mindaddig kerüljük a magas fordulatszámot! Ez a benzinmotoroknál 3 ezer fordulatot jelent percenként, míg a dízelüzemű gépkocsiknál 2500-at. Túl óvatosak se legyünk, hiszen a túlzottan alacsony fordulatszám sem éppen kedvező. Találjuk meg az arany középutat úgy nagyjából az 1500 és 2000 fordulatszám között!
NEM MENTSÉG A GARÁZS
Sokan úgy vélik, ha garázsban tartják autóikat, akkor azokat nem fenyegeti a hideg. Nos, ez tévhit, hiszen a közutakon a kemény mínuszok ugyanúgy hatnak az ilyen helyen tárolt gépkocsikra is. Ne feledjük: garázsban nem ajánlott járatni a motort!