Lóerő

2017.01.19. 16:15

Hogyan indítsunk hidegben? - Nem mindegy, hogy mennyi időt szánunk a motor bemelegítésére

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a nagy hidegben mivel kímélhetjük leginkább az autónk motorját elindulás előtt.

Kelemen Attila

Ugyan attól nem kell tartanunk, hogy fagykárok miatt sérülne meg az autónk erőforrása, ám azt érdemes észben tartani, hogy a hideg-üzemben kopik leginkább. Éppen ezért, hogy ezt az elhasználódási folyamatot lerövidítsük, érdemes megfogadni néhány jó tanácsot.

RÖVIDÍTSÜK LE A HIDEGÜZEMET!

Minél kevesebb ideig járatjuk üresben az autót, annál hálásabb lesz az a későbbiek során. Ha emelkedő(k) felé vennénk az irányt elindulást követően, abban az esetben megengedett a pár perces üresjárati üzem, hiszen ilyenkor előre tehermentesítjük az amúgy felfelé erőlködő járművünket. Nem szabály, ám az alábbi melegítési idő ajánlott: benzines autónál fél-egy perc, dízelesnél pedig egy-két perc. Természetesen ez alól kivételt jelent, ha páramentesítenünk is kell, hiszen inkább járjon egy kicsit tovább a motor, semmint az autóból való rossz kilátási viszonyok miatt érjen minket baleset.

KERÜLJÜK A PADLÓGÁZT!

A melegítés során ne nyomjuk tövig a gázt - túráztatva a motort - , hiszen az is cél, hogy minél kevésbé terheljük azt. Máskülönben kenés nélkül kap viszonylag magas fordulatot az aggregátor, aminek egyértelműen a drasztikus és gyors kopás lesz a végeredménye.

NE MEGSZOKÁSBÓL INDULJUNK!

Nem kell megvárni az optimális üzemi hőmérsékletet, ám az első terhelés előtt kíméletesen adjunk gázt! Ekkor ugyan már nem emelt fordulatszámmal üzemel a motor, ám érdemes óvatosan felváltogatni, amíg a vízhőmérő el nem éri az üzemi szintet. Mindaddig kerüljük a magas fordulatszámot! Ez a benzinmotoroknál 3 ezer fordulatot jelent percenként, míg a dízelüzemű gépkocsiknál 2500-at. Túl óvatosak se legyünk, hiszen a túlzottan alacsony fordulatszám sem éppen kedvező. Találjuk meg az arany középutat úgy nagyjából az 1500 és 2000 fordulatszám között!

NEM MENTSÉG A GARÁZS

Sokan úgy vélik, ha garázsban tartják autóikat, akkor azokat nem fenyegeti a hideg. Nos, ez tévhit, hiszen a közutakon a kemény mínuszok ugyanúgy hatnak az ilyen helyen tárolt gépkocsikra is. Ne feledjük: garázsban nem ajánlott járatni a motort!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!