Lóerő

2016.01.11. 09:45

Így vezessen ködben!

A ködlámpa használatának alapvető szabályaival a sofőrök többsége nincs tisztában, gyakran még jobban megnehezíti ilyenkor a közlekedést egy-egy gyakorlatlan autós. Tangl László, az Igazságügyi Szakértői és Kutatóintézetek Szombathelyi Intézetének igazgatója, igazságügyi műszaki szakértő arról nyilatkozott, hogyan kell szabályosan és udvariasan közlekedni a sűrű ködben.

Simán Klára

Fontosabb a hátsó ködlámpa, mint az első – hangsúlyozta a szakértő. A sűrű ködben ugyanis gyakoribbak az ún. „utoléréses balesetek”, ezeket jobb megelőzni. A hátsó ködlámpa viszont nagyon erős fényű – 21 wattos, szemben a helyzetjelző 5 wattjával - emiatt zavarja a szemet. Tehát amint a mögöttünk jövő autós látótávolságon belül ér, ezt kapcsoljuk ki! Általában még a feltorlódott sorokban is vannak autósok, akik bekapcsolva hagyják a hátsó ködlámpát, nagyon zavaró ez a mögötte haladóknak.

Az első ködlámpát használhatjuk ugyan – a megszokott szabályokhoz igazodva - reflektorral is, de a tompított világítással jobb a hatásfoka. Tangl László ezt azzal indokolta, hogy mivel az első ködlámpák alul helyezkednek el, pont azt a rést világítják meg nekünk az úton, ahol a köd még nem olyan sűrű. A köd ugyanis felfelé sűrűsödik, emiatt aztán a reflektorról visszaverődő fény ún. „fehér falat” képez előttünk, ami még átláthatatlanabb. (Egyébként ha utolérjük az előttünk haladót, az első ködlámpát is kikapcsolhatjuk, hiszen az is vakíthatja az előttünk lévőt, éppúgy, mint a hátsó ködlámpa.)

Tilos ködlámpát használni lakott területen! (Még ködben is.) Ugyanez érvényes tiszta látási viszonyok esetén. Amellett, hogy a rendőrök büntetik érte az autósokat, „ciki” is.

Jó tudni, hogy nem minden autón van ködlámpa – ez ugyanis nem kötelező tartozék. (Beszerelhető az első és hátsó ködlámpa is utólag minden járműbe.) Azonban amennyiben van ködlámpa a kocsin, működőképesnek kell lennie, ezt is vizsgálja a hatóság.Ami a követési távolságot illeti: ránk van bízva a belátható útszakasz hosszának megfelelő sebesség megválasztása, de nem vészfékezéssel kell tudnunk megállni, hanem sima, lassító fékezéssel. A látótávolságot illetően pontos képet kapunk a jobb oldali „optikai terelő oszlopokat” (vagyis az álló, fehér póznákat) figyelve: ezek 50 méternyire vannak egymástól. Ebből megtudjuk, meddig lehet ellátni. A mindössze százméteres látótávolság már nagyon veszélyes, nagyon óvatosan, körültekintően kezdjünk csak előzésbe!

Gyanús lehet, ha mögöttünk hosszú kocsisor torlódott fel – Tangl László hangsúlyozta, hogy bár nem kötelező, de ilyenkor udvarias gesztus félrehúzódni, megállni, hogy a többiek elkerülhessenek bennünket, mert a túl hosszú konvoj mögöttünk feltehetően azt jelzi, hogy mások gyorsabban is tudnának menni. Nem nekünk kell ilyenkor sebességet növelni – mindig a magunk számára biztonságos tempóban kell haladni – hanem a többi autósnak szabaddá tenni az utat. Hasonló, udvarias gesztusokkal tudjuk megkönnyíteni a „tejködben” közlekedők haladását.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!