Lóerő

2014.04.17. 10:00

Merre tart az autópiac?

A tavasz közeledte nem csupán a természetben, de az autópiacon is éreztetni szokta hatását. Hogy ez a megállapítás mennyire helytálló, arról Cseri Józsefet, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének alelnökét kérdeztük.

Kelemen Attila

– Miként indult az év, és vajon mire számítanak az elkövetkező hónapokban?

– Az autókereskedelem örömteli első negyedévet tudhat maga mögött, a forgalom bővülése meghaladta az előzetes várakozásokat. Mind az új, mind a használt személygépkocsik eladási adatai erőteljes növekedést tükröznek, és bízunk abban, hogy a trend az elkövetkező hónapokban is folytatódni fog.

Az új személygépkocsik esetében a tavalyi első negyedévhez viszonyítottan 23 százalékot meghaladó a növekedés, ami az előzetes várakozásokat is messze felülmúlta. Mindez 15 ezer 496 autót jelent, ami optimizmusra ad okot a várható éves teljesítményt illetően is. A legnagyobb eladási darabszámot produkáló tíz márka közül is érdemes kiemelni az Opel (+52,3 százalék), a Toyota (+47,9 százalék) és a Ford (+44,9 százalék) növekedési mutatóját.

A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett autók száma 2010 óta növekedést mutat, az új autók száma is bővül. Fotó: Grafika: Kelemen Attila

Az új személygépkocsikhoz viszonyítva, arányaiban nagyobb a növekedés az új kishaszon-gépjárművek terén, a január-márciusi időszakban forgalomba helyezett 3090 autó több mint 35 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához viszonyítottan. Ebben feltehetően jelentős szerepe volt az MNB még jelenleg is futó növekedési hitelprogramjának, ami – egyebek mellett – a vállalkozások haszongépjármű beszerzését is kedvező feltételekkel teszi lehetővé. Az autópiac egészére érvényesnek tekinthető, hogy a tavalyinál enyhébb tél hozzájárult a kereslet növekedéséhez. Mindez a használt autók piacán is érzékelhető volt.

A használt autó import – bázis alapú – közel 50 százalékos bővülése önmagáért beszél, ez 20 ezer 735 autót jelent. Köztük a legkeresettebb húsz zöme alsó- és felső középkategóriás modell, de ezen a listán egyterű családi autók is megtalálhatók. A legkeresettebb a BMW 3-as sorozata volt 1314 darabbal, melyet a VW Passat (1019 db) és Golf (834 db) követett.

A használt autók importja esetében változatlanul érvényes az idősebb évjáratú autók dominanciája, 12 ezer 357 autó, azaz a behozott mennyiség közel 60 százaléka 2005 előtti évjáratú, nem ritkán lényegesen idősebb. A 2005 előtti évjáratokról nincs konkrét adatunk, de feltételezhető, hogy magas köztük a 15 évnél is idősebb autók aránya.

A gépjármű-finanszírozás tekintetében lassú növekedés érzékelhető, de ez fontos jelzés, mert a hazai autópiac hosszantartó érdemi bővülésének szükségszerű feltétele a finanszírozás iránti bizalom megerősödése. A finanszírozással kapcsolatban érdemes kitérnünk arra, hogy a márciusban hatályba lépett új PTK ezzel összefüggésben is tartalmazott új elemet, a közjegyzők közreműködésével elindított Hitelbiztosítéki Nyilvántartási rendszer bevezetése, némiképp lassította az ügyintézési folyamatokat. A bevezetéssel járó kezdeti nehézségeket követően feltételezhető, hogy a folyamatok felgyorsulnak és a nyilvántartás betölti a jogalkotó szándéka szerinti feladatát. Ami azért is üdvözlendő, mert a gépjármű-törzskönyv – a bevezetésekor megfogalmazott elképzeléssel szemben – nem szolgál olyan, a vásárló szemszögéből különösen fontos, érdemi információkkal, mint például az autóra esetlegesen bejegyzett jelzálogteher.

A kérdés második részére visszatérve: reményeink szerint az elkövetkező hónapokban is folytatódhat a forgalom bővülése. Az autópiacra is jellemző szezonális hatással összefüggő várakozás mellett, a kereskedések látogatói forgalmának adataiból, a vásárlási hajlandóság növekedését tükröző jelekből is erre következtethetünk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!