"Skodálatos" versenyautók

2017. május 26., 08:00 szerző: Molnár Sándor
komment
VESZPRÉM A 130 RS a legikonikusabb RS modell a márka versenysporttörténetében. Ez az autó hozta meg a sportsikereket és teremtette meg a Skoda-gyár nemzetközi elismerését.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A közelmúltban két példánnyal is találkozhattak az érdeklődők a megyében. Az egyikkel, a 43 éves Skoda 130 RS replikával az 1. Veszprémi Hétvégi Skodázásra érkezett Budapestről Kovács Péter. Annak idején a gyár mindössze 40-50 darabot gyártott belőle. Nagyon sikeres autók voltak, a Monte-Carlo-ralin kategóriagyőzelmet arattak 1977-ben. A legjobb szocialista versenyautó volt, állítja
a tulajdonos. Ma már eredetit nagyon nehéz találni, és arany- ára van. Gyerekkori álma volt, hogy egyszer legyen egy 130 RS-e. Félkészen vásárolta, de nem ezzel a motorral és futóművel, és a felnik sem ezek voltak. A motorja most már eredeti, 130 RS-hengerfejjel. Sokat dolgozott azért, hogy az autó így nézzen ki.

Cseh színei vannak az 1974-es jár- műnek, az eredeti gyári fényezésre utalva. Oldtimer- versenyeken indul és kiállításokon vesz részt az autóval. Nyugodtan lehet vele haladni az autópályán 130 kilométer/órás sebességgel. Menne jóval többet is, de ez a kényelmes utazótempója. A gyári négysebességes váltót ötsebességesre cserélte, így kényelmesebb autózni vele hosszabb utakon. A ritkasághoz szinte minden alkatrészt lehet kapni, de a már említett aranyáron. A különleges autó mindenkinek nagyon tetszik, még az autópályán is integetnek, ha meglátják, mondta el Kovács Péter, aki jelenleg egy ’60-as évekbeli kabrió Felicia felújításán dolgozik.

A "kelet Porschéja", a Skoda 130 RS és az előtte tisztelgő, 420 lóerős prototípus, a Hoffmann & Novague R 200. Mindegyik jól fekszik az úton, de a piros-fehér-kék színű erre még a rendszámával is ráerősít
Fotó: Molnár Sándor

A Concours d'Elegance mezőnyében Füreden is láthatott a közönség egy példányt a legendás RS-ből. A bemutatóra érkező Skoda 130 RS Replika négyhengeres, 1390 köbcentiméteres, 140 lóerős motorral rendelkezett.

A modern prototípusok között mutatkozott be egy másik cseh különlegesség, a Hoffmann & Novague R 200 kupé, amely 2015-ben, a Skoda 130 RS versenyautó 40. születésnapján debütált. Alkotóját, Petr Novague-t a legendás csehszlovák típus iránti lelkesedés és tisztelet vezette. Próbálta megtartani a nagy előd legfontosabb stílusjegyeit, és megtalálni az egyensúlyt a retró és a kortárs dizájnelemek között. A végeredmény egy kétajtós kupé lett, nagy, kerek lámpákkal, hátul pedig a 130 RS-ét idéző szellőzőráccsal. Az első fényszórókat amúgy a Bentley Mulsanne-tól vették kölcsön, a hátsó lámpákat a Lamborghini Gallardótól.

A műszaki alapokat egy első generációs Audi R8 szolgáltatta. Megtartották annak V8-as, 4,2 literes, 420 lóerős motorját és a váltót is. Az 130 RS formájára emlékeztető alumínium-karosszériát a prototípusok építésére szakosodott Kovovýroba Hoffmann műhely készítette. A Hoffmann&Novague kupéból 30 darabos szériát terveznek gyártani. Az R200 a tesztelés során 4,5 másodperc alatt gyorsult fel 100 kilométer/órás sebességre.

A Balatonfüreden rendezett autóshow-n a Skoda 130 RS, valamint az előtte tisztelgő prototípus egymás mögött vonult fel a díjátadó ünnepségen, és mindkettő nagy közönségsikert aratott.

Molnár Sándor

2017. május 26., 08:00 szerző: Molnár Sándor

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...