Lóerő

2016.10.20. 16:35

Sokan ma sincsenek tisztában a körforgalom helyes használatával

Szombathely - Hollandiából indult, meghódította a világot, biztonságosabbá és gyorsabbá tette a csomópontokon való áthaladást: ez a körforgalom. De vajon tudjuk- e, hogyan is kell szabályosan használni?

Kelemen Attila

A hollandok jöttek rá először, hogy az egyirányú körforgalom biztonságosabb, gyorsabb, és kevésbé körülményes forgalomáteresztést eredményez. Éppen ezért kezdték el alkalmazni a villanyrendőrökkel felszerelt útkereszteződésekkel szemben, elsősorban a veszélyes csomópontokban. A körforgalomnak forgalomszervezés szempontjából kétféle szerepe van: egyrészt gyorsítja a kereszteződés forgalmát (a befűződés szinte folyamatos a lámpás megoldással szemben), másrészt forgalomcsillapító hatása is van (valamennyi irányból érkező jármű sebességcsökkentésre kényszerül), de a haladás ekkor is folyamatos. A biztonság mellett előnye, hogy ha valaki eltéveszti a kihajtást, akkor újra körbejárva korrigálhat.


Képünkön jól látszik, hogy az út két oldalán két tábla is figyelmeztet az elsőbbségadási kötelezettségünkre Fotó: Szendi Péter

Mindez nem azt jelenti, hogy a körforgalom veszélytelen, ugyanis nap mint nap találkozhatunk számos olyan közlekedővel, aki képtelen megtanulni - főleg a kétsávú - körforgalom helyes használatát. A sok szabálytalankodás egyebek mellett annak tudható be, hogy húsz évvel ezelőtt még nem igazán szerepeltek a KRESZ-könyvekben a körforgalomban történő közlekedés szabályai. A KRESZ szűkszavúan határozza meg mint fogalmat: jobb oldali közlekedés irányából és a jobbratartási kötelezettségből adódóan a körforgalomba behajtás adott, de esetenként más szabályozás is érvényesülhet (főforgalom esetén pluszsáv).

Magyarországon többnyire egy- és kétsávos körforgalmú csomópontokat alakítanak ki, de nem ritka az ennél többsávos keringő. A nem egysávos körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályai érvényesek, a kör ívén párhuzamosan két autó is haladhat egymás mellett. A jobb oldali sávban a jobbra hamarabb kilépő, míg a belső sávban a később kilépő haladhat. Utóbbi a kilépőponthoz közeledve - jobb oldalra besorolva - irányjelzéssel hajthat ki. A körforgalomban közlekedők elsőbbséget élveznek a körforgalomba belépő járművekkel szemben. Belépés során nem kell indexelni, kihajtásnál és sávváltásnál azonban kötelező az irányjelzés. A körforgalmat elhagyó járművet is menetirány-változtatónak kell tekinteni.

Ez mind szép és jó, de a gyakorlat ezzel szemben egészen más képet mutat. Nem-egyszer találkozhatunk olyan kamionsofőrrel, aki fittyet hány az elsőbbségadási kötelezettségére, és körültekintés, illetve lassítás nélkül hajt be a forgalomba.

Ugyanilyen balesetveszélyes helyzetet teremthet az a manőver, amikor a körforgalomba behajtó autó a belső sávba sorol, majd mivel az úti célja szemben folytatódik, ezért a belső sávban maradva onnan akarja elhagyni a kereszteződést. És ha mindeközben a szélső sávban közlekedők - akiknek a szabályok adta lehetőség szerint joguk van akár több kört is megtenni a körforgalomban - nem kívánnak kihajtani, szenvedő felei lehetnek egy oldalról történő ütközésnek. Az a helyes magatartás, ha a kihajtás előtt kellő időben végrehajtjuk a sávváltoztatást, és így már szabályosan, a jobb szélső sávból tudjuk elhagyni a körforgalmat. A harmadik leggyakoribb balesetet előidéző ok szintén a forgalomba való besorolásnál fordul elő. Behajtásnál a behajtó sofőrök sok esetben csak arra figyelnek, hogy a körforgalom szélső sávja szabad- e. Pedig mindeközben váratlan helyzetet teremthet a belső sávból a szélső sávba kisoroló autó. Holott a körforgalom előtt kihelyezett elsőbbségadás kötelező tábla a teljes útra érvényes, azaz ha ez utóbbi helyzetből adódóan következik be baleset, akkor az elsőbbségadás tábla miatt a behajtó lesz a felelős a sávot változtatóval szemben. Erre is érdemes alaposabban odafigyelni, nem pedig megszokásból besorolni.

A kötelezettségek mellett a tilalmakról is ejtsünk szót. A körforgalmú úton tilos megfordulni, hátramenetet végezni, csakúgy, mint megállni és várakozni. Ugyan az útkereszteződésekben tilos előzni, de körforgalmú úton, ha az előzés feltételei adottak, végrehajtható előzés. Magyarországon nem jellemző, de létezik úgynevezett mini-körforgalom, amelynél csak a macskakövezés sejteti a körforgalom meglétét. Ilyeneknél az autók kizárólag az aszfaltozott úton haladhatnak körben, de a buszok és teherautók keresztezhetik a macskakövön keresztül a körforgalmat a kanyarodási manővernél szükséges nagyobb
helyigény miatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!