Lóerő

2013.07.11. 11:03

Spórolás az üzemanyaggal

A nyári időszakban lényegesen többet autózunk, így nem mindegy, hogy mennyi üzemanyagot fogyaszt a járművünk. Összegyűjtöttük, hogy mikét is spórolhatunk egy kis odafigyeléssel.

Kelemen Attila

Sajnos kisebb fájdalommal ér fel minden egyes tankolás, ezért érdemes megfogadni egy-két tanácsot. Az emberek vezetési szokása rendkívüli módon befolyásolja a gépjárművek üzemanyagfogyasztását. Az igazi megtakarítás elsősorban nem a motorvezérlés, hanem a pedálkezelés módosításában rejlik.

Nagyobb sebesség mellett ugyan valóban előbb érünk célállomásunkhoz, ám a menetellenállást meghatározó légellenállás a sebesség négyzetével arányosan nő, így ez utóbbi hatás dominál. Például ha 90 km/h helyett 130-cal száguldozunk, akkor akár 25 százalékkal több üzemanyagot (durván 1,5 litert száz kilométeren) égetünk el azért, hogy csapjuk a szelet. Ezenkívül az is probléma, hogy így gyakrabban utolérjük az előttünk lassabban haladókat. Ezért többet is kell előzgetni, ez pedig a mutatvány veszélyessége mellett rengeteg feleslegesen elégetett üzemanyaggal párosul.

Még a legegyszerűbben kivitelezhető ötletek betartásával is sokat spórolhatnak az autósok. Grafika: Kelemen Attila

Váltsunk korán feljebb, és alacsony fordulatszámokon autózzunk! Soha ne forgassuk feleslegesen a motort, hiszen minél magasabb fordulatszámokon autózunk, annál több üzemanyagot használunk fel. Magas fordulatszám és alacsony terhelés mellett a fajlagos tüzelőanyag-fogyasztás akár duplája is lehet az elvileg elérhető optimumnak. A benzines autókon bőven elég 2000, maximum 2500-ig pörgetni a motort, a dízeleseket pedig még ennél is korábban elválthatjuk. A túl alacsony fordulat szintén nem jó, hiszen ha túlságosan erőlködik a motor, több üzemanyagot igényel.

A közlekedési táblák, jelzőlámpák, jobbkezes utcák gyakran megkeserítik az ember életét. A többi lassan közlekedő autósról nem is beszélve, akik így elveszik tőlünk a véres verejtékkel megspórolt benzint. Bármelyik másik autóból nézve mi is ugyanolyan feltartók lehetünk, s máris nyilvánvalóvá válik: az idegeskedés helyett a forgalom ritmusának felvétele az egyetlen célravezető út. Így egyrészt összességében hamarabb érünk célunkhoz, másrészt és nem mellékesen a fogyasztást is optimalizáljuk.

A motorfék állandó használata is rendkívül fontos, hiszen magasabb fordulaton a gázpedált teljesen elengedve az összes korszerű motorvezérlő megszünteti a befecskendezést. A pillanatnyi fogyasztás ebben a helyzetben gyakorlatilag nulla. Ha üresbe kapcsolva (a szakirodalomban „vitorlázás" néven ismert megoldást használva) közelítjük meg a piros lámpát, azzal az autót közel 1 literes fogyasztásra kényszerítjük.

Szinte mindenki tudja, hogy bekapcsolt klímával többet fogyaszt az autó, ám az kevesebb embernek jut eszébe, hogy a letekert ablakok is nagyon rosszat tesznek a fogyasztásnak, mégpedig a kedvezőtlen turbulencia miatt. A nagyobb légellenállás nagyobb fogyasztással jár, így nem árt megszabadítani autónkat a felesleges kiegészítőktől.

Mindemellett ha lehet, tartsuk üresen a csomagtartót! Több felmérés is bebizonyította, hogy a pluszsúly is többletfogyasztással jár.

Nem csak a sofőrön, az autón is sok minden múlik. Az alacsony guminyomás is jócskán növelheti a fogyasztást. Ez utóbbi leggyakrabban akkor fordul elő, mikor az egész család beül, s nem fújunk az abroncsokon. Így pedig hiába minden igyekezet, nem fogjuk elérni a lehető legoptimálisabb fogyasztást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!