2017.07.25. 16:50
A nyolcvanas évek végén ismét felmerült a kérdés: újraéled a magyar repülőgépgyártás Vasban?
SZOMBATHELY - Csúcstechnológia birtokában az Auto-Aero Közlekedéstechnikai Vállalatnál műanyagból gyártanak vitorlázó repülőgépeket. Ezt írta a Vas Népe 1987. július 11-én.
Nagy nap volt számukra a tegnapi, mert Szihay György gyémántkoszorús berepülő pilótával (aki "civilben" a Centrum taxi gépkocsivezetője) levegőbe emelkedett az SF 34 B jelű műanyag gép. NSZK megrendelésre készült Szombathelyen, akárcsak az a hét, amelyet nem itt próbáltak ki.
Három éve kezdték az Auto-Aero repülőgépgyártó üzemében ennek a kétüléses iskolagépnek a gyártását, s közben típusmódosítást is végrehajtottak rajta a szombathelyi szakemberek.
Exportcikkről van szó (bár talán a hazai forgalmazás sem kizárt), s a tegnapi próbát is a kiviteli alkalmasság miatt tartották a magyar Légügyi Hatóság képviselőinek jelenlétében. A sorozatgyártásnak ugyanis ez is feltétele. Az idei esztendőre tíz gépet rendeltek Szombathelyről, jövőre ennek majdnem a duplájára van előzetes szerződésük.
Nyolc évvel ezelőtt - amikor ugyanerről a repülőtérről fölszállt az első itt javított Góbé - azt írtuk, hogy történelmi pillanatnak voltunk szemtanúi.
Tegnap hitünk szerint hasonlót éltünk meg: - Magasabb osztályba lépett az Auto-Aero ezzel a műanyag géppel (melynek újabb két példánya készül a műhelyekben). Egyen-egyen ma még valamivel több, mint 2 ezer órát dolgoznak. A cél: legalább 1800 órára kell szorítani a gyártási időt, természetesen komoly gazdaságossági megfontolások miatt.
Napellenzős kezek kémlelik az eget, a szépséges gépmadár méltóságteljesen siklik a felhők alatt. Akik csinálták, most látják először odafent művüket. Láthatóan olyat produkáltak, amelyre illik a "világszínvonal" jelző.
Bent, az irodákban már a motoros változat tervei fölé hajolnak a mérnökök.