2012.06.19. 05:35
A sonka hozta a linzerkarikát
Gasztronómiai körökben manapság a helyi termék az egyik leggyakrabban használt kifejezés, egyre több piaci elem épül rá. A népszerűség magyarázata, hogy a helyi termék, most az ételnél maradva, egyedi, máshol el nem érhető kulináris élményt kinál.
Máris hódít a kistérségi konyhaművészet jópár remeke (mondjuk a Hegyháti halleves), amely jó marketing után vonzó idegenforgalmi tényezővé válhat. Ugyanis régi alapigazság a turizmusban, hogy kinálhatsz bármely nagyszerű programot, ha rossz a konyhád, vagy ha nincs - megbuktál.
Nem csoda hát, hogy egyre több helyi termék jelenik meg a piacon és ebben éppen Vas megye, ezen belül is Oszkó és környéke, az Őrség, valamint Kőszeghegyalja emelhető ki. De van egy másik szempont is, ami nem kevésbé fontos a helyi terméknél. Mégpedig a munka, a foglalkoztatás. Abból csak kevés embernek lehet sok, vagy éppen elegendő pénze, ha álló napon át az interneten ügyeskedik. A nagy számok és a pénzvilág törvénye szerint a piramisnak az alja a nagyobb. Aki a jövőben élni, megélni akar, eltartva családot és magát, annak termelnie kell. Mégpedig önellátóan, jobbára helyben.
Szlovén faluban mutattak be nemrég egy tisztán helyi termékekre épülő vállalkozást, amelynek szíve egy húsüzem. A gazda 8 paraszttal szerződött, ők szállítják a vágójószágot, újabb 30 embernek adva munkát. Legsikeresebb a hosszan (álló éven át!) érlelt sonkájuk, melynek híre ment, igazi turistacsalogató. Emellett készítenek finom süteményt, közte linzerkarikát, de kinálnak a boltban házi lekvárokat és persze bort is kóstolhatunk. Mindez együtt helyi termék - és a jövő.