2016.01.04. 19:28
Reklámok és a nyelvi egészség
A reklámpszichológia aranyszabálya szerint a reklám szövegének felhívónak, meghökkentőnek kell lennie.
S mennyire lehet meghökkentő? Lássuk csak!
A nyelviskola reklámszövegéből csak egy mondat: „Legyen ez egy tökös nyár!” Más: A televízióban egyes áruk bemutatása során elhangzott mondatok: „Brutális választék! Durván jó árak!”
S mindeme „líraiságnak” a betetőzése: „Mert hülye azért nem vagyok!” (Nem valami meggyőző a hangod! Biztos vagy benne? - mondaná a nagyapám.) E néhány reklám közül a legjobban az hoz ki a sodromból, hogy hülye azért nem vagyok! Mert lassan már a csapból is ez folyik. De mit védekezik ez a szerencsétlen? Többet senki ne mondja neki! Akkor majd megnyugszik, s talán abbahagyja.
Valamennyiünk számára köztudott, hogy a média jelentős szerepet tölt be az anyanyelvi kultúra megőrzésében. Azt megértem, hogy a reklám sok-sok milliót hoz a konyhára. Viszont a reklámszövegek óráról órára, akaratlanul is megérintik a gyermekeket. Ezen szövegeken is formálódnak a kicsik, nyelvi készségük, annak tartalma is alakul. Ezek a reklámok nemcsak nyelvi modellek, hanem bepillantást adnak az emberi viszonyokba, kifejezik a gátlástalan önzést, a hányavetiséget, a lesajnálást, stb. Nem jó ez a nyelvi koktél!
Ebben a tökös országban, valakik őrködnek nyelvi egészségünk felett? Valamikor régen nyelvőreink folyamatosan metszegették a vadhajtásokat. Biztos, hogy hibáztak ők is, de tették, amikor tehették. Ma? A nyelvi jóízlés és a reklám közti határt ki húzza meg? A pénz! Mert összekacsint a tudás és a pénz birtokosa!
Fehér Csaba,
Szombathely