Sportvilág

2015.07.02. 07:30

Kiss Norbi: Az ember, aki minden járművel gyors

A szombathelyi fiatalember pont 10 éve kezdett el versenyezni

Vámosi Péter

Fotó: Varga András

Rögös út vezetett az Európa bajnoki címig, de még közel sincs vége a történetének, sőt!

2005-ben egy szombathelyi fiatalember egyszer csak felállt a szimulátor mellől, Kiskunlacháza felé vette az irányt. Senki nem ismerte még akkor, csak egy zártabb virtuális számítógépes közösségben tette le addig a névjegyét. Egészen pontosan 10 éve történt azonban az, hogy Szabolcs Róbert a Proex csapat vezetője azonban látott fantáziát az alig 20 éves srácban, és gondolt egyet és beültette az akkor csúcstechnikának már nem mondható Opel Astrába. A többi ma már történelem: az év újonca négy győzelmet szerzett még az év folyamán, és ötödik lett a bajnokságban, úgy hogy az első négy fordulót kihagyta.

Egy évvel később is maradt a narancs-kék csapat színeiben, azonban kategóriát váltott és már egy Renault Clio kormányát tekergette. Mivel a Kiss családnak már akkor sem volt "felesleges" pénze a versenyzésre, és Norbertnek idén van először egyáltalán menedzsere nem volt épp kockázat mentes ez a vállalkozás, csapatfőnöke konkrétan a saját családi háza tetőjének az árát "tolta bele" a Vas megyei fiúba. Ő meg nem az a hálátlan típus, 10 győzelemmel simán megnyerte a Clio kupát. Neki gyorsabb kell, és ekkor élte a fénykorát olyan szempontból a magyar gyorsasági bajnokság, hogy igencsak komoly márkakupát tudott annak idején összerakni Zengő Zoltán, ahol aztán évekig meghatározó szerephez jutott Michelisz Norbert és Wéber Gábor mellett az oladi lakótelep hőse.

2007-ben is elsőre megnyerte SEAT Leon bajnokságot, és egy évvel később ezt sikerült ismételten megvédenie. A nemzetközi szériák is hamar felfigyeltek a magyar tehetségre, és egyedülálló módon indulhatott Porsche SuperCup magyar fordulóján a VIP autóval, ahol a 21. helyről végül a 16. helyre hozta be a Hungaroringen az autót, abban az évben ez volt a legjobb eredmény a kicsit butítottabb stuttgarti versenygéppel. A történet úgy kerek, ha eláruljuk azt is, hogy ez az autó végül magyar tulajdonba került egy versenyzőhöz, aki kicsit piszkáltatott is még rajta. A mai napig nem sikerült kiautóznia az 1:49.825-es időeredményt, amit Norbi akkor ért el.

A globális pénzügyi válság sajnos őt is sújtotta, így 2009-ben "kénytelen volt" megnyerni a Suzuki Swift kupát, de hogy a sebességérzet is megmaradjon, megnyerte gyorsan a hazai Formula Renault kategóriát is mellé.

2010-ben még rosszabbra fordult a helyzet, de Zengő Zoltán segítő jobbot nyújtott pilótái egykori legnagyobb ellenfelének, és ha egy csonka évet is, de eltölthetett a spanyol SEAT Leon Supercopaban, ahol végül hatodik lett, de Jaramában megmutatta, hogy ki az úr.

2011-ben sem indult épp rózsásan, ugyanígy ülés nélkül kezdte az évet. Az első lehetőség akkor érkezett el, amikor a WTCC betétfutamaként nálunk vendégeskedő Maserati Trofeo kupa egyik autóját megkaparintotta. Olyan megalázó fölénnyel verte agyon a mezőnyt, hogy amikor tavaly ismét itt jártak, a széria vezére könyörgött, hogy csak őt ne, mert mások egész évben komoly pénzeket fizetnek azért, hogy autóversenyzőnek képzelhessék magukat.
Komoly lehetőség viszont csak akkor érkezett el, amikor Szobi Balázs, az OXXO Truck Racing Team kamionversenyzője (aki amúgy is az utódjának szánta Norbit, mert már be akarta fejezni) tragikus repülőbalesetet szenvedett. A szombathelyi pedig hozta a formáját: a jelentősen gyengébb motorral szerelt MAN-t rögtön a második futamon, hol másutt mint kedvenc pályáján, Jaramában a dobogó legfelső fokára hajtotta. Ez az eredmény a csapatnak a jövőre nézve azt jelentette, hogy a németek komolyabban vették őket, kiérdemeltek egy "A" motort, és a középmezőny végéről az évek alatt élmenőkké küzdötték fel magukat, komoly megpróbáltatások árán.

Ez a kapcsolat olyan gyümölcsözőnek bizonyult, hogy még az FIA hathatós ellenszele ellenére is sikerült megnyernie 2014-ben a FIA kamion Európa Bajnokságát, aminél rangosabb széria nincs is világszinten a kamionversenyzésben. Természetesen a díjátadó gálán a világ legjobb autóversenyzőinek szervezett gálán is felmosta a padlót a mezőnnyel, és megnyerte az először kiírt játékosabb versenyt.

A kamion mellett azonban soha nem került feledésbe a túraautózás, 2012-ben a LADA Granta kupa hazai fordulóját nyerhette volna meg, ha nem csalják el az oroszok, 2013-ban pedig Bús Edinával az oldalán egy Ferrarival próbáltak szerencsét a hosszútávú versenyzés világában.

Tavaly sem bírt magával, és egy jelentősen gyengébb és vagy 10 évvel elmaradott technikával oktatta az ETCC mezőnyét azzal az Alfa Romeóval, amit még fénykorában James Thompson hajtott.

El is értünk hamar az idei évhez, ahol is történetesen toronymagasan vezeti a kamion EB-t, és már tényleg az a meglepő inkább, ha nem ő nyer. Ausztriában konkrétan a hétvége mind a négy versenyét megnyerte.

Most augusztus végéig ugyan szünet van a monstrumoknál, de emberünk nyughatatlan. Hétvégén ismét harcba száll, és a B3 Racing színeiben újra visszatér a SEAT Leonhoz, még ha egy újabb verzióval is, mint amivel eddig nyeregetett, és Szombathelyhez egész közel, a Red Bull Ringen.

Hogy mi vár rá a jövőben? Először is 25 év után először lesz ismét újra kamionverseny Mogyoródon, és itt a célja mindenképpen az, hogy jól akar szerepelni, eddig nem adatott meg neki az, hogy komoly magyar közönség előtt is bemutatkozhasson, úgy hogy ő a dolog főszereplője is.

Nem is kérdés, hogy a túraautózásban lenne a helye, és anélkül hogy konkrétan feszegetni kezdenénk azt, hogy hol és merre, mi most csak sok sikert kívánunk neki, akárhol is harcolja ki azt, hogy szóljon neki a magyar himnusz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!