Szombathely

2014.04.04. 20:11

Helyiek a piacon és a Vásárcsarnokban

A nemrégiben a Szombathelyen nyílt helyi termelői piac iránt van érdeklődés, de kérdéseket is felvet. Elsősorban azt, hogy miért nem a vásárcsarnokba került, ahol ugyancsak találunk helyi terméket, helyi termelőt.

Kupi Györgyi

A múlt héten indult Szombathelyen a helyi termelői piac. Az érdeklődés akkor nagy volt, és nem esett vissza a második alkalomra se. Csütörtök délután árusból, érdeklődőből is volt elég a hajdani MMIK előtti téren. Az egyik füstölt húst, egyéb házi disznóságokat árusító standnál kígyózik a sor, vele átellenben azonban azt mondja a termelő, hogy" érdeklődés van, de inkább csak kóstolgatnak." Ezt tettem én is, és gyorsan összeszámoltam hány csütörtök van még húsvétig. A konkurencia nagyobb forgalmának titkára is hamar rájöttem, árban jobb: két-háromszáz forinttal adja olcsóbban a kolbászt, szalonnát, sonkát.

Követem az öreg Kiss tanácsát: Ne csak együnk, igyunk is... Butiék tavaly léptek piacra a pálinkájukkal, a helyi termék piacot is kihasználják marketingcélokra. Fogy, kóstolásra és elvitelre egyaránt van kuncsaft.

Több mézest látunk, sajtokból is van kínálat, nagy divat lett ez most. A házi tehénsajt de a kecskesajt is annyiba kerül, mint máshol.

És hol máshol, mint a Vásárcsarnokban, amelynek rendszeres látogatója vagyok. Igaz, mint minden más piacon, évszázadok óta, itt nem mindenki a saját portékáját árusítja, az egyik tojásos például egy acsádi termelő áruját hozza a piacra. Ez sincs túl messze Szombathelytől. A házi tej, sajt, túró, tejföl több standot is megtölt, jó középkorú asszonyok árulják a saját termékeiket, mindennap itt vannak. Akárcsak a savanyúságot kínálók, kitáblázva, a helyi őstermelő neve. Gaál Attiláné tizennégy éve itt van, a termék saját alapanyagból, saját gyártásban készül, édesanyja már tizennégy éve foglalkozik ezzel. (Hiába, nincs új a nap alatt...) Érdekli egyébként őket a másik piac, úgy gondolják, kell a helyi terméknek a reklám, ráfér marketing, de kivárnak: Ha öt hét múlva is lesz érdeklődés, meggondoljuk, hogy kimenjünk-e. A vépi, fűszernövényeket árusító fiatalember (szintén őstermelő) a falugazdásztól hallott a másik piacról, tetszik is neki az ötlet, de nincs kapacitása még egy délutánt is árusítással tölteni, az „őstermelő vagy termel, vagy dolgozik" – mondja. A nagykanizsai piacot említi, ahová bevitték a helyi terméket, jól megfér egymással a hagyományos és a trendi. Nem tudja, mennyibe kerül az önkormányzatnak az MMIK-nál lévő rendezvény, de úgy gondolja, inkább erre kellene költeni, kicsit kipofozni, korszerűsíteni.

Tésztát kínálnak az egyik standnál – most nem veszek – de egy beszélgetésre is jó vagyok a kereskedőnél. Azt mondja, nála egy helyi termék van, a szomszéd faluból. Szülei a csarnok megnyitása óta piacoztak, ő vette át az üzletet, profilváltással. Hallott a másik piacról, a kezdeményezés tetszik neki, a kérdése csak az, hogy miért nem a Vásárcsarnokban kapott helyet. A Vásárcsarnokra is ráférne egy kis marketing, a város saját intézménye, amely többet termel, mint amennyit ráfordítanak. Hely lenne bőven, bent is, kint is:

- Ma már eljutott oda a Vásárcsarnok, hogy nem attól kell tartani, hogy valakinek nem jut hely, hanem nem telnek meg a standok – mondja. Egyszerűbb egy helyen mindent megvenni a szupermarketben... De nem is ez a legnagyobb probléma, hanem az, hogy szombat délelőtt kivételével fizetni kell a parkolásért, már ha valaki talál helyet: - A vevő az óráját nézi vásárlás közben, nincs ideje mustrálni, válogatni. Arról nem is beszélve, hogy az az árus, aki kénytelen a kocsiját egész nap a piac közelében tartani, annak már meg se nagyon éri kijönni. Ugyanakkor nagyon jó kezdeményezésnek tartja a helyi termék piacot, és a helyi termékek előállítását: - Ha a világ túlsó végéből jön ide a zöldség, az rajtam nem segít. De ha valaki kapál, elad, aztán abból vásárol az már igen – foglalja össze a helyitermék-filozófiát.

A piacon árusító termelőknél is felmerült kérdésekkel Decsi-Bolla Zsuzsannát, a Pannon Helyi Termék Nonprofit Kft. munkatársát kerestük meg. A helyválasztással kapcsolatban megtudtuk, hogy az önkormányzat részéről merült fel az a kérdés, hogy hogyan lehet hasznosítani az MMIK-t. Akkor álltak elő azzal az elképzeléssel, hogy itt lehetne a helyi termékeknek létrehozni egy piacot, ezt a kezdeményezésüket az önkormányzat elfogadta, és úgy döntött, hogy helyet ad ennek a rendezvénynek. A helyi termék piac a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Vas megyei Igazgatósága, Szombathely önkormányzata és a Pannon Helyi Termék Klaszter közös rendezvénye. A város a hellyel, az Agrárkamara a termelők megkeresésével, a PHT Kft. a standokkal, szervezőmunkával szállt be a projektbe – tudtuk meg. Decsi-Bolla Zsuzsanna hozzátette, hogy a jövő héttől már saját standdal jelentkeznek az árusok, ezzel is színesebbé akarják tenni a piacot.

Kérdésemre, hogy nem merült-e fel bennük, hogy azokat az MMIK előtt árusító termelők és a Vásárcsarnokban árusító helyi termelőket egy fedél alá hozni mindkét csoport pozícióját erősítené, Decsi-Bolla Zsuzsanna azt válaszolta, hogy alapvető céljuk a megye valamennyi helyi termék előállítójának segítése, a számukra rendelkezésre álló értékesítési lehetőségek bővítése. (Az új piac kapcsán a megye valamennyi helyi termék előállítója kapott felhívást.)

Az induló piac helyszíneként alapvetően nem a Vásárcsarnokban gondolkoztak, hanem egy olyan frekventált pontját keresték a városnak, ahol biztosítható a jogszabályokban foglalt valamennyi feltételrendszer. A látókörükben lévő termelőknek pedig kifejezetten olyan értékesítési lehetőséget kerestek, ahol biztosan csak helyi termék árusítása folyik. (A helyi termék fogalmát jogszabály határozza meg, helyben előállított, a helyi tradíciók alapján, helyben feldolgozott terméket jelöl.) Decsi-Bolla Zsuzsanna megjegyezte, hogy nem szerettek volna konkurenciát teremteni a Vásárcsarnoknak, ezért választották a csütörtök délutánt, ami már közel esik a hétvégi bevásárlások időpontjához.

Jelenleg negyven termelővel állnak kapcsolatban, a legutóbbi rendezvényen 21 termelő kínálta portékáját. Mind a vevők, mind az eladók részéről van érdeklődés, utóbbiak egy jelentkezési lap kitöltésével (és nyilatkozattal, hogy a termékük megfelel a jogszabályban előírtaknak) lehet jelentkezni. Több zöldségtermesztő is bejelentkezett, várható, hogy a zöldségszezon beköszöntével a kínálat bővülni fog az MMIK előtti piacon.

Kizár vagy erősít

A Vásárcsarnokban csütörtök délelőtt jártam. Akkor az összes árus egyharmada kistermelő, őstermelő volt, de ez az arány változó. Tavasszal, palánta, zöldség és a virágszezon beköszöntével egyre többen váltják meg helyüket a csarnokban. A helyi termék nem újdonság annak, aki látogatja a Vásárcsarnokot, sokan ezért is mennek ki. Bennem is felmerült a kérdés, vajon mi a logika abban, hogy az önkormányzat konkurenciát teremtett a saját intézményében árusító termelőknek. Holott annak kicsi a valószínűsége, hogy ha valaki az MMIK előtt veszi meg a sonkát, utána – ha ott éppen nem kap – elmegy egy kis házi tormáért, főleg reszeltért, a másik piacra.

Divat, és jó divat helyi terméket fogyasztani. De ennél több is. Üzlet. Ezt tudják a Vásárcsarnok tapasztalt árusai is, akiknek helypénzéből tartja fent a város az intézményt. Joggal merül fel a kérdés bennük, hogyha ennyire fontos a helyi termék, akkor őket miért illeti kevésbé kitüntető figyelem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!