2014.12.17. 20:40
Bezöldítik a New York-i villamosgarázst
Az olyan zsúfolt és sűrűn beépített metropolisokban, amilyen New York is, már komoly fejtörést okoz egy-egy új közpark bepréselése, így lassan már tényleg nem marad más megközelítés, miszerint a parkosított köztereket a föld alatt kell folytatni.
A földalatti park tervezése még 2011-ben indult, a városban egykor magasvasútként funkcionált, ma növényekkel betelepített sétálóutcás High Line párjaként, a cél pedig az lenne, hogy a Williamsburg Bridge Trolley Terminalt (tulajdonképpen egy hatvan éve nem használt villamosgarázst) innovatív módon zöldítsék be, és ezzel egy új parkkal gazdagítsák a várost.
Csak a természetes napfény föld alá továbbítására és a száloptikás technológiákra eddig 155 000 dollárt költöttek el, és életnagyságú modellekben tesztelték a hatékonyságát évekig, ám nagyon úgy tűnik, hogy életképes megoldásról van szó, és ténylegesen kivitelezhető a földalatti park ötlete.
A fák és bokrok napfényigényét jelen esetben parabolás napfénygyűjtőkkel oldják majd meg. Fotó: archív
Az Essex Street metrómegállóhoz közel fekvő mintegy 5500 négyzetméteres garázs környéke amúgy is New York legkevésbé parkosított részének számít, így viszont a napi ingázók és a látogatók remélhetőleg ismét felpezsdítik majd az egykor szebb időket látott közlekedési csomópontot, mivel testközelből is megtekinthetik, milyen mértékben képes a mai technológia átformálni a városképet azzal, hogy immár a föld alá is telepíthető lesz az eddig csak a felszínen megélő növényzet.
A fák és egyéb parkban megszokott dekoratív bokrok napfényigényét jelen esetbenparabolás napfénygyűjtőkkel oldják meg, amik a lehető legtöbb természetes fényt gyűjtik össze folyamatosan a nap felé fordulva, majd azt optikai kábeleken keresztül a föld alá továbbítják, végül a plafonra telepített tükrös tányérok szórják szét a vegetációra a foto-szintézishez szükséges hullámhossztartományban.
Egyedül a frisslevegő-ellátás és a magas páratartalom okozhat még fejtörést a kivitelezőknek. New York város önkormányzata azzal számol, hogy 2017-ben megindulhat az építkezés, és az azt követő évben meg is nyithat a Low-line-állomás.