Utazó

2012.07.25. 08:02

Utazás a világ köldökébe

Seherezádé, háremhölgyek, szultánok és basák, no meg a 150 éves török uralom - a mesés Kelet legtöbbünkben ellentmondásos és romantikus képeket idéz. Mit rejthet a mai Törökország?

Osváth Sarolta

Turistaként felfedező körútra indultunk és a szánk tátva maradt: gyönyörű tájak, tengerek és hegyek, izgalmas városok, történelmi emlékek tárultak elénk.

Ránéztünk a térképre és rögtön meglepődtünk: ez az ország azon kevesek közé tartozik, amelyet három tenger határol: a Földközi-, az Égei- és a Fekete-tenger. Ugyanakkor hófödte hegycsúcsok, buja zöld erdők és valószínűtlen szépségű mediterrán tengerpartok, sziklás, illetve hófehér homokos fövenyek váltják egymást. Baráti rábeszélésre a buszos utazás helyett a repülést választottuk, így Isztambulban, Kelet mesés kapujában landoltunk, amely egyedülállóan a világon, két földrészen épült.  A 3000 éves város - Konstantinápoly - évszázadokon keresztül a világ egyik legfejlettebb birodalmának központja volt. A Bizánci Császárság, majd az Oszmán Birodalom fénykorában a világ köldökeként emlegették.

Sajnos csak a leghíresebb épületek megtekintésére jut időnk, gyönyörködünk a szultánok lakhelyéül szolgáló Topkapi szeráj szépséges épületegyüttesében. Némi fantáziával elképzeljük, milyen is lehetett itt a 15-19. század között az egykori hárembeli élet, a birodalmi kincstár, amely tömve van arany, ezüst és gyémánt ékszerekkel. A következő látnivaló a Hagia Sophia székesegyház és  a  Kék Mecset hat minaretjével. Nem szabad kihagyni az isztambuli fedett bazárt, igazi keleti kavalkád, és mint ilyen, a legnagyobb a világon.  Még igazi nagy kaland várt ránk: áthajóztunk az Európát Ázsiától elválasztó Boszporuszon. Másnap már a Márvány-tenger mentén utaztunk Rodostó felé, II. Rákóczi Ferenc, Mikes Kelemen  és a bujdosók nyomát követve.

A magyar emlékek megbecsüléséről a  Rákóczi-ház és emlékmúzeum meglátogatása meggyőzött bennünket. Újabb időutazás következett,  a Dardanellák tengerszoroson átkelve az ókori görög mitológia elevenedett meg  Trója romjain.   Innét már szinte beleszédültünk a különböző korok évezredekkel ezelőtti világá-ba. Jártunk Pergamon ősi városában, ahol szinte látomásnak tűnt a 300 méteres magasságban épült Akropolisz. Ephesosban a világ csodájának számító Artemis templomában adtunk hálát az Istennek, hogy ezt a sok csodát megismerhettük. Innét a Selcuk közelében lévő  Szűz Mária házába látogattunk, ahol állítólag élete utolsó éveit töltötte. A következő napon az Égei-tenger partját elhagyva az ország belsejébe, Pamukkale és Hierapolis felé tartottunk. Ez talán Törökország egyik legfantasztikusabb természeti csodája: a fehéren csillogó termálvizes mészkő-gipsz teraszokon felejthetetlen élmény volt sétálgatni.   Egy újabb csoda Kappadókia, amelynek sziklabarlangjai leginkább holdbéli tájra emlékeztetnek.  Megnéztük Konyát, a törökök szent városát is, amely a "táncoló dervisek" szerzetesrend központja, valamint  a híres Mevlána Múzeumot.

Végül várt bennünket a Földközi-tenger partján a török riviéra, ahol   egyaránt találunk kristálytiszta kavicsos, homokos és sziklás partszakaszokat.

Ölüdeniz a világ egyik leghíresebb és legszebb helye, ahová a csodálatos lagúnák, a széles, homokos tengerpart és a türkiz színű tenger csábítja a nyaralókat. Side ősi halászfalu, Antalyától 80 kilométerre. Széles, hosszú, homokos tengerpartja, kellemes hőmérsékletű, lassan mélyülő vize a kisgyermekes családok paradicsoma.