Belföld

2009.10.28. 13:59

Szakaszosan épülhet meg az M8-as gyorsforgalmi

Elkészült az M8-as gyorsforgalmi Veszprém és a Körmend elkerülő út közötti szakaszának megvalósíthatósági tanulmánya. De mikor autózhatunk az M8-ason?

Erős D. Zoltán

Elkészült az M8-as gyorsforgalmi Veszprém és a körmendi elkerülő út közötti szakaszának megvalósíthatósági tanulmánya, amely három változatban tartalmazza nyomvonalterveket. Az önkormányzatok és a szakértők már véleményezték a tervezetet, a vonalvezetésről végső szót a közlekdési tárca vezetője mondja ki. 

A  Nemzeti Infrastruktúta Fejlesztő Zrt. megrendelésére a FŐMTERV, az UNITEF, valamint az UVATERV elkészítette az M8-as  gyorsforgalmi út  Veszprém és Körmend elkerülő közötti szakaszának megvalósíthatósági tanulmányát.  megbízásából elkészült 

A részletekről Schwiegelhofer Ferenc, 8-as Főút Térségi Fejlesztési Tanács  munkaszervezetének vezetője, valamint  Rátz György,  a munkaszervezet szakértő munkatársa tájékoztatta portálunkat.

A jelenlegi 8-a számú főút az országhatár és Kám között  egy rövid kísérleti szakasztól eltekintve síkvidéki környezetben, 2x1 sávon, települések során halad át. Ezért a tervezők számára egyértelmű, hogy ezen a szakaszon az M8 gyorsforgalmi a külön nyomvonalon, 2x2 sávos megoldással kell megépíteni. Kám és Devecser között a főút jelenleg ugyancsak síkvidéki környezetben, 2x1 sávon, jellemzően a településeket elkerülve halad. Itt mérlegelés tárgya lehet, hogy egy-egy rész-vonalon a mai útpálya épüljön-e át gyorsforgalmivá, avagy a 8-as megőrzése mellett egy teljesen új nyomvonalon épüljön-e az út. Devecser és Veszprém között jelentős hosszban 2x2 sávos az út, s településeket elkerülve halad. Ezért itt jók az adottságok a meglévő 8-as gyorsforgalmi úttá fejlesztésére.

A szakemberek három nyomvonal változatot dolgoztak ki, amelyet véleményeztek az érintett települések, valamint a szakértők is. Veszprém megyében az érintettek döntő mértékben a már meglévő nyomvonal továbbfejlesztése mellett voksoltak. Vas megyében a Hosszúpereszteg közötti szakaszon a települések és a felkért szakértők az A változatot, míg Hosszúpereszteg és Körmend között a B változatot preferálták. A kettő kombinációjához megvannak csatlakozási pontok.

Az elkövetkező időszak feladata lesz a változatok közül a végleges nyomvonal kijelölése. A döntést a szaktárca vezetője hozza meg, s folytatódik az előkészítő munka annak érdekében, hogy 2013-ra elkészüljenek azok a tervek, amelyek az uniós támogatáshoz szükséges pályázathoz elengedhetetlenek.

A térségi tanács alelnöke, a fejlesztésben közvetlenül is érintett Körmend polgármestere, Bebes István országgyűlési képviselő szerint a Veszprém és a körmendi elkerülő közötti szakaszon jelenleg a legfontosabb, hogy mielőbb megtörténjenek a nyomvonal pontosítások.   A Veszprém megyei szakaszon ez már megtörtént, így a megyehatár és Körmend között kell lezárni az egyelőre még nyitott kérdéseket, hogy mielőbb megszülethessen a döntés a végleges nyomvonalról. Bebes István kiemelten sürgető feladatnak tartja a Körmendet elkerülő szakasz megépítését, hiszen egyre elviselhetetlenebb a városon átmenő gépjárműforgalom. Az elkerülő útra az év végére, de legkésőbb a jövő év elejére elkészülhet az engedélyezési terv. A polgármester ugyanakkor nem tartja megnyugtatónak, hogy ezt a fejlesztést jelenleg együttesen kezelik az M8-as országhatárig vezető szakaszával.

Véleménye szerint ezt két ütemre kellene bontani, hiszen ez utóbbinál még kisebb változtatások történnek a nyomvonaterven, s a környezetvédelmi hatástanulmány legjobb esetben is a jövő év végére készülhet el. Ez a körülmény pedig hátráltathatná az elkerülő út megépítését, pedig erre a lehető legyorsabban szükség lenne. Ezért kellene külön kezelni ezt a fejlesztést.

Címkék#8-as főút

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!