Gazdaság

2009.03.31. 02:29

Kisiklatott munkahelyek a MÁV Vasjárműnél

Szombathely - A válság és a piaci ellenszél megtette a hatását: a MÁV Vasjármű Kft. is leépít. Száz dolgozónak nem hosszabbítják meg a lejáró munkaszerződését, s egy 160 fős csoportos leépítésről is szándéknyilatkozatot tettek.

Kiss Tamás

A jelenleg 680 körüli létszámmal működő MÁV Vasjármű Kft. a vonatkozó törvény értelmében a munkaügyi központnak a minap már be is jelentette létszámcsökkentési szándékát, s talán mondani sem érdemes: minden érintett erősen bízik abban, hogy a most közöltnél kevesebb dolgozónak kell majd távoznia a korábban remekül prosperáló cégtől.

Na de hogyan, miért is jutott el idáig a szombathelyi vállalat?

A történet mindenképpen tanulságos. Mint arról korábban többször is beszámoltunk: a 25 százalékban a nemzeti vasúttársaság, többségében pedig üzleti befektetői tulajdonban levő MÁV Vas- jármű Kft.-nek az elmúlt években erős versenyben, hektikusan változó piacon kellett helytállnia, nem kis erőfeszítések árán, a bevezetett hatékonyságnövelő lépé-seknek köszönhetően azonban folyamatosan tudott munkát adni dolgozói számára. Ezzel együtt a cég felett gyülekező üzleti viharfelhőkről is beszámoltunk, nevezetesen, hogy (igencsak zűrös) privatizációja során a MÁV Cargo Zrt. apportba kapta a miskolci járműjavítót, a MÁV-Gépészet Zrt. pedig két járműjavító visszaszervezésével a honi vasúttársaság összes vontatójárműjének és személykocsijának a szervizelésére alkalmassá vált. Az említettek ugye korábban konkurensei voltak a MÁV Vasjármű Kft.-nek, az új felállás szerint viszont nem kell versenyezniük a munkákért, azokat közvetlenül megkapják anyacégüktől, és fővállalkozóként csak a kapacitásukat meghaladó munkát adják tovább.

Eme változások eleve gyengítették a vasi vállalat üzleti pozícióit, a MÁV Vasjármű Kft. menedzsmentje azonban abban bízott, hogy a MÁV-os piac szűkülésének ellensúlyozására a hazai és a külföldi piacokon is találnak új megrendelőket.

Erre azonban vajmi kevés az esély, az európai vasúti árufuvarozás ugyanis a válság nyomán 40 százalékkal esett vissza. Az immár osztrák tulajdonban lévő MÁV Cargo 10 ezer vasúti kocsijából 3 ezer áll, Németországban pedig állítólag 40 ezer vagont állítottak félre a szállítócégek. (Hírek szerint bérelt síneken 180 kilométer hosszan állnak az üres vasúti kocsik.) Ennek egyenes következményeként a gyártási, a felújítási és a szervizelési megbízások is visszaestek, s ezt a MÁV Vasjármű Kft. is megszenvedi.

Mint érdeklődésünkre Szij Péter ügyvezető elmondta, a MÁV Cargo Zrt.-től a korábbi években 1,5-2 milliárd forint értékben tudtak munkát szerezni, az idei évre viszont ebből semmi sem jelenik meg . Információink szerint az osztrák anyavállalat az összes feladatot úgymond hazaviszi, azokból állítólag még a magyarországi javítócégének, a Tiszavas Kft.-nek sem juttat.

A MÁV Vasjármű Kft. számára ugyancsak problémát jelent, hogy a tiltakozások ellenére a MÁV-Gépészet Zrt. körüli anomáliák is megmaradtak, vagyis: a hazai vasúttársaságtól továbbra is közbeszerzési eljárás nélkül kerülnek munkák az említett MÁV-os vállalathoz, a többi járműjavító a feladatokra még csak árajánlatot sem adhat.

A jelek szerint a MÁV Zrt. ebben nem tekinti partnernek a szombathelyi vállalatot, a fentiek mellett az is erre utal, hogy immár a Bz motorkocsik javítása és fővizsgálata sem itt, hanem Szolnokon folyik.

Ez tehát a helyzet, amelyben a MÁV Vasjármű Kft.-nek kényszerlépéseket kell tennie. Mint azt Szij Péter érdeklődésünkre megerősítette: az idei év folyamán körülbelül 100 dolgozónak nem tudják meghosszabbítani a lejáró munkaszerződését, s emellett a minap egy 160 fős csoportos létszámleépítésről is szándéknyilatkozatot tettek. Ez egyelőre csak becsült keretszám, az igazgató úgy számol, hogy a június végén kifutó csoportos létszámleépítés a bejelentettnél kevesebb, körülbelül 100-110 dolgozót érint majd.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!