Gazdaság

2015.04.28. 16:58

A kötelező biztosítás árváltozásainak általános okai (x)

A kötelező gépjármű biztosítás, mindenkire vonatkozik, aki valamilyen gépjárműnek a tulajdonosa, vagy üzembetartója, aki általában ugyan az a személy.

Eltérő tulajdonos és üzembentartó leggyakrabban a lízingelt gépjárműveknél fordul elő, illetve akkor, ha az autó használati jogát nem adásvétellel adja át valaki.

A kötelező biztosítás célja az, hogy mindenki, aki gépjárművel rendelkezik, egy jövőbeni, előre bekalkulált káresetre kezdjen el „gyűjteni”, ezzel mintegy káralapot teremtsen a kötelező biztosításon keresztül. Amikor pedig megtörténik a káreset, amelyben a biztosítás fizetője a károkozó, akkor biztosító ezen összegek felhasználásával kármentesíteni tudja a károsultat. Egyéb esetben a károkozónak saját pénzéből kell kifizetnie a kárt, illetve súlyos bírság is kiróható arra, aki kötelező biztosítás nélkül közlekedik gépjárművével.

A kötelező biztosítás átlagdíja emelkedett az első negyedévben. Egy biztosítási szakportál szerint a növekedés jóval magasabb a tavalyinál, amikor is még csak 20 105 forintos éves átlagdíj tavaly március végére még csak 21 002 forintra emelkedett, most pedig ez az összeg 25.000 Ft-nál tart.

Megfigyelhető az a tendencia, hogy minél nagyobb kategóriájú egy autó, és minél rosszabb a bonus-malus fokozata, annál jelentősebb mértékű díjemelkedésre kell számítania tulajdonosának.

A bónusz-malusz rendszer a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy aki nem okoz kárt, évente egyre nagyobb bónuszosztályba kerül, így biztosításának díja egyre kisebb lehet, akár az eredeti felére is csökkenhet.

Aki viszont kárt okoz, bónuszfokozata csökkenésében részesül, sőt a rövid időn belüli több károkozás esetén a legrosszabb maluszfokozatban az alapdíj kétszeresét, de akár háromszorosát kell fizetnie.

A legkedvezőbb bónuszosztály eléréséhez 11 év balesetmentes vezetésre van szükség, ezért a már megszerzett bónuszunkra érdemes vigyázni.

Az első, hogy ne okozzunk kárt, a második pedig az, hogy a biztosítási díjunkat mindig időben fizessük be, mert ha egyszer is kicsúszunk a fizetési határidőhöz képesti 30 napos türelmi időből, akkor a szerződés megszűnése, majd újrakötése miatt ismét visszakerülünk az A0 kategóriába.

Azonos kategóriában gépjárműcsere esetén átvihetjük megszerzett bónuszunkat, kizárólag akkor, ha a régit már eladtuk, és a biztosítótól kikértük a kártörténeti igazolást.

A biztosítót váltani szándékozók figyeljenek arra, hogy ne mulasszák el a meglévő szerződésüket a lejárta előtt legalább 30 nappal felmondani. Aki ezt nem teszi meg, annak további egy évig a meglévő szerződése szerint kell fizetnie a megszabott díjat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!