Hétvége

2010.06.26. 04:25

Dr. Sill Ferenc Aba gyémántmisés ferences szerzetessel beszélgettünk

Az ember megkapja az életet, az nagy ajándék. A 85 esztendős dr. Sill Ferenc Aba első mondata volt ez, amikor a ferences rendház kistanácskozójában leültünk az életéről beszélgetni. Egy hete volt a gyémántmiséje. A

Némethy Mária

-1925-ben született. Milyen volt a Felvidéken magyar kisgyereknek, diáknak lenni a trianoni békediktátum utáni évtizedekben? Érte-e bárhol, bármilyen atrocitás?

- Trianon után a szülőföldem Csehszlovákiához került, bár mindig, korábban is színtiszta magyar település volt. A körülötte lévő községekben is magyarok laktak. A földbirtokosok majorjaiban telepes községeket hoztak létre, szlovák-morva telepeseket hoztak oda. Részükre vasárnaponta egy szlovák nyelvű szentmisét mutatott be a plébánosunk. Akkor még egyenlő arányban lakták magyarok, németek és szlovákok Pozsonyt. Semmilyen afférra, nemzetiségek közötti villongásra nem emlékszem. Nem is volt. Emlékszem viszont öreg szlovákokra, akik visszasírták az Osztrák-Magyar Monarchiát, mert abban jobb volt az élet. Pozsonyban bárhol, a hivatalokban, üzletekben tudtak magyarul, és minden ellenérzés nélkül szólaltak meg, válaszoltak nyelvünkön. Meg sem fordult a fejemben, hogy bajom lehet, ha magyarul beszélek. Mindenki értette a nyelvet, készséges volt. Arra is emlékszem: a nagy áruházakban magyar nótákat játszottak a gramofonok. Amikor a nagypolitika úgy alakult, hogy felmerült komolyan a trianoni határ revíziójának gondolata, annak nagyon örültek a felvidéki magyarok. Vonattal jártam Pozsonyba a gimnáziumba. Emlékszem, a vonat ablakaira piros-fehér-zöld papírlapokat ragasztottak. A fehérbe az volt nyomtatva: Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld . Másodikos voltam, amikor a ferences templomból kijövő magyar hívek tüntetni kezdtek a felvidéki magyar területek visszacsatolásáért. Október egyik napján osztályunkba bejött egy nyolcadikos diák, s felszólított bennünket: menjünk haza, addig ne jöjjünk iskolába, amíg a nagyhatalmak nem döntenek Pozsony sorsáról. Matematika óra volt, az utolsó, amit a pozsonyi gimnáziumban töltöttem.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

-1925-ben született. Milyen volt a Felvidéken magyar kisgyereknek, diáknak lenni a trianoni békediktátum utáni évtizedekben? Érte-e bárhol, bármilyen atrocitás?

- Trianon után a szülőföldem Csehszlovákiához került, bár mindig, korábban is színtiszta magyar település volt. A körülötte lévő községekben is magyarok laktak. A földbirtokosok majorjaiban telepes községeket hoztak létre, szlovák-morva telepeseket hoztak oda. Részükre vasárnaponta egy szlovák nyelvű szentmisét mutatott be a plébánosunk. Akkor még egyenlő arányban lakták magyarok, németek és szlovákok Pozsonyt. Semmilyen afférra, nemzetiségek közötti villongásra nem emlékszem. Nem is volt. Emlékszem viszont öreg szlovákokra, akik visszasírták az Osztrák-Magyar Monarchiát, mert abban jobb volt az élet. Pozsonyban bárhol, a hivatalokban, üzletekben tudtak magyarul, és minden ellenérzés nélkül szólaltak meg, válaszoltak nyelvünkön. Meg sem fordult a fejemben, hogy bajom lehet, ha magyarul beszélek. Mindenki értette a nyelvet, készséges volt. Arra is emlékszem: a nagy áruházakban magyar nótákat játszottak a gramofonok. Amikor a nagypolitika úgy alakult, hogy felmerült komolyan a trianoni határ revíziójának gondolata, annak nagyon örültek a felvidéki magyarok. Vonattal jártam Pozsonyba a gimnáziumba. Emlékszem, a vonat ablakaira piros-fehér-zöld papírlapokat ragasztottak. A fehérbe az volt nyomtatva: Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld . Másodikos voltam, amikor a ferences templomból kijövő magyar hívek tüntetni kezdtek a felvidéki magyar területek visszacsatolásáért. Október egyik napján osztályunkba bejött egy nyolcadikos diák, s felszólított bennünket: menjünk haza, addig ne jöjjünk iskolába, amíg a nagyhatalmak nem döntenek Pozsony sorsáról. Matematika óra volt, az utolsó, amit a pozsonyi gimnáziumban töltöttem.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

-1925-ben született. Milyen volt a Felvidéken magyar kisgyereknek, diáknak lenni a trianoni békediktátum utáni évtizedekben? Érte-e bárhol, bármilyen atrocitás?

- Trianon után a szülőföldem Csehszlovákiához került, bár mindig, korábban is színtiszta magyar település volt. A körülötte lévő községekben is magyarok laktak. A földbirtokosok majorjaiban telepes községeket hoztak létre, szlovák-morva telepeseket hoztak oda. Részükre vasárnaponta egy szlovák nyelvű szentmisét mutatott be a plébánosunk. Akkor még egyenlő arányban lakták magyarok, németek és szlovákok Pozsonyt. Semmilyen afférra, nemzetiségek közötti villongásra nem emlékszem. Nem is volt. Emlékszem viszont öreg szlovákokra, akik visszasírták az Osztrák-Magyar Monarchiát, mert abban jobb volt az élet. Pozsonyban bárhol, a hivatalokban, üzletekben tudtak magyarul, és minden ellenérzés nélkül szólaltak meg, válaszoltak nyelvünkön. Meg sem fordult a fejemben, hogy bajom lehet, ha magyarul beszélek. Mindenki értette a nyelvet, készséges volt. Arra is emlékszem: a nagy áruházakban magyar nótákat játszottak a gramofonok. Amikor a nagypolitika úgy alakult, hogy felmerült komolyan a trianoni határ revíziójának gondolata, annak nagyon örültek a felvidéki magyarok. Vonattal jártam Pozsonyba a gimnáziumba. Emlékszem, a vonat ablakaira piros-fehér-zöld papírlapokat ragasztottak. A fehérbe az volt nyomtatva: Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld . Másodikos voltam, amikor a ferences templomból kijövő magyar hívek tüntetni kezdtek a felvidéki magyar területek visszacsatolásáért. Október egyik napján osztályunkba bejött egy nyolcadikos diák, s felszólított bennünket: menjünk haza, addig ne jöjjünk iskolába, amíg a nagyhatalmak nem döntenek Pozsony sorsáról. Matematika óra volt, az utolsó, amit a pozsonyi gimnáziumban töltöttem.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

-1925-ben született. Milyen volt a Felvidéken magyar kisgyereknek, diáknak lenni a trianoni békediktátum utáni évtizedekben? Érte-e bárhol, bármilyen atrocitás?

- Trianon után a szülőföldem Csehszlovákiához került, bár mindig, korábban is színtiszta magyar település volt. A körülötte lévő községekben is magyarok laktak. A földbirtokosok majorjaiban telepes községeket hoztak létre, szlovák-morva telepeseket hoztak oda. Részükre vasárnaponta egy szlovák nyelvű szentmisét mutatott be a plébánosunk. Akkor még egyenlő arányban lakták magyarok, németek és szlovákok Pozsonyt. Semmilyen afférra, nemzetiségek közötti villongásra nem emlékszem. Nem is volt. Emlékszem viszont öreg szlovákokra, akik visszasírták az Osztrák-Magyar Monarchiát, mert abban jobb volt az élet. Pozsonyban bárhol, a hivatalokban, üzletekben tudtak magyarul, és minden ellenérzés nélkül szólaltak meg, válaszoltak nyelvünkön. Meg sem fordult a fejemben, hogy bajom lehet, ha magyarul beszélek. Mindenki értette a nyelvet, készséges volt. Arra is emlékszem: a nagy áruházakban magyar nótákat játszottak a gramofonok. Amikor a nagypolitika úgy alakult, hogy felmerült komolyan a trianoni határ revíziójának gondolata, annak nagyon örültek a felvidéki magyarok. Vonattal jártam Pozsonyba a gimnáziumba. Emlékszem, a vonat ablakaira piros-fehér-zöld papírlapokat ragasztottak. A fehérbe az volt nyomtatva: Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld . Másodikos voltam, amikor a ferences templomból kijövő magyar hívek tüntetni kezdtek a felvidéki magyar területek visszacsatolásáért. Október egyik napján osztályunkba bejött egy nyolcadikos diák, s felszólított bennünket: menjünk haza, addig ne jöjjünk iskolába, amíg a nagyhatalmak nem döntenek Pozsony sorsáról. Matematika óra volt, az utolsó, amit a pozsonyi gimnáziumban töltöttem.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

- Trianon után a szülőföldem Csehszlovákiához került, bár mindig, korábban is színtiszta magyar település volt. A körülötte lévő községekben is magyarok laktak. A földbirtokosok majorjaiban telepes községeket hoztak létre, szlovák-morva telepeseket hoztak oda. Részükre vasárnaponta egy szlovák nyelvű szentmisét mutatott be a plébánosunk. Akkor még egyenlő arányban lakták magyarok, németek és szlovákok Pozsonyt. Semmilyen afférra, nemzetiségek közötti villongásra nem emlékszem. Nem is volt. Emlékszem viszont öreg szlovákokra, akik visszasírták az Osztrák-Magyar Monarchiát, mert abban jobb volt az élet. Pozsonyban bárhol, a hivatalokban, üzletekben tudtak magyarul, és minden ellenérzés nélkül szólaltak meg, válaszoltak nyelvünkön. Meg sem fordult a fejemben, hogy bajom lehet, ha magyarul beszélek. Mindenki értette a nyelvet, készséges volt. Arra is emlékszem: a nagy áruházakban magyar nótákat játszottak a gramofonok. Amikor a nagypolitika úgy alakult, hogy felmerült komolyan a trianoni határ revíziójának gondolata, annak nagyon örültek a felvidéki magyarok. Vonattal jártam Pozsonyba a gimnáziumba. Emlékszem, a vonat ablakaira piros-fehér-zöld papírlapokat ragasztottak. A fehérbe az volt nyomtatva: Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld . Másodikos voltam, amikor a ferences templomból kijövő magyar hívek tüntetni kezdtek a felvidéki magyar területek visszacsatolásáért. Október egyik napján osztályunkba bejött egy nyolcadikos diák, s felszólított bennünket: menjünk haza, addig ne jöjjünk iskolába, amíg a nagyhatalmak nem döntenek Pozsony sorsáról. Matematika óra volt, az utolsó, amit a pozsonyi gimnáziumban töltöttem.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

- Trianon után a szülőföldem Csehszlovákiához került, bár mindig, korábban is színtiszta magyar település volt. A körülötte lévő községekben is magyarok laktak. A földbirtokosok majorjaiban telepes községeket hoztak létre, szlovák-morva telepeseket hoztak oda. Részükre vasárnaponta egy szlovák nyelvű szentmisét mutatott be a plébánosunk. Akkor még egyenlő arányban lakták magyarok, németek és szlovákok Pozsonyt. Semmilyen afférra, nemzetiségek közötti villongásra nem emlékszem. Nem is volt. Emlékszem viszont öreg szlovákokra, akik visszasírták az Osztrák-Magyar Monarchiát, mert abban jobb volt az élet. Pozsonyban bárhol, a hivatalokban, üzletekben tudtak magyarul, és minden ellenérzés nélkül szólaltak meg, válaszoltak nyelvünkön. Meg sem fordult a fejemben, hogy bajom lehet, ha magyarul beszélek. Mindenki értette a nyelvet, készséges volt. Arra is emlékszem: a nagy áruházakban magyar nótákat játszottak a gramofonok. Amikor a nagypolitika úgy alakult, hogy felmerült komolyan a trianoni határ revíziójának gondolata, annak nagyon örültek a felvidéki magyarok. Vonattal jártam Pozsonyba a gimnáziumba. Emlékszem, a vonat ablakaira piros-fehér-zöld papírlapokat ragasztottak. A fehérbe az volt nyomtatva: Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld . Másodikos voltam, amikor a ferences templomból kijövő magyar hívek tüntetni kezdtek a felvidéki magyar területek visszacsatolásáért. Október egyik napján osztályunkba bejött egy nyolcadikos diák, s felszólított bennünket: menjünk haza, addig ne jöjjünk iskolába, amíg a nagyhatalmak nem döntenek Pozsony sorsáról. Matematika óra volt, az utolsó, amit a pozsonyi gimnáziumban töltöttem.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

- Trianon után a szülőföldem Csehszlovákiához került, bár mindig, korábban is színtiszta magyar település volt. A körülötte lévő községekben is magyarok laktak. A földbirtokosok majorjaiban telepes községeket hoztak létre, szlovák-morva telepeseket hoztak oda. Részükre vasárnaponta egy szlovák nyelvű szentmisét mutatott be a plébánosunk. Akkor még egyenlő arányban lakták magyarok, németek és szlovákok Pozsonyt. Semmilyen afférra, nemzetiségek közötti villongásra nem emlékszem. Nem is volt. Emlékszem viszont öreg szlovákokra, akik visszasírták az Osztrák-Magyar Monarchiát, mert abban jobb volt az élet. Pozsonyban bárhol, a hivatalokban, üzletekben tudtak magyarul, és minden ellenérzés nélkül szólaltak meg, válaszoltak nyelvünkön. Meg sem fordult a fejemben, hogy bajom lehet, ha magyarul beszélek. Mindenki értette a nyelvet, készséges volt. Arra is emlékszem: a nagy áruházakban magyar nótákat játszottak a gramofonok. Amikor a nagypolitika úgy alakult, hogy felmerült komolyan a trianoni határ revíziójának gondolata, annak nagyon örültek a felvidéki magyarok. Vonattal jártam Pozsonyba a gimnáziumba. Emlékszem, a vonat ablakaira piros-fehér-zöld papírlapokat ragasztottak. A fehérbe az volt nyomtatva: Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld . Másodikos voltam, amikor a ferences templomból kijövő magyar hívek tüntetni kezdtek a felvidéki magyar területek visszacsatolásáért. Október egyik napján osztályunkba bejött egy nyolcadikos diák, s felszólított bennünket: menjünk haza, addig ne jöjjünk iskolába, amíg a nagyhatalmak nem döntenek Pozsony sorsáról. Matematika óra volt, az utolsó, amit a pozsonyi gimnáziumban töltöttem.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

- Trianon után a szülőföldem Csehszlovákiához került, bár mindig, korábban is színtiszta magyar település volt. A körülötte lévő községekben is magyarok laktak. A földbirtokosok majorjaiban telepes községeket hoztak létre, szlovák-morva telepeseket hoztak oda. Részükre vasárnaponta egy szlovák nyelvű szentmisét mutatott be a plébánosunk. Akkor még egyenlő arányban lakták magyarok, németek és szlovákok Pozsonyt. Semmilyen afférra, nemzetiségek közötti villongásra nem emlékszem. Nem is volt. Emlékszem viszont öreg szlovákokra, akik visszasírták az Osztrák-Magyar Monarchiát, mert abban jobb volt az élet. Pozsonyban bárhol, a hivatalokban, üzletekben tudtak magyarul, és minden ellenérzés nélkül szólaltak meg, válaszoltak nyelvünkön. Meg sem fordult a fejemben, hogy bajom lehet, ha magyarul beszélek. Mindenki értette a nyelvet, készséges volt. Arra is emlékszem: a nagy áruházakban magyar nótákat játszottak a gramofonok. Amikor a nagypolitika úgy alakult, hogy felmerült komolyan a trianoni határ revíziójának gondolata, annak nagyon örültek a felvidéki magyarok. Vonattal jártam Pozsonyba a gimnáziumba. Emlékszem, a vonat ablakaira piros-fehér-zöld papírlapokat ragasztottak. A fehérbe az volt nyomtatva: Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld . Másodikos voltam, amikor a ferences templomból kijövő magyar hívek tüntetni kezdtek a felvidéki magyar területek visszacsatolásáért. Október egyik napján osztályunkba bejött egy nyolcadikos diák, s felszólított bennünket: menjünk haza, addig ne jöjjünk iskolába, amíg a nagyhatalmak nem döntenek Pozsony sorsáról. Matematika óra volt, az utolsó, amit a pozsonyi gimnáziumban töltöttem.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

A bécsi döntés nyomán szülőfalum visszakerült Magyarországhoz. A falu díszkapuval várta ünnepélyesen, nagy lelkesedéssel a magyar katonákat. 1938-1945 között újra magyarok voltunk. A karácsonyi szünet után mi, csallóközi és a mátyusföldi diákok két gimnáziumban folytathattuk a tanulást: Szencen és Dunaszerdahelyen. Én Dunaszerdahelyre jártam.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak felforgató egyénnek. A kongruámat, a kápláni 300 forintomat azonban megvonták. A hívek láttak el mindennel.

- Mikor határozta el, hogy pap, ferences szerzetes lesz?

- 9 éves koromtól rendszeresen ministráltam. Nagyon szerettem. Akkor még latin nyelvű misék voltak. Kisgyermekként gyakran nyaraltam nagyszüleimnél Csallóköztárnokon, ahol a ferences atyák gyakori vendégek voltak. Megbámultam, meg is ismertem őket. Anyai nagybátyám, Tóth Ferenc Nagyszombatban ferences teológus volt, s az 1938-as fel- vidéki visszacsatolás után átvételét kérte a magyar Mariánus Provinciába. Tanulmányait Szombathelyen folytatta. Egy idő után belülről éreztem: pap szeretnék lenni. Nagybátyám első miséje után, befejezvén a negyedik gimnáziumi évet, kérelmet nyújtottam be, felvételemet kértem a ferences rendbe. A búcsúszentlászlói novíciátusba vettek fel. A 12 fejezetből álló latin regulát szó szerint meg kellett tanulnunk. Ezután a latinnal nem is volt gondunk. A gimnáziumot már szerzetesként végeztem, nem a kollégium- ban, hanem kolostorban laktam. A szerzetesi napirend abból állt, hogy reggel 5-kor keltünk, a kóruson végeztük a reggeli imát, elmélkedést és a közös zsolozsmát, részt vettünk szentmisén. Sokat fociztunk. Bent voltam az iskolai válogatottban. Elképzelheti, milyen jól néztünk ki: a tonzúránkat cserkésznyakkendővel kötöttük be. Aztán Esztergomba kerültem. Emlékszem, az első éjszakámon bombatámadás érte a várost. A háborús időszak nagyon nehéz volt. Zsír, olaj, cukor nélküli ételeket kaptunk, korpás kenyéren éltünk. Mindig éhesek voltunk. 1946-ban érettségiztem, aztán kezdtem meg a teológiai tanulmányokat Szombathelyen.

- Milyennek látta az akkori Szombathelyt? Hogyan élte meg a kommunisták egyházellenességét? A szerzetesrendek feloszlatásának évében szentelték fel. Hogyan volt ez?

- 1946 nyarán a szombathelyi rendház ablakain, a kolostor kertjében még ott volt a háború pusztítása, láthatóak voltak a bombázás nyomai. Négy bombatölcsér. A városban még sok ház romosan állt, a székesegyház boltozata beomolva. A kommunisták 1948-as hatalomra jutása után a sajtóban rendszeressé vált az egyházak lejáratása, szervezeteinek bomlasztása. Amikor 1950-ben megérkezett Szombathelyre a hír, hogy az ország délvidéki kolostoraiból deportálták a szerzeteseket, az elöljáróság úgy döntött, a teológusokat hazaküldi. A rendházat akkor már a titkosrendőrség figyelte. Néhányan el tudtunk utazni, de három teológus társunk másnap akart. Éjszaka az ÁVO letartóztatta őket azzal a koholt váddal, hogy azért nem utaztak el, mert disszidálni akartak. A kistarcsai gyűjtőtáborba kerültek. Én szerettem volna a szüleimhez hazamenni Csehszlovákiába, de ez lehetetlen volt. Tóth Ferenc nagybátyámhoz mentem, aki Zalaudvarnokon volt plébános. Ebből a kis zalai faluból utaztam Szombathelyre. Készültem a papszentelésre. Bozsoky Lehelt és engemet - a szükséges tartományfőnöki iratokkal ellátva - Kovács Sándor megyés püspök az ő teológusai mellett szentelt pappá 1950. június 18-án a szombathelyi székesegyházban. A családból, a rokonaim közül senki sem lehetett ezen jelen. Ezek voltak a legvadabb rákosi idők. Az újmisémet is Zalaudvarnokon mutattam be. 1950. júliusában deportálták a szerzeteseket. A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés püspök a saját teológusai közé vett fel, így kerültem a Budapesti Központi Szemináriumba. Ott a békepapi mozgalommal szembehelyezkedő nevelésben részesültünk. 1952-ben Körmenden lettem káplán. A püspökvárból gyakran felkeresett Kaposi György egyházügyi titkár, próbált beszervezni a békepapok közé. Hiába. Ministránsokkal foglalkoztam, Katafára, Halogyba és Halastóra jártam kerékpáron hitoktatni. Váratlanul ért, amikor a Vasvármegyében A körmendi lélekkufár címen támadás indult ellenem. Táviratilag idéztek Budapestre, az Állami Egyházügyi Hivatal központjába. Valami sajátos nyugalom töltött el, amikor kérdeztek, de végül nem találtak

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!