Hírek

2009.03.20. 03:27

A legtöbb tanuló gyenge fizikumú

Répcelak - Egyre rosszabb számokat produkálnak azok a felmérési eredmények, amelyek az általános iskolás gyerekek kondicionális, fittségi állapotát mutatják. A Móra iskola testnevelője szerint lehetne javítani a statisztikán.

Simon Erzsébet

A közoktatásról szóló törvény kimondja, hogy az oktatási intézményekben évente két alkalommal, ősszel és tavasszal gondoskodni kell a tanulók fizikai állapotának méréséről. Az általános fizikai teherbíró-képesség vizsgálata során feltérképezhetők az egyes képességek területén mutatkozó hiányosságok. A diákok fizikai és motorikus képességének mérése teszt segítségével történik. A Móra Ferenc iskolában e méréseket rendszeresen elvégzik Biczó Gyula testnevelő tanár vezetésével. Nyolc évet átfogó statisztikája van, a mutatók szerinte elkeserítőek. - Egyre rosszabbak a felmérési eredmények, ez különösen az alsó tagozat első két osztályában figyelhető meg - mondja Biczó Gyula. - Az is nyomon követhető, hogy az őszi mutatók mindig gyengébbek, mint a tavasziak. Ha a tesztgyakorlatok közül kiemeljük például a 12 perces futást, azt kell mondanom, hogy az első és második osztályosok közül egyetlen tanuló sem tudta azt a szintet elérni, amely az egészség megőrzésének a kell értékét jelenti. A fittségi próbák eredményei azt mutatják, hogy míg 2001 tavaszán a gyerekek 5,7 százaléka kapott igen gyenge minősítést, egy évvel ezelőtt már 18,5 százalékuk került ebbe a kategóriába. A próbák során kiváló teljesítményt 2001-ben a tanulók öt százaléka nyújtott, tavaly ez a mutató 0,7 százalékra redukálódott. Az is megfigyelhető, hogy a lányoknál mért adatok viszonylagos kiegyensúlyozottságot, míg a fiúknál egyre inkább csökkenő tendenciát mutatnak. Biczó Gyula azt mondja, az őszi teljesítmények valószínűleg azért gyengébbek, mert nyáron a gyerekek ellustulnak , míg iskolaidőszak alatt a kötelező - bár még mindig nem elegendő - testnevelési órák rendszeres motivációt jelentenek a testmozgásra. Igaz, ma már ez is másképp van, véli a pedagógus: a diákoknak nem presztízskérdés, hogy testnevelésből ötöst kapjanak, ha kicsit is úgy érzik, hogy megerőltetőek számukra a gyakorlatok, máris abbahagyják. Nincs akaratuk, se belső kényszerük arra, hogy egymással versenyezzenek mozgásban. A verseny a mostani gyerekek zömének azt jelenti, hogy ki tud menőbb cuccokat magára aggatni, ki tud a telefonján minél több játékot játszani.

A testnevelő tanár szerint ez országos tendencia, de lehetne javítani rajta. Helyben akkor látna előrelépést, ha sportiskolaként működnének. Akkor a sportra nagyobb hangsúlyt fektethetnének, a művészet bármelyik ágában tehetségeseknek pedig másfajta keretek között lehetne garantálni a továbbfejlődését. Javítani kellene a motiváción is: a mai lurkóknak már nem elég a grund , fontosak nekik a kulturált körülmények, a minőségi sportfelszerelés, a higiénikus öltöző. Biczó Gyula szerint meg kell teremteni a feltételeket, ha ezek vezetik rá az ifjúságot arra, miért is fontos az életükben a mozgás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!