Hírek

2014.12.03. 11:59

Elfogadják a másságot - Egyre több a fogyatékkal élő gyermek az iskolákban

Vas megye - Az ENSZ december 3-át a fogyatékkal élő emberek világnapjává nyilvánította 1992-ben, hogy felhívja a figyelmet a fogyatékossá váltak problémáira. A megye oktatási, nevelési intézményeiben is figyelnek arra, hogy a gyerekeket az elfogadásra, a megismerésre tanítsák.

Bajdó Bettina

Szombathelyen a Hétszínvirág Óvoda befogadóintézmény – tudtuk meg Németh Jánosné vezetőtől. Sajátos nevelési igényű gyerekekkel is foglalkoznak, ez szerepel az alapító okiratukban is. A gyerekek képzésével utazó pedagógusok foglalkoznak, így a megfelelő óraszámban megkapják a fejlesztést. Ezen kívül gyógypedagógiai asszisztenseik is vannak, akik a kiadott feladatok megoldásában segítik a gyerekeket.

– Nagyon fontos a csoportba történő beilleszkedés, ehhez minden segítséget megadunk, nincs is ezzel gond nálunk – fűzte hozzá az intézményvezető. – A gyerekek nagyon toleránsak, elfogadják a másságot. Egyre többször előfordul, hogy úgy kerülnek be az óvodába, hogy papírjuk van arról, valamilyen gonddal küzdenek. Ám a legtöbb esetben itt derül ki, hogy probléma van. Úgy gondolom, hogy hároméves korig nem is egészséges kitölteni semmilyen képességeket vizsgáló tesztet, hiszen ebben a korban még sokat változhat, fejlődhet a gyermek.

Gersei Viktória gyógypedagógiai asszisztens, Csóka Martina, Varga Ramóna, Savanyó Rebeka, Pék Alexandra, Várallai Regina. Fotó: Tímár Gergely

A Neumann János Általános Iskolában a gyerekeket minél előbb próbálják az elfogadásra tanítani. Csapó Erzsébet igazgató jelenleg egy nyolcadik évfolyamos osztályban tanít anatómiát, az órán pedig már szóba kerülnek azok a károsodások, melyekkel akár egy egész életet le kell élni.

– Az iskolából minden évben mennek diákjaink az Aranyhíd Nevelési-Oktatási Integrációs Központba, ahol egy egész napot eltöltenek a fogyatékkal élő gyerekek között – folytatta az igazgató. – Ezen a napon kipróbálhatják és ezáltal átélhetik a fogyatékkal élők mindennapjait, megláthatják a problémáikat. Szembesülnek azokkal a helyzetekkel, melyekkel társaik minden egyes nap kénytelenek. Nemrég a diákjaink Oladon jártak, ahol a vakok és gyengénlátók egy napjába csöppenhettek bele. A sötétkamrában mindenki megtapasztalhatta, milyen látás nélkül eligazodni.

Az igazgató az aznap gyűjtött tapasztalatokról is megkérdezte a diákjait. Az első reakció az volt, hogy mindenki jól érezte magát, ám rögtön hozzátették: nem gondolták, hogy ennyi mindennel kell megküzdeniük a látássérülteknek. Nem sajnálkozással tértek vissza arról a napról, hanem együttérzéssel. Kiemelte: az biztos, hogy egy ilyen nap után sokkal segítőkészebbek a diákok a fogyatékkal élőkkel szemben.

A Nyugat-Magyarországi Egyetem Bolyai János Gyakorló Általános Iskolában és Gimnáziumban többféle módon közelítik meg a fogyatékkal élők megismertetését és elfogadását. Károly Frigyes igazgató elmondta, hogy többféle programot szerveznek a tanév során, hogy a különféle fogyatékkal élők mindennapjait bemutassák. Tőlük is mennek diákok az Aranyhíd nevelési központ élménynapjára, ahol testközelből találkozhatnak tanulóik a sérült gyermekek mindennapi nehézségeivel.

– Minden évben kijelölünk egy napot, amit egy témakörre építünk – fűzte hozzá az igazgató. – Tartottunk már siketek és nagyothallók napját, a diákjaink megtanultak jelelni. Verseket adtak elő, sőt a tanévzáró ünnepségünkön, amelyre az érintetteket is meghívtuk, jeltolmács fordított. Nálunk az iskolában is vannak olyan diákok, akik küzdenek valamilyen problémával, például balesetből fakadó, maradandó mozgássérüléssel. A többiek nagyon sok segítséget adnak nekik, így a környezetükben egészséges, teljes értékű életet élhetnek.

Pék Alexandra, Takács Enikő, Camolese Helena, Varga Ramóna, Pintér Barbara, Szigeti Viktória. Fotó: Tímár Gergely

Szombathelyen a Bercsényi Miklós Általános Iskola a 2004/2005-ös tanévben készült fel az integrált oktatás bevezetésére. Együttműködési megállapodást is kötöttek az Aranyhíd Nevelési-Oktatási Integrációs Központtal és a Mozgássérültek Vas Megyei Egyesületével. Náluk az első perctől fogva egészséges és fogyatékkal élő tanulók egymás mellett élik a mindennapjaikat. Fokiné Rácz Ilona intézményvezető elárulta, hogy minden osztályban van valamilyen problémával küzdő gyermek, legyen szó hallás- vagy mozgáskárosodásról, pszichés problémáról vagy valamilyen részképességzavarról. Náluk tanul a városból a speciális gondozást igénylő gyermekek nagy része. Erre teljesen felkészültek, a tantestületben is több speciális területet képviselő tanáruk van, és járnak hozzájuk máshonnan is szakemberek, például zeneterapeutával is rendelkeznek. Hangsúlyozta: egyre több a fogyatékkal élő diák, ám a vizsgálatok is egyre korszerűbbek, így egyre több gyereknél mutathatják ki a károsodást. Ők az iskolában mindent megtesznek azért, hogy a diákok el tudják végezni a nyolc általánost, majd olyan középiskolába menjenek tovább, ahol fejleszthetik a képességeiket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!