2015.06.22. 10:31
Jó hír az ingázóknak: közös buszos, vonatos csomópont lesz Szombathelyen
Szombathely – Készen van a részletes megvalósíthatósági tanulmány a „Szombathely intermodális közösségi közlekedési csomópont létesítése” című projekthez. 2020-ban már működhet a csomópont, 5,5 milliárd forint kell hozzá.
Nem kell házakat bontani és több lesz a zöld terület a vasútállomás környékén, ahová átköltözik az Ady téri buszvégállomás – a tervek szerint.
A tanulmány egy év alatt készült el, tavaly tavasszal mérte fel a város közlekedését a Szombathely Közlekedés Konzorcium. A számok szerint 33 ezren utaznak a városban naponta, rendszeresen. A vasútállomás a legforgalmasabb Szombathelyen: 10 ezer körüli az utasszám. Az Ady téren pedig 8800-an fordulnak meg egy munkanapon.
Látványterv a leendő csomópontról, a megvalósíthatósági tanulmányból.
Sokan gyalogolnak az Ady tér és a vasútállomás között – ezért is cél, hogy minél közelebb legyen a két állomás.
Az elkészült javaslat szerint az intermodális csomópont a Vasút utca – Semmelweis utca – Nádasdy utca – Szelestey utcai lakóépületek mögötti területen lesz. Az Éhen Gyula téren városi teret alakítanak ki, taxiparkolókkal és autóbusz-leszállóhelyekkel. Közvetlenül el lehet majd jutni a vasútállomás épületéhez, valamint a vágányokhoz: a gyalogosoknak és a bicikliseknek aluljáró szerepel a tervben, az Éhen Gyula tér északi oldalán lévő lakótömb mellett.
A tervezett projekt egész Szombathelyt érinti, és a vonzáskörzetet is - mutatja a tanulmányban közzétett térkép.
A kialakítás közlekedési szempontú, nem tartalmaz kereskedelmi létesítményeket. A terv nem érint magántulajdonú ingatlant – vagyis költözni senkinek nem kell a környékről.
A leendő buszpályaudvar összesen 36 autóbusz indulási helyét tartalmazza. Megközelítése a tervezett Semmelweis utcai körforgalomból és a Vasút utcáról egyaránt biztosított lesz.
Az Ady tér teljes területét a buszok uralják, ez látszik madártávlatból is, teljesen felszabadul a terület, ha elkészül a csomópont. A kép a megvalósíthatósági tanulmányból van.
A koncentrált forgalom megnövekedett zajhatással és talajterheléssel jár – ezzel is számol az elkészült terv. A környező lakóépületek védelme érdekében zöldterületeket alakítanak ki, növényeket telepítenek a majdani központ körül: a P+R parkoló Semmelweis utca felőli oldalán, a buszpályaudvar Nádasdy utca felőli oldalán, valamint a Szelestey utcai házak buszpályaudvar felőli részén.
Nem csak modern, de biztonságos is lesz az új csomópont: a fejlesztés csaknem húsz, egyedi oszlopra telepített kamerás megfigyelőpont kialakításával számol.
A legfontosabb kérdés, a mikor? Vagyis az, hogy mikorra épülhet át a szombathelyi vasútállomás és környéke.
A dokumentum azt írja: ha lesz forrás, akkor 2016 és 2019 között, három év alatt megépíthető az elkészült terv. 2020-tól üzemeltethető a csomópont – ez gyakorlatilag a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban való megépítést jelent.
A most látható tervezet szerint 5,5 milliárd forintba kerülhet a kivitelezés.