Hírek

2015.06.22. 10:31

Jó hír az ingázóknak: közös buszos, vonatos csomópont lesz Szombathelyen

Szombathely – Készen van a részletes megvalósíthatósági tanulmány a „Szombathely intermodális közösségi közlekedési csomópont létesítése” című projekthez. 2020-ban már működhet a csomópont, 5,5 milliárd forint kell hozzá.

Bakos Ágnes

Nem kell házakat bontani és több lesz a zöld terület a vasútállomás környékén, ahová átköltözik az Ady téri buszvégállomás – a tervek szerint.

A tanulmány egy év alatt készült el, tavaly tavasszal mérte fel a város közlekedését a Szombathely Közlekedés Konzorcium. A számok szerint 33 ezren utaznak a városban naponta, rendszeresen. A vasútállomás a legforgalmasabb Szombathelyen: 10 ezer körüli az utasszám. Az Ady téren pedig 8800-an fordulnak meg egy munkanapon.

Látványterv a leendő csomópontról, a megvalósíthatósági tanulmányból.

Sokan gyalogolnak az Ady tér és a vasútállomás között – ezért is cél, hogy minél közelebb legyen a két állomás.

Az elkészült javaslat szerint az intermodális csomópont a Vasút utca – Semmelweis utca – Nádasdy utca – Szelestey utcai lakóépületek mögötti területen lesz. Az Éhen Gyula téren városi teret alakítanak ki, taxiparkolókkal és autóbusz-leszállóhelyekkel. Közvetlenül el lehet majd jutni a vasútállomás épületéhez, valamint a vágányokhoz: a gyalogosoknak és a bicikliseknek aluljáró szerepel a tervben, az Éhen Gyula tér északi oldalán lévő lakótömb mellett.

A tervezett projekt egész Szombathelyt érinti, és a vonzáskörzetet is - mutatja a tanulmányban közzétett térkép.

A kialakítás közlekedési szempontú, nem tartalmaz kereskedelmi létesítményeket. A terv nem érint magántulajdonú ingatlant – vagyis költözni senkinek nem kell a környékről.

A leendő buszpályaudvar összesen 36 autóbusz indulási helyét tartalmazza. Megközelítése a tervezett Semmelweis utcai körforgalomból és a Vasút utcáról egyaránt biztosított lesz.

Az Ady tér teljes területét a buszok uralják, ez látszik madártávlatból is, teljesen felszabadul a terület, ha elkészül a csomópont. A kép a megvalósíthatósági tanulmányból van.

A koncentrált forgalom megnövekedett zajhatással és talajterheléssel jár – ezzel is számol az elkészült terv. A környező lakóépületek védelme érdekében zöldterületeket alakítanak ki, növényeket telepítenek a majdani központ körül: a P+R parkoló Semmelweis utca felőli oldalán, a buszpályaudvar Nádasdy utca felőli oldalán, valamint a Szelestey utcai házak buszpályaudvar felőli részén.

Nem csak modern, de biztonságos is lesz az új csomópont: a fejlesztés csaknem húsz, egyedi oszlopra telepített kamerás megfigyelőpont kialakításával számol.

A legfontosabb kérdés, a mikor? Vagyis az, hogy mikorra épülhet át a szombathelyi vasútállomás és környéke.

A dokumentum azt írja: ha lesz forrás, akkor 2016 és 2019 között, három év alatt megépíthető az elkészült terv. 2020-tól üzemeltethető a csomópont – ez gyakorlatilag a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban való megépítést jelent.

A most látható tervezet szerint 5,5 milliárd forintba kerülhet a kivitelezés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!