Hírek

2014.07.24. 10:13

Ne legyen több halál!

900 millió forintból félsorompót és LED optikát szerel fel 44 vasúti átjáróban a MÁV. Vas megyét jövőre érinti a program.

Némethy Mária

Négy éve Kőszegfalvánál a vonat hangjelzése ellenére a VW Golf behajtott a fénysorompó nélküli vasúti átjáróba, és ütközött az érkező motorvonattal. A vonat 150 métert tolta maga előtt a kocsit, a sofőr a helyszínen meghalt. Két éve, tavasszal, a jól belátható szakaszon hajtott a közmunkásokat szállító kisbusz motorvonat elé. Többen ültek benne, mint ahány ülés volt. Hárman meghaltak. 2007-ben is történt halálos baleset. Mindegyik Kőszegfalvánál, a vasúti átjáróban.

Azóta a hatóság - a kőszegfalviak tiltakozása ellenére  - lezárta az átjárót.  A napokban a  MÁV Zrt. indított kampányt a vasútátjárós balesetek megelőzéséért.  Korszerű jelzőberendezések kiépítésével támogatja a biztonságos közlekedést a vasút-közút találkozásoknál. Az Új Széchenyi Tervből közlekedésbiztonsági fejlesztésekre, a MÁV-nak előirányzott 12,5 milliárd forintból,  közel 900 milliót fordítanak a sorompóprogram első ütemére. A keretből augusztus közepéig több mint 40 átjárót szerelnek fel félsorompóval és LED optikával.  Megkérdeztük a MÁV-ot, érinti-e ez Vas megyét? Válaszukban az áll: a közlekedésbiztonsági program első ütemében Vas megyei fejlesztés nem történik a MÁV Zrt. részéről.

A második ütem előkészítése folyamatban van, a megyében két helyszínen szerelnek fel félcsapórudakat. A hatósági engedélyek megszerzése már megtörtént, a kivitelezés 2015-ben várható.Eszerint Ostffyasszonyfán egy fénysorompó félcsapórúddal való kiegészítése történik majd meg, s  ugyanez lesz majd Celldömölk és Kemenesmihályfa között.   Egy másik MÁV-os projekt a  járműdiagnosztikai berendezések telepítése.  Ez megyénkben a  Boba–Őrihódos (Szlovénia) vasútvonalat érinti.

Őriszentpéter és Nagyrákos között úgynevezett rakszelvény megfigyelő berendezés kerül telepítésre, amely a közlekedés-áruszállítás biztonságát szolgálja. A rakszelvény ellenőrző berendezés jelzi a vasúti űrszelvényen túlnyúló, túlméretes rakományokat. Alkalmazásukkal megelőzhetők az űrszelvényhez közel eső létesítmények, pályatartozékok, járművek rongálódása, az áruk sérülése, s nem utolsóként balesetek előzhetők meg.

Török Evelin, 20 éves, tanuló

Két éve van jogosítványom, azóta észrevettem, hogy a Söptei úti laktanyánál lévő vasúti átkelőknél a jelzősorompók időnként elromlanak. Ezek már régiek, így nem csoda, ha meghibásodnak. Szerintem biztonság szempontjából fontos lenne, hogy olyan helyekre is tegyenek sorompót, ahol csak jelzőlámpa van.

Lővey Márk, 24 éves, zenész

Vasvár környékén ismerek egy vasúti átkelőhelyet, ahol nincs sorompó, ráadásul egy beláthatatlan kanyarban helyezkedik el, ez nagyon veszélyes. Zenészként sokat járom az országot, és számtalanszor találkoztam már felelőtlen sofőrökkel, miattuk szükséges lenne, hogy minden ilyen helyen legyen sorompó is.

Horváth Károly, 70 éves, nyugdíjas

Szerintem akkor lehet probléma, ha a vezető figyelmetlen, és óvatlanul hajt át a síneken, a balesetek ugyanis többnyire figyelmetlenségből adódnak. Ugyanakkor az is jó lenne, ha lenne egy figyelmeztető, harmadik szín is a fénysorompón, mint a közlekedési lámpákon, mert ha hirtelen átvált, megijedhet az ember.

Kiss Réka, 29 éves, agrármérnök

Kevésnek tartom a jelzőlámpás megoldást, mindenhova kellene sorompó is, mert sokkal észrevehetőbben jelzi a vonat közeledtét. Előbbieket az autósok vagy figyelik, vagy nem, emellett adódhatnak olyan fényviszonyok is, amikor egyáltalán nem látni, milyen színt mutat a lámpa, ez kimondottan balesetveszélyes.

Fotó: Pócza Gabriella

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!