2014.08.06. 17:00
Shakespeare-show az Iseumban: az ő verziójuk
Szombathely - Egy, kettő, három sőt: egy negyedik, óriási Júlia is föltűnik a színen az iseumi Rómeó és Júlia-show-ban, Silló Sándor rendezésében.
Egy színházi előadás előkészületeiben mindig érződik valami a „nomád", hát még, ha szabadtéri produkcióról van szó. A Rómeó és Júlia-társulat a héten a kereskedelmi szakközépiskola tornaterméből kiköltözött az Iseumba. Kedden este megnéztük, mit csinálnak. A nézőtéren ül egy Rómeó (farmer, fehér ing, apró kék rózsákkal) – és mellette hopp, még egy Rómeó: farmer, fehér ing, kék rózsákkal. Nem káprázat: ez a való. Silló Sándor Rómeó és Júlia-show-jában (ahogy a színlapon olvasható: „a mi verziónk") van egyszer Kocsis Dénes és Kulcsár Viktória. Ők a William Shakespeare-szöveg és mondjuk a musicalek Rómeó és Júliája. Aztán van Rab Gyula és Kriszta Kinga – ők az operák szerelmespárja. És van a táncos Rómeó: György László; meg a táncos Júlia: Szotkó Georgina.
Kedd esti próba az Iseumban. A báli jelenetben föltűnik az óriásbáb-Júlia is – őt Kovács Zsu mozgatja.
A nyitóképben (kedden este legalábbis) a táncos Rómeó fekete, a táncos Júlia fehér lepellel a kezében szalad be a színpadra; aztán cserélnek. A látvány hatásos – csak arra kell vigyázni, hogy a röpködő selyem el ne sodorja a hangszereket: jobbra lenn, a jelképes zenekari árokban a szombathelyi szimfonikusok foglalnak helyet, hátrébb, egy szinttel magasabban a Tóth Viktor Quartet. Szabó Mónika vezényel: Nino Rotától Csajkovszkijon és Prokofjeven át Berliozig, Bernsteinig és Gounodig. A Rómeót kísérő izgága fiatalok – kiköpött rockbanda. A bandavezér szerepében: Schrott Péter.
És ha Kocsis Viktória eltűnik balra a vörös drapéria mögött, a következő másodpercben ugyanonnan, hajszálpontosan ugyanolyan ruhában Kriszta Kinga bújik elő. (Vagy fordítva.) Sőt: az attraktív, óriási bábu szintén Júlia halványkék, mintha-reneszánsz ruháját viseli a nevezetes, mindent eldöntő báli jelenetben. (Jelmeztervező: Juhász Katalin.) Ha a nagyra nőtt Júlia-baba háta mögött álló Kovács Zsu (mint tudjuk, kiváló bábjátékos) úgy akarja, a Júlia-báb felső teste meg is mozdul. A szoknyája alatt pedig elbújhatnak (esetleg újabb helycserés támadást hajthatnak végre) az újdonsült szerelmesek.
Silló Sándor, a Rómeó és Júlia-show rendezője, aki úgy játszik a különböző Rómeó és Júlia-feldolgozásokkal, mint a gyerekek a legóval. Csak ő nem várat épít, hanem színházi produkciót. Fotók: Ölbei Lívia, Maitz Kinga
Silló Sándor Shakespeare-t követve végigmeséli a történetet, amelynek minden elemét más és más Rómeó és Júlia-feldolgozásból (musicalből, operából, balettből stb.) emelte ki. Akkor hát nemhiába írja Sofie Amundsennek a titokzatos idegen a Sofie világa című Gaardner-regényben, hogy a lego a legcsodálatosabb játék a világon. Éppen azért, mert a kockáknak „bármily különböző a méretük, mégis egymásba illeszthetők. Ezenkívül elnyűhetetlenek". Mint Shakespeare tragédiája. A színpad mellett Borbás Gabi a Dajka szerepét memorizálja. Savanyu Gergő azt mondja, még életében nem halt meg a nyílt színen. Páris szerepében viszont mindjárt ezt teszi. Szerémi Zoltán Verona hercegének rövid monológjával sűríti meg a levegőt. Aztán föltámad a szél, esni kezd az eső. A próba másnap újrakezdődik.