Kultúra

2013.12.22. 15:50

Praktikus szépség a színházban

Szombathely - A Máli néni című Füst Milán-vígjátékot is tárlat kíséri a WSSz-ben: kinn is, benn is kassákos, konstruktivista hangulat. Itt a Kassák Múzeum arculata, ott kassákos a díszlet.

Ölbei Lívia

„Gadamer, német filozófus szerint '...a műalkotás olyasvalami, amit nem használatra szántak, vagy legalábbis nem merül ki abban, ... mert a szép fogalma magában foglalja a céloktól való mentességet', azonban sokat elárul a változó művészetfogalomról az a tény, hogy ma egy alkalmazott grafikai kiállítás megnyitására kerül sor" mondta Bakucz András építész (akinek különben a színházcsináláshoz is sok köze van) a WS Színház aulájában, a Máli néni-premierhez rendelt kiállítás megnyitóján, aztán így folytatta: „Ezen a ponton, akár szemtelenség, akár nem, vitába szállhatunk Gadamerrel, ugyanakkor nem kárhoztathatjuk őt azért, ha az 1995-ben írt kis tanulmányában még 95 éves korában sem kerítette őt hatalmába a modern dizájn sajátos szépsége."

A modern dizájn sajátos, „alkalmazott" szépségét ismeri el a Red Dot-díj, amelyet 2012-ben Lepsényi Imre képzőművész, dizájner nyert el a Kassák Múzeum arculatának megtervezéséért, aztán megkapta a szintén nemzetközi Good Design-díjat is. „A művészetek autonóm és alkalmazott műfajokra való felosztása száz vagy százötven éve, még teljesen ismeretlen fogalom volt. Ha egyszerű szavakkal meg akarjuk ragadni a lényeges különbséget a két fogalom között, akkor azt mondhatjuk, hogy az alkalmazott művészet olyasmit produkál, ami nem csupán szép, de jó is valamire", mondja Bakucz András szellemes-alapos megnyitószövege, amely nagy érzékenységgel fogalmazza meg, hogy az önmagáért való, önmagában lévő szépség (akár Kassák eszménye) és a praktikum, a célszerűség miképpen ötvöződik a díjazott dizájner munkájában: „Lepsényi Imre zseniálisan ragadja meg Kassák törekvéseinek lényegét és egyesíti az arculat kialakításának alapvető követelményével, hogy a megrendelt arculattal a megrendelő üzenni akar, vagyis gyakorlati célja van. (...) A dizájner munkája magában hordozza a kassáki festészet tökéletes, mérnöki konstruktív forma felé való törekvését, mindeközben megfelel a megrendelői elvárásoknak. Ellentmondásba keveredtünk a műalkotás meghatározását illetően?...dehogy. Így változik és folyamatosan tágul a művészetfogalom."

A Máli néni előtt, a Máli után (a Máli néni közben): egy kis Kassák-érzés a falakon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!