Lóerő

2014.12.04. 09:45

Autósok rémálma: az ónos eső

December elején párás, ködös idő fogad minket reggelente, ráadásul a talajmenti fagy is állandósulni látszik. Az Országos Meteorológiai Szolgálat egyre gyakrabban ad ki figyelmeztetést, akár több megyére is: az ónos eső okozhat gondot a közlekedésben.

Kelemen Attila

Szinte sosem elég figyelmeztetni az egyik legveszélyesebb téli közlekedési körülményre: minden évben számtalan balesetet okoz a szezon első ónos esője. Ilyenkor jégpáncéllá válnak az utak, a járdák. Kamionok csúsznak árokba, de a városban sem sokkal jobb a helyzet: hajnal óta szirénáznak a mentők, és viszik a kórházba azokat, akik elcsúsznak a járdán sérüléseket szenvedve.

Maga az ónos szitálás önmagában nem jelent komoly csapadékmennyiséget, de talán emiatt számít a legveszélyesebb esőnek: a fagytól hideg útburkolaton kialakult pár milliméter vastag jég okozza évről-évre a legnagyobb fejtörést a közlekedőknek.

Miként is alakul ki ez az égi áldásnak cseppet sem nevezhető csapadék? Mi miatt kell a megszokottnál is jobban odafigyelnünk a közlekedésre: akár gyalogosan, akár gépjárművel?

Az ónos – vagy más néven ólmos – esőt elsősorban az idézi elő, hogy a felső és alsó hideg légrétegek közé nulla Celsius foknál magasabb hőmérsékletű légréteg szorul, és ilyenkor a felső rétegben keletkezett hó a középső rétegben esőcseppé olvad, majd az alsó fagyos légrétegben jégdaraként vagy ónos esőként érkezik a csapadék, attól függően, hogy a részecskéknek volt-e elég idejük jéggé fagyni. Az ónos eső a földet éréskor válik szilárd halmazállapotúvá, a halmazállapot-változást az ütközés indítja el, és igen gyorsan zajlik le.

A felső rétegben keletkezett hó a középső rétegben esőcseppé olvad, majd az alsó fagyos légrétegben lecsapódva hirtelen megfagy. Grafika: Kelemen Attila

Mit tehetünk ilyenkor mi autósok? Mindenekelőtt folyamatosan kísérjük figyelemmel a meteorológiai előrejelzéseket, illetve a hatóságok közleményeit és tájékoztatóit. Ha mindenképpen útra kell kelnünk, akkor előtte a bejegesedett ablakot soha ne az ablaktörlővel próbáljuk megtisztítani. Ugyanis használhatatlanná válhat a gumilapát. Az ablakfűtést használva olvasszuk le a jeget, jégoldó spray-vel felgyorsítható a folyamat. Forró víz használata eszünkbe se jusson! A szélvédő ettől elrepedhet. Megelőzhetjük a lefagyást, ha éjszakára felállítjuk az ablaktörlőket, és az ablakot letakarjuk egy lepedővel. Kizárólagosan csak a téli időjárási körülményeknek megfelelően felkészített gépjárművel induljunk útnak.

Vezetés közben finom kormánymozdulatokkal kanyarodjunk. Megcsúszás esetén gyors ellenkormányzással korrigáljunk, vagyis a kormányt arra fordítsa, amerre a kormányzott kerék csúszik.

Bármilyen meghajtású is az autónk, mindig finoman fékezzünk, és ha lehet, inkább motorfékkel. Fontos, hogy a kötelező követési távolságot mindig tartsuk be.

Most akkor ónos, vagy ólmos eső?

Az ónos vagy ólmos eső a magyar nyelv egyik sajátos kifejezése. Mindkét szavunk ősi eredetű, jelentésük azonban csak a XIX. században különült el egymástól. Ettől kezdve jelöli az ólom az úgynevezett fekete ónt, az ón pedig az akkor még fehér ónnak nevezett fémet. Lényegében mindkét kifejezésünk elfogadott, áma köznyelvben leginkább az ónos eső maradt meg, ezt használjuk gyakrabban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!