Lóerő

2016.07.14. 17:55

Száguldás a Várban? - Bakuban valósult meg a magyar álom

Budapest - Harmincegyedik alkalommal bőgnek fel a motorok Mogyoródon, azonban eredetileg korántsem az volt a terv, hogy a ma Hungaroringként ismert létesítmény adhat otthont a száguldó cirkusznak.

Az elég ismert sztori, hogy eredetileg Szovjetunióba szánta az első vasfüggönyön túli versenyét a zseniális brit üzletember, Bernard Ecclestone, azonban az ottani elvtársakkal zátonyra futott. Ekkor merült fel benne az a gondolat, hogy akár más szocialista ország is vendéglátója lehet a királykategóriának. Először Csehszlovákia és Jugoszlávia került képbe. Utóbbi sokáig versenyben is volt, köszönhetően Ecclestone akkori feleségének, Slavicának, aki az ország akkori szépségkirálynője volt. Az F1 nagyurának jobbkeze a magyar Rohonyi Tamás volt, és a kudarcos szovjet út után tettek egy kis kitérőt Budapestre. Mr. E. azonnal beleszerelmesedett a városba, és a mi elvtársaink legnagyobb megrökönyödésére ki is jelölte a szerinte legideálisabb versenyhelyszínt: a budai Várat.

Bernie Ecclestone
Fotó: Varga András

Ez annyira hihetetlennek tűnt, hogy rá is kérdeztünk az idei Osztrák GP-n Bernienél, hogy ez miért nem valósult meg:

- Az állatok miatt. Túl hangos lett volna, nagy lett volna a zajártalom, vagy valami ilyesmi.

Ezt az álmát, hogy egy várban, vagy annak környékén rendezzen Forma-1-es futamot, végül idén véghez vitte. Konkrétan Bakuban, Azerbajdzsánban, ugyanis itt volt hasonló környezet egy városi verseny megrendezésére. Büszke is rá a Forma-1 irányítója:

- Igen, erre büszke vagyok, nagyon jó lett. Nagyszerű munkát végeztek Bakuban.

Visszatérve a magyar pályára: 1983-ban így új helyszín után kellett nézni, és először a Városliget neve merült fel, amiért szintén nagyon lelkendezett az angol üzletember. A 60-as években voltak már itt autó- és motorversenyek, így ideális helyszínnek tűnt. A környéken lakóknak azonban már így is elegük volt a nagy hangzavarral járó eseményekből, már csak azért is, mert annak idején itt vonultak fel május elsején a honpolgárok a munka ünnepén. Ez a megoldás már olyannyira biztosnak tűnt, hogy az előzetes versenynaptárba is bekerült: 1984. október 7-én lett volna Budapesten az Európai Nagydíj. Apropó, hogy is nevezték idén a futamot Bakuban?

Bakuban úgy alakították ki a pályát, hogy az az óvároson halad keresztül, konkrétan a várfal mellett
Fotó: Tóth Zsombor

A harmadik ötlet az volt, hogy legyen a verseny a jó öreg Népligetben, hiszen ha 1936-ban megfelelt Hartmann Lászlóéknak, akkor talán a 80-as években is megteszi majd, némi módosítás után. Érdekes adalék, hogy 1969-ben Niki Lauda még versenyzett itt, az akkor a Forma-1 előszobájának számító Formula Vee-sorozatban. Ez a felvetés a hatóságokon bukott el, illetve az akkori ligetvédőkön: a kötelező bukóterek kialakítása miatt itt is áldozatul estek volna a fák. Egyértelművé vált, hogy akármennyire is fájó pont ez a főváros vezetésének, de Budapesten kívül kell alkalmas helyszínt találnia a száguldásnak. Beindult a kapkodás, a következő javaslat a Velencei-tó északi partja volt. Már el is indult a földterületek kisajátítása, amikor Ecclestone újra hazánkba látogatott, és közölte, hogy ez nem lesz jó, mert túl messze van Budapesttől. Végül az utolsó pillanatban sikerült megtalálni Mogyoród mellett azon krumpliföldeket a Közlekedési Minisztérium segítségével, amelyek elnyerték mindenki tetszését: ez lesz az ideális helyszíne az új magyar versenypályának. Utólag, immáron 30 év távlatából kimondhatjuk, a lehető legjobb döntés született. Nagyon kevés azon versenypályák száma, amelyek 30 versenyt meg tudtak élni. Gyakorlatilag csak Monte-Carlónak sikerült ez, legközelebb még Melbourne áll, ahol 21 nagydíjat rendeztek. Ennek tükrében elmondható, hogy a Hungaroring biztos pontja a szériának, jelenleg 2021-ig van szerződése.

Jövő hét végén újra idelátogat az autós cirkusz, azonban már új aszfalt fogadja majd a versenyzőket, ami akár meglepetést is okozhat. Ugyanakkor mindenki azt várja, hogy gyorsulni is fog a verseny; elképzelhető, hogy valamelyik versenyző idén adja át a múltnak Michael Schumacher 2004-es 1:19:071-es időeredményét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!