Elfogyott az autósok türelme, bő két év alatt ötször verték fel a burkolatot

Alighanem világrekordról számolunk be: 2009 őszétől 2012 februárjáig különböző szolgáltatók különféle indokokkal ötször bombázták szét a forgalmas Zanati út burkolatát, alaposan próbára téve ezzel az autósok türelmét. Most is dolgoznak a kétsávos Zanati úton, a dugók napjában többször is kilométeresek.

Vas Népe

Cirka 28 hónap alatt különféle indokokkal ötször bontották fel a Zanati utat, Szombathely közlekedésének egyik ütőerét, jelentős csapást mérve ezzel az autóstársadalom tűrőképességére. A szolgáltatók mindig türelmet kértek a közlekedőktől, cserébe a határidőket rendre nem tudták betartani. Ezekben a napokban is dolgoznak a Zanati úton, a városból kifelé menet a két sávból csak az egyiken haladhat a forgalom, ez hatalmas torlódásokat okoz reggelente és késő délutánonként is. A türelmes autós mindig azt hiszi, hogy ez lesz az utolsó felújítás, de nem, mindig van másik. Az elmúlt bő két évből nagyjából egy éven át nem lehetett használni teljes egészében a kétszer két sávot.

Összegyűjtöttük mikor mit javítottak, cseréltek, újítottak, rekonstruáltak a szakemberek.

Kezdődött azzal, hogy 2009 októberében a csapadékvíz-elvezető rendszer átemelője mellett az aluljáró felújításán dolgoztak. Egy városi nagyberuházás keretében az aluljárónál az átemelő és a hozzá kapcsolódó vezetékek cseréjét is elvégezték. A kivitelező türelmet kért a lakosságtól, a négy sávból kettő éjjel-nappal le volt zárva. Nem végeztek határidőre, csak november végére.

2010 augusztus végén ismét dolgoztak az aluljáróban: az út alatt lévő betonból készült, és már elhasználódott, itt-ott megrepedt csőbe műanyagból készült bélést húznak bele, és rögzítik forró levegővel. Ennek a technológiának előnye, hogy nem kell teljes hosszában (90 méteres hosszon használódott el súlyosan a betoncső fala) kiásni a csövet, elég munkagödröket kiépíteni. A másik előny, hogy javítás után a csatorna áramlásdinamikai mutatói javulnak. A munkát a Savaria Karnevál befejezése után kezdték meg, és szeptember tizenharmadikáig kell vele végezni, mondta akkor portálunknak Lakézi Gábor városfejlesztési és -üzemeltetési osztályvezető.

Épphogy végeztek a béléscserével, már neki is estek az aszfaltnak. Ismét hosszú sorok alakultak ki a Zanati úton a vasúti aluljáró környékén. Oka, hogy burkolatfelújítás kezdődött. Amíg marógépekkel szedték fel a régi burkolatot, a forgalmi korlátozás miatt hosszú sorok alakultak ki. Úgy tudjuk, a legfelső, kopó réteget cserélik frissre ezen a párszáz méteres szakaszon, írtuk akkor.

2011 májusában gázvezeték-csere kezdődött a Zanati úton. Az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. a város gázelosztó hálózatának biztonságos üzemeltetése érdekében döntött úgy, hogy felújítja a gázvezetéket az utcában.

A gázvezeték-rekonstrukció a Zanati út 30/A épülettől indul és a Szent Márton utca 71. számú épületig tartott, és négy ütemben valósult meg. A munkálatok idejére forgalomkorlátozási terv készült, melyet a Magyar Közút és Szombathely városa is jóváhagyott. Az építéssel érintett szakaszokon két forgalmi sávot mindig lezártak, és a fennmaradó két sávon maradhatott csak fenn a forgalom.

A felújítás csúszott, ráadásul augusztus-szeptemberben a város több pontján egyszerre dolgoztak - plusz még 86-os elkerülőn is aszfaltoztak -, Szombathely teljesen bedugult. 

2011 szeptemberében - pár héttel azután, hogy átadták a forgalomnak a Zanati utat -, a Vasivíz Zrt. szakemberei vették át ugyanazt a terepet: az auljárótól az Ikervári útig tartó szakaszon, az úttest közepe alatt lévő vezetékeket bélelték ki.

Ez nem járt ugyan útbontással, de sávmegszüntetéssel igen. (Lásd: Káosz és autós akadályverseny Szombathelyen)

2012 február közepén "a hosszú távú biztonságos víz- és csatornaszolgáltatás érdekében" a Vasivíz Zrt. szennyvízcsatorna- és vízvezeték rekonstrukciót végez Szombathelyen a Zanati úton, az aluljáró és a Selmec utca közötti szakaszon, közölték lapunkkal az illetékesek.

Hompasz Gyula, a Vasivíz Zrt. főmérnöke elmondta, hogy rossz állapotban van a csatorna, félő, hogy bármikor beszakadhat az út, emiatt halaszthatatlanná vált, hogy elkezdjék a munkát.

A felújítással egy időben valamennyi víznyelőt és bekötővezetéket is kicserélik. A szennyvízcsatorna rekonstrukció mellett négy helyen - a Sas, a Szövő, a Nyitra és a Puskás Tivadar utcákban - az ivóvíz gerincvezeték rekonstrukció is zajlik. Az érintett útszakaszon útszűkületre, forgalomkorlátozásra kell számítani. A munkálatokat a lehető leggyorsabban próbálják elvégezni, ám ez függ az időjárástól is. A befejezési határidő március.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!