2015.01.21. 17:25
Pénzt visz a pénztárgép
Megyei körkép - Sokan nem tudták, hogy évente kell felülvizsgáltatni online pénztárgépüket, pedig a rendelet már 2013-ban megjelent. A költségek magasak, pedig a vizsgálat mindössze negyedóráig tart.
Az online pénztárgépeket évente kötelezően kell felül vizsgálni, aminek tetemes költsége van. Az üzemeltetőnek az éves felülvizsgálatot első alkalommal a pénztárgép első üzembe helyezését követő egy éven belül kell elvégeztetni. Ezt követően évente meg kell ismételni, úgy, hogy az egymást követő felülvizsgálatok között legfeljebb egy év telhet el. A probléma (azon kívül, hogy sokba kerül) az, hogy sok kereskedő erről nem tudott, így váratlanul érte őket a hír.
Egy neve elhallgatását kérő olvasónk 2012 óta rendelkezik online pénztárgéppel és nagy meglepetésére, egy nap jöttek és felülvizsgálták 130 ezer forintba kerülő pénztárgépét. A vizsgálat mindössze negyedórát vett igénybe és 16 ezer forintba került. A kereskedő azt sérelmezi, hogy az amúgy is drága pénztárgépéhez mostantól évente társul még költség, ami a havi 1905 forintos internetkapcsolattal együtt évente csaknem 40 ezer forintos terhet jelent. Szerinte az lett volna a korrekt, ha erről már a legelején tájékoztatták volna őket, annak ellenére, hogy nem volt választásuk, hiszen a jogszabály értelmében 2014 szeptember elsejétől csak online gépeket lehet használni. A régi pénztárgépeknél is volt évente kiolvasás, de annak költségei 10 ezer forint alatt voltak. Az állandó netkapcsolat ráadásul napi információt biztosít az adóhatóság felé, így a felülvizsgálatot csak egy újabb sarcként tudja értelmezni.
A Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatóságának szóvivője, Kovács Mária elmondta, hogy minisztériumi rendelet írja elő az online pénztárgépek éves szervizes felülvizsgálati kötelezettségét. A rendelet 2013. november 16-tól hatályos, és azóta nem volt módosítás. A NAV honlapján, az online pénztárgép menüpontban minden információ elérhető: erre többször felhívták az adózók figyelmét.
Valamiért azonban egy év múltán sem jutott el mindenkihez a hír. A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara kommunikációs munkatársa, Pesthy Zsuzsa elmondta: az első, felülvizsgálattal kapcsolatos felhívást 2014. szeptember 25-én kiküldött hírlevelükben tették meg, így elvileg ismerhető volt ez a kötelezettség a vállalkozások nagy része előtt.
Aki azonban, akárcsak olvasónk, már 2012-ben megvette pénztárgépét, azt mindenképpen váratlanul érhette a hír, és persze volt olyan is, aki egyáltalán nem lepődött meg. Beszéltünk egy neve elhallgatását kérő Vs megyei cég vezetőjével, aki foglalkozik az online pénztárgépek éves felülvizsgálatával. Elmondása szerint ők már 2012-ben tudtak erről a kötelezettségről, vagyis a rendelet hatályba lépése előtt már egy évvel. Megtudtuk, a vizsgálat célja elsősorban az, hogy a visszaéléseket kiszűrjék, vagyis hogy történt-e bármilyen manipuláció a géppel. A megyében egyébként 18 vállalkozás végezhet évenkénti felülvizsgálatot.
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy miért kerül ennyibe a mindössze negyedórás művelet. A NAV tájékoztatása szerint az éves felülvizsgálatot a nyilvántartásba vett pénztárgép, taxaméter szervizek végzik, így a szolgáltatás díjáról a NAV nem rendelkezik információval. Megtudtuk, 10-15 ezer forint + áfa + kilométer áron hirdetik a szolgáltatást a cégek, ami egybevág olvasónk információjával. Úgy tudjuk, tervben van hatósági ár megszabása is.
Megtagadni ugyan lehet az évenkénti felülvizsgálatot, de a vizsgálatot végző cég jegyzőkönyvet vesz fel, és tetemes bírságot is kockáztat az, aki így dönt: nem éri meg élni a lehetőséggel.
Lássuk, Vas megyében hány embert érint az online pénztárgépek körüli kötelezettségek teljesítése. Pontos számot nem tudunk, de egészen biztosan 4935-nél kevesebb embert, ugyanis ennyi online gép van jelenleg a megyében, csakhogy valakinek több gépe is van. Itt a költségek természetesen a gépek számának szorzatával nőnek.