2021.09.18. 20:00
Hogyan legyünk „jó” szülei tinédzser gyermekünknek? A coach válaszol
A témával kapcsolatban a Bridget Hölgyprogramok sorában Paksi András tréner, tanácsadó, coach tartott nemrégiben előadást. A következő alkalomra kamaszokat vártak önismereti és önbizalom-fejlesztő foglalkozással.
Legutóbb arról írtunk: a tudatos kommunikáció segít a kamaszokkal való jó kapcsolat kialakításában. Az előadó további tippeket adott: mielőtt „beleállunk” velük egy szituációba, amiről tudjuk, hogy ütközést eredményezhet, gondolkodjunk. Mutassuk meg a kamasznak, miért járhat jól az adott dologgal, és miért kérjük a segítségét. Az, hogy szülőként a támogatására lehet szükségünk, erősíti őt.
Felmérések bizonyítják, hogy a 17 évesek legnagyobb problémája a stressz. A generációk közötti feszültség őket is érinti. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, más dolguk sincs mint, hogy tanuljanak, miközben ők is küzdenek az élettel. Van, hogy csak arra vágynak, hogy meghallgassuk őket, hogy elmondhassák, mi fáj – tette hozzá. – Kíváncsiak vagyunk szülőként arra, mi van a gyerekkel, csak kell egy kapu, amit ki kellene nyitni. Ez a kapu nem a gyerekben van, hanem bennünk – szögezte le Paksi András.
– Mindez nem egyik napról a másikra történik meg. Ne erőltessük a dolgokat a tinédzserre: csak ültessük el a magocskákat, majd ő öntözi, ha már a magáévá tette a gondolatot. Tartsuk be a „nem beszél, kérdez, dicsér” alapszabályt. Ne szajkózzuk egyfolytában, mit akarunk tőle, és szerintünk mi a jó neki. Egy szülőnek jó értékesítőnek is kell lennie: ezer leszidás nem ér annyit, mint egy megerősítés. Abból építkeznek. Ha nem támadunk és vádaskodunk, hanem elmondjuk, hogy például, ami tegnap történt (későn jött haza), rosszul érintett bennünket, az többet használ. Mondjuk el, mit érzünk egy cselekvése kapcsán. Amikor kérdezünk, akarjuk őt megérteni, és ne sugalljuk, hogy mit mondjon.
„Ezt hogy érted? Miért gondolod így? Megmagyaráznád? Mesélj! Figyelek rád” – beszéljünk így. Mindez attól lesz hiteles, ha a saját kifejezésmódunkon teszszük. Ott kell lennünk nekik, és ezt érezniük kell. Az előadás óta lezajlott az első TiniTonik foglalkozás. Pataki Brigitta szervezőtől megtudtuk, az első alkalom az ismerkedésé volt, feltárták a problémákat – játékos formában, Molnár Péterné Bori pedagógus, mentálhigiénés szakember segítségével. A helyes önértékelés és a magabiztosság erősítése került fókuszba a részt vevő lányok megfogalmazott céljai alapján.
Kiemelte: a nagyrészt 12–13 éves lányok között csodálatra méltóan érett gondolatok cseréltek gazdát. A programsorozat célja, hogy mindenki felfedezze az erősségeit, megélje, hogy értékes, szerethető, érdekes ember. Ha javul az önértékelés, magabiztosabban éli meg a gyermek az új helyzeteket – ebben tud a csoport segíteni.
Kiemelt képen: Ha nem támadunk és vádaskodunk, az a szakember szerint többet használ