2011.02.22. 18:18
Alessandro Mendini: Re-design, re-gyerekkor
Az unalmas, élettelen tárgyak ideje lejárt. Alessandro Mendini szerint mindenképp, akinek játékokat idéző használati tárgyai mindenkit visszarepítenek a gondtalan, boldog gyermekkorba. Így mire is várunk még? Játékra fel!
"Milyen jó a felnőtteknek," - gondolja a gyerek - "oda megy ahova akar, azt csinál, amihez csak kedve van". Aztán egyszer csak ő is felnő, és onnantól kezdve egy egész életen át arra vágyik, hogy rosszalló tekintetek nélkül játszhasson újra az ebédlőasztalnál, és ne nézzék teljesen sérültnek amikor azt állítja, hogy van egy balerinás dugóhúzója és egy nagy fejet növesztett kávégép főzi neki az éltető feketét minden kora reggel. Amikor valakitől ilyen kijelentéseket hallunk érdemes lesz odafigyelnünk rá, de nem azért, mert baj van az elméjével, hanem azért, mert nagy valószínűséggel egy Alessandro Mendini remeket tudhatunk a birtokában.
A redizájn, azaz az újratervezés hitvallásában alkotó, olasz származású tervezőóriás soha nem felejtett el gyereknek maradni, és ez a szellemiség vezette őt ahhoz, hogy az elavult tárgyaknak új életet, új jelentést kölcsönözzön, ami sok esetben munkáinak védjegyévé vált. Ezzel a felfogással dolgozta be magát az évek alatt az olasz, majd a világ dizájnéletének köztudatába. Mendini munkásságának sokrétűségéről árulkodnak használati és lakberendezési tárgyai, épületei, valamint szerkesztői tevékenysége számos dizájn lapnál. Az elsősorban neo-modern és kortárs dizájn iránt érdeklődő Mendini olyan nemetközi cégeknek tervezi tárgyait, mint a Philips, Swarovszki, Swatch és nem utolsó sorban az Alessi, ahova legismertebb dizájn darabjait is álmodta.
Ennek a nagy népszerűségnek nem más örvend, mint "Anna G" a dugóhúzó, amely Mendini egy barátja, Anna Gili után kapta a nevét, valamint a saját magáról elnevezett "Alessandro M". Az egyszerű konyhai eszköz sikerének titka abban a megszemélyesítésben rejlik, aminek segítségével Mendini még az élettelen tárgyakból is képes emberi gesztusokat előcsalogatni. A barátságos mosolyú, kezét emelgető dugóhúzó megszűnik csupán célszerszám lenni, és sokkal inkább egy felnőttek számára készült játékszerként funkcionál, céljának mégis maximálisan eleget téve.
Ugyanezt a funkciót tölti be "Parrot", azaz Papagáj elnevezésű kézi szerszáma, azzal a különbséggel, hogy ő a palackba szorult dugó eltávolítása mellett csőrével még sörnyitásra is alkalmas. Ez a darab - akárcsak az előző is - a hideg, racionális modernista stílus jegyében született alkotásokkal szemben egy abszolút szívet melengető, szerethető tárgy.
Ezekből a példákból okulva lassan bevallhatjuk magunknak, hogy szívünk legmélyén mindannyian gyerekek maradunk, akik állandó késztetést éreznek arra, hogy mindig új és új játékokkal játszhassanak. És ezt Alessandro Mendini pontosan tudja. Éppen ezért reméljük, hogy nem most hallunk róla és munkásságáról utoljára.