2014.10.03. 16:20
Régi autócsodák - Elindult a veteránautó verseny
Bükfürdő - Elindult pénteken a MiSTER CLASSiC nemzetközi veteránautó verseny a büki gyógyfürdő nyári bejáratától. A két napos versenyen több mint 500 kilométert tesznek meg a kocsik. Szombaton Szombathelyre is jönnek.
Zsiránál kimennek Ausztriába, majd visszatérnek Sopronnál. Szombaton Kőszeg felé kerülve érkeznek Szombathelyre, ahol fél 3 körül dr. Puskás Tivadar polgármester fogadja őket, majd Vát Pósfa Répceszentgyörgy Bő felé térnek vissza Bükfürdőre.
A versenyen több mint 50 különleges veteránautó és youngtimer vesz részt, számos autómárkával: Skoda, Mercedes Benz, Willys Jeep, BMW, Alfa Romeo, Ferrari, Porsche , Lancia, MG, Jaguar, Rollce Royce, Opel GT, Austin Healey, Zsiguli, NSU, Vespa. A résztvevők között több külföldi páros is indul, Ausztriából és Csehországból. A mezőny legidősebb autója az 1942-es Willis Jeep.
A mezőny legerősebb autója egy 1987-es Ferrari Testarossa, amely 360 lóerős. A mezőny leggyengébb teljesítményű autója az 1961-es Vespa 400, amely mindössze 13 lóerős, viszont jó versenyezni vele, mert kicsike.
A verseny legrégibb autója egy 1942-es Willis Jeep, mellette a legkisebb autó áll, egy 1961-es Vespa, benne Halász Ferenc és felesége ül. Itt tűnik fel Kandász Andrea, televíziós műsorvezető, aki épp itt forgat.
- Kipróbáltam az egyik öreg hölgyet - meséli egy 1973-as hófehér Mercedest, ami Pétervári Zoltán szervezőé. Ha lesz női verseny, én is benevezek, még nem tudom honnan, de szerzek egy autót. Öt perc alatt ráéreztem a veterán autó ízére.
Pétervári Zoltán fő szervezőt kérdeztük, mekkora Magyarországon a veterán autósok csapata, kiket tud megszólítani, amikor versenyt rendeznek.
- Sokkal több veterán autós van ennél, de 100 és 200 közötti azoknak a száma, akik rendszeresen eljárnak versenyekre - mondta Pétervári Zoltán, aki 12 éve foglalkozik versenyszervezéssel. A MiSTER CLASSiC-nak Nyugat-Magyarország és Ausztria közelsége miatt sokáig Sopron volt a központja, de két éve áthoztuk Bükfürdőre, mert rengeteg támogatást kaptunk innen. Ez egy klassz turisztikai program. A verseny nemzetközi, Németországból, Ausztriából, Csehországból is vannak résztvevők. Az a tervem, hogy két éven belül hozzak ide egy olyan erős nemzetközi mezőnyt, akik majd utána idejönnek pihenni, nyaralni is. Ezek a nagy értékű autók a fürdő bejáratánál muzeális csodák, sok ember jön el őket megnézni.
Marosi György Budapestről érkezett egy 1973-as Alfa Romeo Giuliával, aminek a neve már önmagában is egy szerelmi történet. Ő igazi versenyző, szeretne jó helyezést elérni (Fotó: Szendi Péter)
Marosi György Budapestről érkezett a versenyre egy 1973-as Alfa Romeo Giuliával, amelyet Franciaországban vásárolt öt éve, és amely a neve miatt önmagában is egy szerelmi történet.
- Ez az autó tökéletesen megfelel erre a versenyre, mert rövid és egyenes az eleje, a fotocellák a versenypályán könnyen bemérhetők, itt a század másodpercek is számítanak. A tájékozódás része mindenkinek megy, az ügyesség, a precizitás dönt. Számítok arra, hogy érek el helyezést, már nyertem tavalyelőtt egy Budapest környéki versenyen. Tavaly harmadik lettem, idén második.
Sárdi Zoltán szintén Budapestről érkezett egy 1966-os angol MGP-vel, amit Angliából hozott 2005-ben. Azóta rendszeresen jár veterán autók versenyére, 2006-ban nyert is, utána második-harmadik helyei voltak. Most a párjával pihenni jött játszani -, nem nyerni akar.
Sárdi Zoltán Budapestről érkezett az angol 1966-os MGP-vel (Fotó: Szendi Péter)
Petrovszki István szintén Budapestről a legerőssebb autó tulajdonosa, egy 1987-es piros Ferrarival indul a versenyen, amit hét éve hozott Németországból.
- Minden évben elmegyek a versenyekre, imádom ezeket az utakat. Nincsenek eredményeim, de fantasztikus az utazás maga, csodálatosak a tájak. A barátom a navigátorom.
A navigátor Bauer Miklósnak hozzáfűzte:
- Ismerünk mindenkit, hiszen csaknem tíz éve járunk ezekre a versenyekre. Szeretünk gyorsan menni, persze a szabályokat betartva. Szeretnénk jó helyezést elérni, de semmi esélyünk nincs, mert ahhoz gyakorolni kéne, és mi sokat dolgozunk, nincs időnk gyakorolni. Az autó sem kifejezetten erre a versenyre való.
A MiSTER CLASSiC veteránautó verseny résztvevőire mivel az esemény közúton zajlik a KRESZ szabályai ugyanúgy érvényesek, mint bárki másra, aki a forgalomban részt vesz. Ez a verseny nem gyorsasági verseny.