Kultúra

2009.12.30. 03:29

Új leletekre bukkantak az Iseumban

Új leletek kerültek elő az Iseumban az építkezést megelőző, sok földmunkával járó, december 18-áig tartó ásatáson. Kuriózum az Ízisz-ábrázolásos mécses és az Ízisz-szobor lába.

Merklin Tímea

 

Pompeji, Sabrata és Gortyn Iseumainál kútszerű létesítményeket is találtak, amelyeket nilométernek hívtak. Egyiptomban a hasonló kútházak a Nílus vízállásának jelzésére szolgáltak. Jelképesen az Iseumokban is építettek ilyet.

Az év tele volt vallási ünnepekkel, amelyeket az egész birodalomban ugyanakkor ültek. Évi harminc vallási ünnepet tartottak az Iseumokban azon kívül, hogy a nap minden órájában is voltak szertartások.

Az Iseum napfelkeltekor nyitott, és napszálltakor zárt. A kutatások során napórák kerültek elő számos helyen (Savariában is lehettek), melyekkel a napfelkelte és a napnyugta közötti időt 12 egyenlő részre osztották. (Ez nem ugyanaz, mint ma egy óra.) Az épp időszerű szertartásokat óra-papok végezték. Hogy miként, arról falfestményeket ismerünk. (Töredékesen Savariában is maradtak fenn ilyen freskótöredékek.) A leghíresebbek a nápolyi múzeumban őrzött falfestmények, melyek a herculaneumi Iseumból valók. Mutatják, hogy milyen papi személyzet és asszisztencia - legalább 10-12 ember - működött közre a szertartásokon. (A háttérben gazdag közösség kellett hogy legyen ennyi pap eltartására.) Voltak, akik vizes, mások tüzes szertartásokat mutattak be. Külön voltak szentírás-magyarázók, akik az Egyiptomból papíruszokon megmaradt Ízisz-mítoszokat értelmezték és magyarázták a beavatott hívők számára. Rajtuk kívül zenészek és táncosok vettek részt a szertartásokon. Az Ízisz-papokat leborotvált fejükről, az Ízisz papnőket mell alatt, jellegzetes Ízisz-csomóval megkötött ruháikról ismerjük meg a képeken. Láthatjuk a hasaló szfinxeket és az Anubisz-maszkos papot. A maszkokhoz kapcsolódik Apulleius híres mondata: Az istenek kegyeskedtek emberek lábain felvonulni - vagyis hagyták magukat megjeleníteni.

Az óra-szertartások és a vallási ünnepekhez kapcsolódó szertartások is a templomon kívül voltak. A szentélyben csak az istenszobrot őrizték, és a kultuszfelszerelést. A hívők meghatározott rend szerint léphettek a szentkerületbe, de a szentélybelsőbe csak a papok mehettek. A közönséges halandó nem mehetett be oda, ezért az istennő jött ki , vagyis kihozták a szobrát. Valószínűleg ennek maradványát találták meg most, 2009 decemberében. A méretéből ítélve ez egy egyharmad életnagyságú (hordozható méretű) szobortöredék: a ruha alól jobbra kilépő láb az analógiák alapján Ízisz istennőé lehet.

Az óra-szertartások és a vallási ünnepekhez kapcsolódó szertartások is a templomon kívül voltak. A szentélyben csak az istenszobrot őrizték, és a kultuszfelszerelést. A hívők meghatározott rend szerint léphettek a szentkerületbe, de a szentélybelsőbe csak a papok mehettek. A közönséges halandó nem mehetett be oda, ezért az istennő jött ki , vagyis kihozták a szobrát. Valószínűleg ennek maradványát találták meg most, 2009 decemberében. A méretéből ítélve ez egy egyharmad életnagyságú (hordozható méretű) szobortöredék: a ruha alól jobbra kilépő láb az analógiák alapján Ízisz istennőé lehet.

Az Ízisz-ünnepek felvonulásokkal, lakomákkal jártak, ezért épülhettek a szentélyhez kiszolgálóhelyiségek: konyha, lakomaszoba, sekrestye, paplak (Pompejiben máig megvannak). A szertartások menete hit-titoknak számított, de amit szabadott tudatni, azt leírta Apulleius, aki Ízisz-pap volt.

További érdekesség, hogy Savariában két homlokzati Ízisz-ábrázoláson kívül a Romkertből került elő egy íziszes lepénysütő-minta. A közelmúltban talált mécses a negyedik Ízisz-árbázolásos kultusztárgy Savariában.

 

Az Ízisz-ünnepek felvonulásokkal, lakomákkal jártak, ezért épülhettek a szentélyhez kiszolgálóhelyiségek: konyha, lakomaszoba, sekrestye, paplak (Pompejiben máig megvannak). A szertartások menete hit-titoknak számított, de amit szabadott tudatni, azt leírta Apulleius, aki Ízisz-pap volt.

További érdekesség, hogy Savariában két homlokzati Ízisz-ábrázoláson kívül a Romkertből került elő egy íziszes lepénysütő-minta. A közelmúltban talált mécses a negyedik Ízisz-árbázolásos kultusztárgy Savariában.

 

Az Ízisz-ünnepek felvonulásokkal, lakomákkal jártak, ezért épülhettek a szentélyhez kiszolgálóhelyiségek: konyha, lakomaszoba, sekrestye, paplak (Pompejiben máig megvannak). A szertartások menete hit-titoknak számított, de amit szabadott tudatni, azt leírta Apulleius, aki Ízisz-pap volt.

További érdekesség, hogy Savariában két homlokzati Ízisz-ábrázoláson kívül a Romkertből került elő egy íziszes lepénysütő-minta. A közelmúltban talált mécses a negyedik Ízisz-árbázolásos kultusztárgy Savariában.

 

További érdekesség, hogy Savariában két homlokzati Ízisz-ábrázoláson kívül a Romkertből került elő egy íziszes lepénysütő-minta. A közelmúltban talált mécses a negyedik Ízisz-árbázolásos kultusztárgy Savariában.

 

További érdekesség, hogy Savariában két homlokzati Ízisz-ábrázoláson kívül a Romkertből került elő egy íziszes lepénysütő-minta. A közelmúltban talált mécses a negyedik Ízisz-árbázolásos kultusztárgy Savariában.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!