Lóerő

2009.11.05. 15:01

Az autótuning, kicsit közelebbről

Van aki három millió forintot is elkölt az egymillió forintos autójára. Az autótuning egyedivé varázsolhatja az átlagos autókat, mértéke csak idő, pénz és elhivatottságfüggő.

Garai Antal 'Atom'

Háromféle autóst különböztetünk meg. Az első táborba tartoznak azok, akik megveszik az autót, és onnantól fogva a kötelező szervizen és az évi két mosáson kívül többet nem törődnek az autóval. A második táborba tartoznak azok, akik a szalonból kihozva törekednek az újszerű állapot megtartására amíg csak lehet, ápolják és karbantartják a négykerekűt az évek során. A harmadik tábor foglalja magába a tuningosokat, akik nem elégednek meg a gyártói formatervezéssel, egyedire, személyre akarják szabni autójukat, legyen szó a megjelenésről vagy a teljesítményről egyaránt.

Általában a 20-35 év közöttiek azok, akik valamilyen módon változtatgatják autójukat. Hogy miért? Hogy optimalizálják, illetve növeljék a teljesítményt, hogy a saját ízlésük szerint egyedivé tegyék az autót.  Van, aki megelégszik egy szolid krómcsíkkal, de van olyan is, aki három milliót is elkölt az egymillió forintos autójára. Mindez csak pénz, fantázia és elvárások kérdése - mondta el Bicskei Miklós, az egyik szombathelyi tuning és alkatrészbolt vezetője.

A tuningnak több fajtája is van, lehet teljesítménynövelő, féktuning, futóműtuning, kipufogótuning, vagy a legelterjedtebb, az optikai tuning. Optikai tuningnak számít a spoilerezés, matricázás, fényezés, de még az is, ha az utastérben kicserélnek egy váltógombot. - A lehetőségek tárháza kifogyhatatlan. Az apró kiegészítőktől kezdve a fóliázáson és lámpatest cserén át a teljes átalakításig. Szombathelyen vannak komolyabban tuningolt autók, de igazán még mindig gyerekcipőben jár itt helyben ez a műfaj. Általában lassan készül el egy autó, az egyes folyamatok közt van hogy hónapok telnek el. Kevesen tehetik meg, hogy rövid időn belül nagy összeget költsenek az autójukra - tette hozzá Miklós, aki évek óta ebben a világban tevékenykedik, él.

A tuningra is kihat a trend, ugyanúgy mint a divatra. Pár évvel ezelőtt még mindenki alumínium szárnyakat vett és kétkarú tükröket. Ma a clean és a cult a divat, azaz minél egyszerűbb, letisztultabb legyen, ültetéssel, nagy felnikkel - árulta el Miklós. A motor teljesítményét növelhetjük a vezérlőelektronika cseréjével (chip-tuning), módosításával (tuning-box), vagy gyertyák, légszűrők, kipufogó-leömlők cseréjével, és még sorolhatnánk.
A boltvezető elmondta azt is, hogy nem csak a használtautókat változtatják tulajdonosaik. Volt aki a szalonból hozta új autóját kipufogódob cserére, illetve küszöb és lökhárítótoldatok felszerelésére. Érdeklődni kell mielőtt az új autót átalakítatjuk, hogy az a garanciát mennyiben befolyásolja.

- Az tévhit, hogy a tuningtól a garancia rögtön elvész. Ha megfelelő műhelyben, megfelelő engedélyekkel rendelkező alkatrészt tesznek az autóba, akkor az maximum csak az adott rész garanciáját veszti el (például egy hátsó kipufogódob átszerelésénél, csak a cserélt alkatrészről veszítjük el a garanciát, nem az egész kipufogórendszerről). A minőség is számít, hiszen vannak olyan küszöbök például, amelyeknél akkorák az illesztési hézagok, hogy azokat még az űrből is látni lehet. Az ilyen toldatok lógnak az autón, mint egy gatya. Viszont olyan elemeket is kapni, amik milliméterpontosak és úgy néznek ki, mintha a gyárban szerelték volna az autóra. Azért az mégis csak szebb - érvelt Miklós.

Az autótuning baráti társaságokká kovácsolja össze a műfaj szerelmeseit. Viszont nem győzőm tudatosítani az újoncokban, hogy egy megfelelő műszaki állapotú autóra van szükség hozzá. Előfordult már, hogy egy autón dolgoztunk és a fékpofákat, illetve egyéb alkatrészt is cserélni kellett, mert azok nem voltak megfelelő állapotban. Úgy szép az egész, ha a részletek is stimmelnek - fűzte hozzá.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!