2020.08.15. 07:00
Egy kerék kicserélése nem a világvége
A Magyar Gumiabroncs-szövetség összeállításából kiderül, hogy kerülhető el az abroncs sérülése, és az is, hogy mit kell tenni, ha már megtörtént a baj.
teljes értékű pótkerék a legjobb megoldás, ha nincs, jöhet a mankókerék
Fotó: Illusztráció: Shutterstock
Hogyan kerülhető el a defekt? Erre keresi a választ a Magyar Gumiabroncs-szövetség (HTA) legújabb elemzésében. A szakértők szerint százszázalékos biztonság nincs, de elővigyázatossággal minimálisra csökkenthetjük a baleset esélyét. A HTA szakértői emellett arra vonatkozóan is adnak tanácsot, hogy mi a teendő, ha mégis megtörténik a baj.
Nem kellően körültekintő vezetés esetén éles tárgyakba ütközve, illetve járdára történő felállásnál megsérülhet a gumiabroncs. Ilyenkor a gumiabroncs belső szerkezete rejtett, azonnal nem észlelhető sérüléseket szenvedhet. Ha elkerülhetetlen, hogy járdára vagy egyéb akadályra felhajtsunk, csak egészen lassan, a kereket a járdaszegélyre merőlegesen állítva tegyük. Ellenőrizzünk rendszeresen, hogy a gumiabroncsokon nincs-e sérülés, kitüremkedés vagy belefúródott idegen tárgy.
Amint észrevettük, hogy defektünk van, minél előbb álljunk meg, a lapos kerékkel továbbhaladva nem csupán az abroncsot, de akár a felnit is tönkretehetjük.
Az autópálya leállósávját egyebek között erre a célra találták ki, de ez nem jelenti azt, hogy biztonságos lenne tartósan ott tartózkodni. Vegyünk fel láthatósági mellényt, a családtagok a szalagkorláton túl várakozzanak, és mindenképpen tegyük ki az elakadásjelző háromszöget. A teljes értékű pótkerék a legjobb megoldás, ennek hiányában használjuk a mankókereket, és ha valamiért ez sem áll rendelkezésre, használhatjuk a néhány ezer forintért beszerezhető defektjavító folyadékot.
Ha a nyárigumival szerelt autónkkal defektet kapunk, és a cserét téli mintázatú abronccsal oldjuk meg, drasztikus mértékben romlik az autó irányíthatósága.
Nincs az a menetstabilizáló elektronika, amely képes lenne fékezéskor megfogni az így felszerelt autót: akár már egy enyhe ívű kanyarban is letér az ívről, a kocsi hátulja kicsúszik, és kiszámíthatatlan módon alul- vagy felülkormányozottá válik. Természetesen ugyanez a helyzet, ha a téli szett kieső darabját nyárival pótoljuk. A téli- és nyárigumik anyaga és mintázata nem véletlenül különböző: ezeket egymástól nagyban eltérő körülményekre tervezték. Ezért az az ideális állapot, amikor az autóra felszerelt gumiabroncsok kora, mérete, mintázata és egyéb jellemzői azonosak, ideértve a pótkereket is.
A javítófolyadékot csak pót-, illetve mankókerék hiányában használjuk gyorsjavításra, rövid távolság megtételére a legközelebbi szakszervizig.
Mindenképpen olvassuk el a használati útmutatót: van olyan típus, amelynek gyártója kifejezetten ellenjavallja a defektet okozó tárgy (pl.: szög) eltávolítását. Ha lehet, olyan típust válasszunk, amelynek használatakor az autót nem kell emelővel felemelni. A szerelőműhelyek nem örülnek, ha egy folyadékkal telenyomott abroncsot szeretnénk megmenteni, de technikailag megoldható.
Kellő óvatossággal az abroncs sérülése elkerülhető, a defekt nem, azonban egy kerék kicserélése nem a világvége: az is megoldja 15-20 perc alatt, akinek még sosem volt hasonló esete.