autósport

2021.06.05. 07:00

F1: Harc az azeri szélárnyékért

A Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokság 2021-es idénye immáron a hatodik állomásához érkezik: ezúttal az azerbajdzsáni főváros utcáin száguldanak a világ leggyorsabb autóversenyzői.

Kelemen Attila

Winner Red Bull's Dutch driver Max Verstappen celebrates during the podium ceremony after the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit in Monaco, on May 23, 2021. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)

Forrás: AFP

Fotó: Andrej Isakovic

Ugyan hivatalosan a hétvégén kezdődik a negyedik Azeri Nagydíj, ám a csapatok fejébe már jóval előbb belefészkelte magát a leggyorsabb utcai verseny gondolata. Két hete a Monacói Nagydíj hétvégéjén majdhogynem többször került szóba a bakui futam, mint a hercegségi megmérettetés. Történt ugyanis, hogy az előttünk álló hétvégi esemény „népszerűségét” egy végeláthatatlan vita váltotta ki.

Mint arról már korábban beszámoltunk, a címvé­dő Mercedes kifogásolta, hogy legfőbb riválisa, a Red Bull-Honda rendkívül hajlékony hátsó szárnyakkal nyer fontos tizedmásodperceket az egyenesekben. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) érdeklődését is felkeltették, a szabályalkotók nem is késlekedtek: bejelentették, hogy június közepétől szigorúbban ellenőrzik az autók légterelőit.

Ugyan a Mercedes – és az ügyben támogató McLaren és Aston Martin – elégedetten könyvelte el, hogy az FIA fellép az érdekükben, ám azzal cseppet sem értettek egyet, hogy majdhogynem egy hónap haladékot kaptak a rugalmas hátsó szárnyat használó csapatok. Ugyanis időközben az is kiderült, hogy az energiaitalosok mellett a Ferrari, az Alpine és az Alfa Romeo is hasonló trükkel próbál időt nyerni a hosszú egyenesek végén.

A monacói futamot követően mind a Red Bull, mind pedig Max Verstappen átvette a vezetést a tabellán
Grafika: Kelemen Attila

És éppen ez az, amit kifogásol a Mercedes: az év leghosszabb, azaz leggyorsabb egyenesével rendelkező pályára utaznak a hétvégén, ami a trükközőket hatványozottan előnyös helyzetbe hozza; különösen egymás mögött, szél- árnyékban autózva. Egyes számítások szerint akár fél másodpercet is verhetnek az ellenfeleikre a szabálykönyvben kiskaput találó alakulatok. A címvédő alakulat csapatfőnöke, Toto Wolff nem győzte hangsúlyozni, hogy ha a hétvégéig nem történik előrelépés az ügyben, akkor meg fogják óvni az azeri verseny végeredményét.

A Red Bull nem késlekedett a válaszreakcióval: ők pedig a Mercedes első szárnyának merevségét kérdőjelezték meg. Az már más kérdés, hogy egyik csapat első légterelője sem tekinthető teljesen merevnek, így ez az érvelésük nem ugyanolyan súlyú, mint amit feléjük zúdítottak a szigorítást követelők.

A Mercedes most hasonló nyomásgyakorlást végez, mint ami 2018-ban ellene irányult a lyukacsos felnijének köszönhetően, amivel a gumimelegítésnél trükközött. Akkor a német csapat engedett az óvás fenyegetésének. Ennek fényében is kíváncsian várjuk, hogy a Red Bull (no meg az FIA) mit lép.

Az Azeri Nagydíj hétvégi menetrendje (magyar idő szerint):

Szombat, 11.00: harmadik szabadedzés, 14.00: időmérő edzés. Vasárnap, 14.00: a futam rajtja.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!