2021.07.03. 07:00
Verstappen meglógni látszik – A Mercedes leáll autójának fejlesztésével
A múlt heti Stájer Nagydíj után a hétvégén az Osztrák Nagydíjnak ad otthont a Red Bull Ring a Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokságban.
Mexikvros, 2019. oktber 25. Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzje a Forma-1-es auts gyorsasgi vilgbajnoksg Mexiki Nagydjnak els szabadedzsn a mexikvrosi Hermanos Rodriguez plyn 2019. oktber 25-n, a futam eltt kt nappal. MTI/EPA/EFE/Jose Mendez
Forrás: MTI/EPA/EFE
Fotó: Jose Mendez
Mint ahogy azt már a szezon előtt tudni lehetett, az idei bajnokság sajátos helyzetet teremt az autók fejlesztése során. A költségvetési plafon, a korlátozott módosítási lehetőségek és a 2022-től induló új motor- és aerodinamikai formula meg fogja határozni a 2021-es autókra fordítható költségeket, ami nagyban befolyásolja az idei bajnokságot is.
Miközben a Mercedes és a Red Bull többfrontos csatát vív egymással (a versenypályán és azon kívül is), az is merőben eltérő, ahogy e két csapat a fent említett helyzethez viszonyul.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff már a negyedik futam után utalt rá, ezen a héten pedig már nyíltan be is ismerte, hogy az idei autó fejlesztésével lényegében leállnak, ami azt jelenti, hogy a brixworth-i gyárban 100 százalékban már a jövő évi autóra fognak összpontosítani. Azért hozták meg ezt a sorsfordító döntést, hogy a 2025-ig tartó új érában egy komplexebb, kiforrottabb autóval tudjanak rajthoz állni; tudniillik a 2022-es autók és azok erőforrásának jelentős részét négy évig homologizálják. Mondhatni, aki 2022 elején beragad a rajtnál, az könnyen le is mondhat a bajnoki álmairól az azt követő években is.
Ugyan ez még nem azt jelenti, hogy teljes mértékben feladnák az idei bajnokságot, hiszen a jelenlegi autójukkal még van bőven idejük foglalkozni: kiismerni, optimalizálni azt. Csupán arról van szó, hogy a hátralévő futamokon szinte biztosan nem fogunk látni vadonatúj aerodinamikai elemeket, szárnyakat, új megoldásokat az idei évre leszűkített padlólemezen.
Nem úgy, mint a Red Bullon, amely a múlt héten is megannyi új megoldást vonultatott fel a Stájer Nagydíjon. Az energiaitalosok csapatfőnöke, Christian Horner azt prognosztizálta, hogy augusztusig nem is hagynak fel az RB16B kódjelű autójuk frissítgetésével. A céljuk egyértelmű: 2013 után végre letaszítani a trónról a Mercedest, megszerezni a bajnoki címeket.
A két csapat rövid- és hosszútávú stratégiáját elnézve felmerül a kérdés, hogy melyiküknél fizetődik ki legjobban a költségek ilyen arányú átcsoportosítása. És az sem elhanyagolható szempont, hogy mit tud kezdeni a Mercedes az idei évre rendelkezésre álló alkatrészeivel, adataival? Vissza tudnak-e zárkózni az elmúlt hetekben előnyt kovácsoló Red Bullra?
Ha az első két kérdésre most nem is, de a harmadikra a hétvégén már választ kaphatunk, hiszen megállás nélkül következik az Osztrák Nagydíj, a múlt hetitől eltérő gumikiosztással.
A hétvégi Osztrák Nagydíj menetrendje (magyar idő szerint): Szombat, 12.00: harmadik szabadedzés, 15.00: időmérő edzés. Vasárnap, 15.00: futam.