2021.10.21. 07:00
Az Amerikai GP-vel folytatódik a Formula–1-es bajnoki pontvadászat
A Formula–1-es gyorsasági autós-világbajnokság 2021-es idénye utolsó harmadába lépett. A bajnoki párbaj Hamilton és Verstappen között továbbra is szoros, és most már motorfronton sem várható előnyszerzés, illetve hátrányba kerülés egyik csapatnál sem. Azaz tiszta lappal vághatnak neki a riválisok a véghajrának.
21_16_török
Fotó: Grafika: Kelemen Attila
Ugyan Max Verstappen annak tükrében várhatja az amerikai versenyhétvégét, hogy a legutóbbi török futam után ismételten az ő neve szerepel a ponttáblázat élén, ám a hatpontos előnye ellenére mégis a Red Bull holland pilótája lehet nyugtalanabb az isztambuli megmérettetést követően.
A legutóbbi két futamon a Mercedes pilótái diadalmaskodtak, amit az energiaitalosok annak tudnak be, hogy az ezüstnyilak motorfronton egyre nagyobb előnybe kerültek velük szemben. Verstappen fel is hívta a csapata figyelmét a sajtón keresztül, hogy ha versenyben akarnak maradni a bajnoki címért, akkor nekik is muszáj lesz fejlődniük a hátralévő futamokra.
Verstappen nyugtalanságát vélhetőleg csak fokozta az a tény, hogy két hete az isztambuli esőben az a Valtteri Bottas ért elsőként célba, aki köztudottan gyengén szokott szerepelni csapadékos körülmények között. Ráadásul egy éve, az ugyancsak esős Török Nagydíjon Bottas esett-kelt, hatszor is megpördült a futam során; ez a nagy kontraszt pedig csak egyet jelenthet: a finn ezúttal teljes mértékben magabiztos volt a Mercedesében.
Pedig nem volt ez mindig így. Köztudott, hogy az év elején bevezetett új padlólemezszabály a német gárdát érintette a leghátrányosabban. Ráadásul a meglehetősen rövid szezon előtti tesztidőszak sem volt a segítségükre. Ennek fényében nem meglepő, hogy az idény első felében rendre úgy zajlottak a nagydíjhétvégék, hogy Hamiltonék a szabadedzéseken kénytelenek voltak kísérletezgetni a beállításokkal, ami nem túl ideális felkészülési mód a szombati időmérő edzésekre és a vasárnapi futamokra. A szabadedzések egyórásra redukálásával és a sprintkvalifikációk bevezetésével pedig a pályán töltött idő is kevesebb lett, ami ugyancsak megnehezítette a dolgukat. Miközben az évad elején ismeretlen vizeken eveztek, azóta egyre hatékonyabban tudják navigálni a W12-esüket, és már a partot is látják a horizonton.
Az elmúlt futamokon mutatott javulásuk nem egy technikai trükknek vagy egy új fejlesztési csomagnak tudható be, hanem annak a ténynek, hogy már nem tart nekik sokáig megtalálni a megfelelő beállításokat, így jó alapokról vághatnak neki a nagydíjaknak. Azzal, hogy többet tudnak kihozni a csomagjukból, még nagyobb erőbedobással, még több figyelemmel várhatják a lámpák kialvását a futamok rajtjainál.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnökének legutóbbi nyilatkozata is beszédes: a szezon elejével és a nyári szünet előtti időszakkal ellentétben most már több pénzt tenne csapata végső győzelmére.
Mindeközben a Red Bull bokszában vészjóslóbban állnak a riporterek mikrofonjai elé. Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója szerint a hátralévő hat futamból négy esetben a Mercedes autóinak fognak kedvezni a pályák karakterisztikái. Holott pár héttel ezelőtt még úgy vélekedtek, hogy a Red Bulljuk lesz előnyben a pályák zömében. Az osztrákok pesszimista hangulatát jelzi az is, hogy a Török Nagydíj után válságértekezletet hívtak össze, hogy a szezon hajrájára rendezzék soraikat. Ezen a megbeszélésen már jelen lehetett a főmérnökük, Adrian Newey is, aki pár héttel ezelőtt súlyos kerékpárbalesetet szenvedett, így az ő tapasztalataira nemigen számíthattak szeptemberben és októberben. Szükségük is van Newey visszatérése, ugyanis az erőforrások 2022-re való átcsoportosítását követően már csak egy dolog lehet a kezükben a problémáik megoldására: a Mercedeshez hasonlóan jobban kiismerni az autójuk viselkedését különböző körülmények között.
Hamiltonék már voltak hasonló helyzetben, 2018-ban, amikor a Ferrarival vívtak szoros párharcot egész éven át. Egészen addig, amíg a véghajrára tempót növelt a Mercedes, és meg sem állt a bajnoki címig.
Az Amerikai Nagydíj hétvégi menetrendje (magyar idő szerint):
Péntek, 18.30: első szabadedzés, 22.00: második szabadedzés.
Szombat, 20.00: harmadik szabadedzés, 23.00: időmérő.
Vasárnap, 21.00: a futam rajtja. KA
Kiemelt képünkön: Max Verstappen hatpontos előnnyel érkezik Austinba