9 órája
Nyelviskola-tulajdonos és első könyves szerző – Nagy Mariann Mosolysztorija
Negyedszázada olyan nyelviskolát álmodott, amelybe ő maga is szívesen járna. Pedagógusként a régi tanulási beidegződések széttörését tűzte a zászlajára Nagy Mariann. Szombathelyről indult, a bázisuk ma is itt van, ám mára Európa-szerte ott vannak tanulóik otthonában. Úttörőnek lenni, újítani, vállalkozni – mind végigkísérik a nyelviskola-alapító útját, aki Mosolysztori címmel írta meg élete és a nyelviskola történetét.
Egyéni haladási tempóban (az online térben is), házi feladat nélkül, kötetlen időbeosztással és élő tanárral tanulhatnak a diákok az angol mellett németül és spanyolul is – hirdeti a Smile nyelviskola. Mariann évek óta Budapesten él. Heti-kétheti rendszerességgel utazik a szombathelyi székhelyre, hiszen „itt van a nyelviskola lelke”. Az első könyves szerzővel mi is itt találkoztunk. Kirobbanó, karakán – ezek az első benyomások róla.
A kezdetek: logopédusként
– Ikerváron születtem, Kőszegen jártam gimnáziumba, később költöztünk csak Szombathelyre. Érettségi után logopédiai képzésre jelentkeztem. Hogy miért? Már hároméves koromból van emlékem arról, hogy „levegő gyerekeket” tanítottam. A felvételi előtt a magyar és a biológia ment a legjobban. Épp ezek kellettek a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán a felvételihez. Meixner Ildikó és Montágh Imre tanítványaként gyógypedagógusként végeztem logopédia szakirányon. Vasváron helyezkedtem el, a városban első logopédusként, az iskolában voltam státuszban. Abban a korban, amikor még a szülőkkel is el kellett fogadtatni, hogy logopédust alkalmaznak a beszédhibás gyermekek mellé. Tizenhárom évig dolgoztam ott: általános iskolákba és óvodákba jártam, a szülőket is bevontam a terápiába – meséli.
Egyedül három gyermekkel
Már Szombathelyen vitt logopédiai vállalkozást, amikor egyedül maradt három kis gyermekkel. Mátyás király utcai rendelőjében reggel 7-től este 9-ig színészekkel, tévébemondókkal, riporterekkel, diszlexiás és pösze gyermekekkel ült a tükör előtt. Hiába volt azonban sikeres a vállalkozás, a gyerekek mellett olyan munkahelyet kellett keresnie, amelyben nem ő szolgáltat reggeltől estig. Egy hagyományos nyelviskolából érkezett, nyelvtanfolyamot hirdető szórólap döntötte el a sorsát: jelentkezett a kurzusra, heti kétszer négy órában angolul kezdett tanulni, ám falakba ütközött.
"Csinálok magamnak egy nyelviskolát"
– Ha nem mentem el, ha nem írtam házi feladatot, lemaradtam a tananyaggal. És lemaradtam akkor is, amikor ott voltam az órán: a tizenévesekhez képest több időre lett volna szükségem a tananyag elsajátításához. Gondoltam egy nagyot: csinálok magamnak egy nyelviskolát, ahová akkor megyek, amikor akarok, ahol nincs házi feladat, és ahol a saját ritmusomban haladhatok. Sok dolog együttállására volt szükség: amikor nyitottam, csupán egy nyelviskola állt a tanulók szolgálatában az államin kívül, a rendszerváltás után akkoriban indultak Magyarországról az első fapados járatok, kinyíltak a határok, az emberek nyelvet akartak tanulni. De kellett a vállalkozószellem is. Első lépésként a világ több pontjáról kutattam fel és vettem magam mellé szakembereket. Összeállítottunk egy olyan módszert, amely megfelel az előbb említett szempontoknak.
A terjeszkedés
2000 decemberére a logopédia mellett már folyt az angol oktatás. A következő év februárjáig több mint száz angolul tanulójuk gyűlt össze csak Szombathelyről. A logopédiai praxist végül Mariann átadta az egyik volt tanítványának. Onnantól egyre terjeszkedtek, franchise vállalkozást indított a 2000-es évek közepén: ezáltal 15 magyarországi városba, sőt még Cambridge-be is eljutott a nyelviskola létrehozásának módszere. A Know-how-t Magyarországon 15 partnernek, ezenkívül külföldön Németországba és Ausztriába is továbbadták már. A Covid előtt fizikailag öt városban voltak jelen, azóta Tokiótól Los Angelesen át Észak-Írországig és Svájcig a világ számos pontján működnek, továbbra is szombathelyi központtal magyarok online nyelviskolájaként.
- Több alkalommal jártak Angliában tanulmányúton, ahonnan az angol vidék hangulatát hozták el.
- Ők szervezték az első Halloween-bulikat, felvonulásokat Szombathelyen,
- sok közösségépítő rendezvény fűződött a nevükhöz.
A tanárok egy szoftver segítségével mindenkivel külön foglalkoznak. Folyamatosan keresnek újabb kollégákat adminisztratív és tanár oldalon is – Budapesten épp a bővülés szándékával nyílt menedzsmentközpontjuk, mondja Mariann. Úgy véli, megelőzték a kort az online világ tekintetében is. Ezt a Covid hozta el: mindössze 3 napot voltak zárva, egy hónap alatt álltak át az online oktatásra. Forradalmian új online nyelvoktató szoftvert fejlesztettek, amelyhez a rendszerek már korábban is rendelkezésre álltak. Ezt csiszolják tovább, még felhasználóbarátabbá.
Kollégái pörgősek és önállók
Lelkesen beszél vezetői csapatáról és kollégáiról: pörgősek, szorgalmasak és önállók, erős tulajdonosi szemlélettel. A háromból két gyermekével máig együtt dolgozik a nyelviskolában, tulajdonostársak is lettek. Idősebb lányának amerikai férje van, fiának indiai felesége. Kisebbik lánya Los Angelesben él – az angol kinyitotta számukra a világot, és a mai napig nagy szerepet játszik mindhármuk életében.
Mariann szentül hiszi: a nyelviskola hosszú távú sikerének egyik titka, mindennek az alfája és omegája a jól szervezett, összetartó csapat.
A másik, hogy, mivel ő maga soha nem tanított, külső nézőpontból tud tekinteni az iskolára. Emellett folyamatosan képezte magát: menedzsmentet, vezetéselméletet tanult, törekedve a szervezeti megújulásra is. Ma cégeknek, induló vállalkozásoknak is segít. S bár cégvezetőként a férfiak világában kell érvényesülnie, a nőiségét nem adta fel. Máig tele van tenni akarással, és fotózni tanul, havonta egyszer eljár festeni.
A Mosolysztori
A 200 oldalas könyvvel, melynek Barnóczky Ákos a társszerzője és amelyhez Nemere István írt előszót, november 23-án Szombathelyen 14.30-kor a Weöres Sándor Színházban lesz a bemutatója, nemrég készült el.
– Felelősségteljes hazardőrnek mondom magam a könyvben, amelynek 1998-ban kezdődik a sztorija. Anno a kényszer és a bennem lévő büszke tartás is mozgatott. Magamnak kellett megtalálnom a megoldásokat – mondja, és a közeljövő terveit is szóba hozza.
– Az online terjeszkedést szeretnénk tovább folytatni világméretben. A jövőbe teszem a Smile-t, amely örök, akkor is, ha esetleg ötven év múlva már nem nyelvet tanítanak majd benne. A gyermekeim viszik tovább.