Gazdaság

2014.05.25. 18:40

Uniós pénzből újraindulhat a határvasút

Szombathely, Felsőőr - Tartalmazza a burgenlandi tartományi közlekedési stratégia, egy kinti civil egyesület egyik fő célja, és bekerült az európai zöldek kampányanyagába is. A Szombathely – Felsőőr (Oberwart) vasútvonal újraépítéséről van szó.

Vadas Lucia

Burgenlandi civilek kritizálják a fejlesztési stratégiát: túlságosan elméleti anyag, nincsenek konkrétumok, nem látnak garanciát a megvalósulásra. De odaát legalább a diskurzus már megindult az ügyről.

Az ötvenes években felszámolt vonal a jelek szerint az osztrákoknak fontosabb volna, mint a magyaroknak. A monarchia idején kiépített vasúthálózatot kettévágó trianoni határ, majd a vasfüggöny felhúzása máig negatívan érinti a Dél-Burgenlandban élőket.

A Bécsben dolgozók és az ott tanulók szívesen járnának vonattal, és nem úgy, hogy valaki behozza őket Szombathelyre, és itt felszállnak a vonatra. Jelenleg ez a bevett módszer.

Ha a vonal visszaépítésén túl még a vonatok menetrendje is megfelelő lesz majd egyszer, a kint dolgozó magyarok százainak is alternatívát jelent a személykocsival való ingázással szemben.

A tartományi vasúthálózat fejlesztését szorgalmazandó 2011-ben egyesület alakult Felsőőrött, a Südburgenland Pro Bahn, amely legutóbb a hivatalos fejlesztési stratégiát kritizálta.

Pénteken este volt ugyanis egy prezentáció az osztrák kisvárosban, amelyen a tartomány képviselői a stratégia jelen állását ismertették, illetve bocsátották további társadalmi vitára. Eszerint a helyi kormányzat már abból indul ki, hogy Felsőőrből Bécsbe 90 perc alatt kellene eljutni vonattal, éspedig mielőbb.

Az egyesület szerint a készülő közlekedési stratégia nem igazi koncepció, nem tartalmaz konkrét intézkedéseket, sőt, még kevesebb összeköttetést látnak, mint az előző, 2002-es közlekedési stratégiában.

A civil szervezet szerint a stratégia nem biztosítja a mobilitást, illetve a rövidebb távú Határvasút (Grenzbahn) projektben felmerülő fejlesztések megvalósítására sem látnak megfelelő garanciát. (A hivatalos stratégiát prezentáló Peter Zinggl közlekedési koordinátor ki is mondta: „nem ígérünk semmit".)

Hans Niessl burgenlandi tartományfőnök szerint az államok szempontjából különösen fontosak a határon átnyúló projektek, mivel ezeknek különösen magas az uniós támogatási aránya. Elméleti megállapodás már másfél éve van a magyar kormánnyal, és Niessl egy hete úgy nyilatkozott, hogy közvetlen kapcsolatban állnak budapesti döntéshozókkal.

A kritizált Határvasút projekt magyar partnere a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség. A program januárban indult, tizenkét hónapon át tart.

A két megfogalmazott cél: a Felsőőr – Szombathely vasútvonal újraépítése személy- és áruforgalomra, illetve a Sopron – Ebenfurt szakasz fejlesztése. A projekten belül azonban most csak tanulmányok, hatásvizsgálatok és költségtervek elkészítésére kerül sor, közel 680 ezer eurós költségvetéssel.

A következő hetekben több burgenlandi településen, helyszínen tartanak a múlt hetihez hasonló fórumokat, illetve volt egy kérdőíves felmérés is. Az íveket több mint tízezren küldték vissza. A kiértékelés őszre várható.

Június 27-én Tarcsafürdőn (Bad Tatzmannsdorf) lesz egy konferencia a témában, Mobil 2020 a délkeleti határrégióban címmel. A több szervezet összefogásában szerveződő rendezvényen számítanak a magyarok jelenlétére is, biztosítani fognak szinkrontolmácsolást, a részvétel ingyenes. Lesz magyar előadó, az esti pódiumvitára várják dr. Puskás Tivadar szombathelyi polgármestert is. Mindeközben a Szombathely – Felsőőr vasútvonal az Európai Zöld Párt analízise szerint egyike a 15 legfontosabb határon átnyúló európai vasúti projekteknek, aminek köszönhetően Szombathely neve német uniós politikusok kampányanyagaiban is felbukkant.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!