2016.12.06. 18:49
Így készüljünk fel a csúszós utakra – A szakértő hasznos tanácsai
Óvatos vezetés, téligumi-használat, páramentes ablakok. Szakértő segítségével összegyűjtöttük a legfontosabbakat, mire kell figyelnünk télen.
Elkezdődött a tél, visszavonhatatlanul. Az utak egyre többször csúszósak. Talán a hétfőn, Tömörd közelében történt halálos baleset sem következett volna be, ha nem csúszott volna az út. Molnár László közlekedésbiztonsági szakértőt kérdeztük arról, mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy biztonságosan közlekedhessünk a téli időszakban, és épségben meg is érkezzünk.
Fotó: Szendi Péter
A szakértő elmondta: a közlekedésben a téli időszak tudatos felkészülést igényel, ilyenkor ugyanis megváltoznak az út- és látási viszonyok, amelyekhez a gyalogosoknak és a járművezetőknek egyaránt alkalmazkodniuk kell. A gépjárműveket - főleg hosszabb autóút előtt - ajánlatos alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. A rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatók. A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális fékezésnél. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat, és könnyen kicsúszhat. Ha ez megtörtént, akkor a lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már újra a kívánt irányban áll. Aki teheti, próbálja ki a téli tanpályás vezetési gyakorlást, amely nagyon sok új ismeretet nyújthat, és a gépkocsivezető éles helyzetben is tudni fogja, mit kell tennie, ha a jármű megcsúszik, kifarol vagy kicsúszik az útról - tanácsolja Molnár László.
Fontos tanács, hogy ne vezessünk bepárásodott ablakokkal. Nem elegendő egy-egy lőrésszerű folt takarítása, ahol előretekinthet a sofőr, az útszéli gyalogosokat, a járdáról lelépőket nem fogja látni, csak amikor már előtte van, leginkább féktávon belül.
A párátlanításhoz a légáramlatot az ablakokra kell irányítani. Hideg motornál persze a szellőztetőrendszer még nem fogja fűteni a szélvédőt, de a légáram a lecsapódott nedvesség leszárításában is segíthet. Amíg hideg a motor, addig nem érdemes maximális fokozatba kapcsolni a ventilátort, és a motortól sem jó hőt elvenni, bár ez utóbbit már a legtöbb ma forgalomban lévő autónál automatika vezérli. Teli utastérrel, esőben, főként az oldalsó ablakoknál csaknem lehetetlen az üvegek párátlanítása légkondi nélkül, ezért ezekből az autókból nem hiányozhat a páramentesítő törlőkendő vagy szivacs.
A szakértő hangsúlyozza: a csúszós, jeges utakon történő biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. Magyarországon jelenleg nem kötelező a téli gumi használata, bár minden szinten ajánlásokat fogalmaznak meg, mind a közlekedésbiztonságért felelős szervek, mind a biztosítók és természetesen az abroncsgyártók is.
A balesetek száma sajnos tényekkel igazolhatóan magas Magyarországon, és a téli időszakban ráadásul másfélszeresére nő a balesetek száma - hangsúlyozza Molnár László. Nem kétséges, hogy a nyári gumik nem alkalmasak azokra a körülményekre, amelyeket a téli időjárás okoz, és a nem megfelelő gumimélység nem tud megfelelő tapadást biztosítani a gépjárművek számára.
Hosszabb utak előtt érdemes tájékozódni az Útinformnál az út- és időjárási viszonyokról. Hosszabb utazás esetén legyen az autóban takaró, lapát, vontatókötél, élelmiszer és ital. Előfordulhatnak azonban olyan helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb, ha vonattal indulunk útnak.