Hírek

2016.01.04. 20:01

Őket hívják, ha na gy a baj - Harmincéves jubileumát ünnepli a telefonos lelkisegély-szolgálat

A Lelki Elsősegély Telefonszolgálat vonala az egész országból ingyen hívható, mind vonalas, mind mobiltelefonról a 116-123-as számon a nap 24 órájában.

Pogács Mónika

A megyeszékhelyen is működik ilyen telefonközpont, ahol minden nap este 19 és reggel 7 óra között állnak a hívók rendelkezésére az anonim segítők. Telefonos ügyelők a nap további 12 órájában is várják a hívásokat, de akkor ezeket az országos hálózat valamely másik központja fogadja.

A szombathelyi szolgálat két hét múlva ünnepli harmincéves jubileumát. A segítő szervezetet a Telehumanitas Mentalhygienes Egyesület támogatja a működésben.

Hogy kik lehetnek segítők, és hogy mi pontosan a telefonszolgálat célja, arról Prádli Edit leköszönő és Szabó Katalin újonnan megválasztott egyesületi elnökkel beszélgetettünk.

- 1986. január 15-én alakult és indult el a szombathelyi telefonos lelkisegély-szolgálat, amelyet működésében és infrastruktúrájában 1994 óta a Telehumanitas egyesület támogat. A civil szervezet igyekszik pályázatokkal is anyagi hátteret biztosítani a szolgálatnak - avatott be a kezdetekbe a szervezet korábbi vezetője, Prádli Edit. Majd folytatta: - Én alapító tagként, harminc éve segítem a munkát.



A segélyszolgálat alapításáról kérdezve az elnök elmondta: harminc éve a szombathelyi alapcsapatot még a pécsi telefonszolgálat munkatársai képezték ki. Az oktatás egy éven át tartott. A telefonos lelkisegély-szolgálat a szombathelyi kórház égisze alatt indult. Majd, amikor az egészség-ügyi intézmény megvonta a korábbi támogatást, a Telehumanitas egyesületre hárult a működtetés összes teendője.
A telefonos ügyelőkhöz a kezdetekkor is sok hívás érkezett. Már akkor látszott, hogy nagyon nagy az igény Szombathelyen és Vas megyében a szolgálatra. 

- Az empátia, a tolerancia, az előítélet-mentesség, az elfogadás, ezek az alapvető emberi attitűdök a lelki segítségadásban. Az anonimitás mind a hívó, mind az ügyelő érdekében fontos. A hívó névtelenségben maradhat, és így tárhatja fel a problémáit. De az ügyelő, a telefon másik végén hívást váró is anonim marad. Névtelen, de anonimitásában együttérző. Ez lehet a telefonos lelkisegély-szolgálat sikerének alapja - mondta Prádli Edit.

- A telefonos segítő nem oldja meg a telefonáló panaszát. Nem adhat direkt tanácsot, de az empátiáján keresztül mégis közösséget tud vállalni a hívóval. Fontos, hogy a segítő beszélgetést a megoldás felé vezető úton tartsuk legjobb tudásunk és élettapasztalatunk szerint - vette át a leköszönő elnöktől a szót az új, tisztújításon választott vezető, Szabó Katalin.

- Laikus segítők, minimum érettségivel rendelkező felnőttek csatlakozását várjuk 24 és 65 éves életkor között. A lényeg a személyes rátermettség, a segítő attitűd és az empátia. Ha valakit megszólít a feladat, az a tapasztalatunk, hogy előbb vagy utóbb jelentkezik a segélyszolgálat önkéntesei közé - mondta el az egyesület újonnan megválasztott vezetője. 

A Telehumanitás Egyesületben a civil szervezeti munka szervezésében, a pályázatírásban lehet segíteni, de be lehet állni a segítők sorába is.

- A hívásokban leképeződnek a gazdasági és politikai változások is. Év közben és a nyári hónapokban sok a gyermekhívó, valamint gyakori a pszichiátriai betegségekkel vagy drogproblémákkal küzdők, a magányossággal, az öngyilkosság gondolatával foglalkozók jelentkezése. Sokan kérdezik tőlünk a Kék-vonal számát, aztán ebből is érdemi beszélgetés kerekedik. Jelentkeznek telefonon bántalmazott családanyák, nők is. Az ünnepek közeledtével a magányos hívók jelentkezése szaporodik meg. Sokszor ilyenkor régi sérelmek kerülnek a felszínre. Ezeket jó együtt a helyére tenni a hívóban, aki megnyugodva teszi le a telefont - részletezte Szabó Katalin a telefonos munka kihívásait.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!